„Didėjantis skundų ir paklausimų skaičius dėl galimų vartotojų teisių pažeidimų akivaizdžiai parodo, kad žmonės vis geriau išmano vartotojų teises ir pasiruošę jas ginti. Tokiai situacijai įtakos turėjo ir tai, kad šiemet regionuose pradėjo dirbti Vartotojų teisių apsaugos tarnybos specialistai, todėl regionų vartotojams tapo paprasčiau apginti savo teises ir visuomenės teisinio švietimo iniciatyvos“, – sako teisingumo ministras Juozas Bernatonis.
Šios tarnybos specialistams teko nagrinėti ir rimtus skundus dėl nekokybiškų prekių ir paslaugų, ir gilintis į nusijuokti priverčiančias situacijas.
Pavyzdžiui, į šią vartotojų teises ginančią tarnybą kreipėsi asmuo dėl neturtinės žalos atlyginimo, kadangi veidrodžių gamintojas sutartu laiku nepagamino užsakyto veidrodžio, kuris buvo reikalingas romantiškam pasimatymui žvakių šviesoje. Laiku negavus veidrodžio, pasimatymas neįvyko. Vartotojui dėl neturtinės žalos atlyginimo buvo patarta kreiptis į teismą, kuris yra kompetentingas nustatyti ir įvertinti neturtinės žalos dydį.
Kitas vartotojas skundėsi dėl nusipirkto liūdno ir su vaikais nežaidžiančio kačiuko. Vartotojas tą kačiuką norėjo grąžinti pardavėjui, tačiau VVTAT nenustatė pagrindų kačiuko pirkimo – pardavimo sutarties nutraukimui.
Dar vienas žvejoti mėgstantis vartotojas skundėsi dėl klaidinančios informacijos pateikimo: žuvavimo paslaugas siūlantis paslaugų teikėjas viešai skelbė ,,čia visada kimba", tačiau vartotojui susimokėjus už žuvavimą, paslaugų teikėjo vandens tvenkinyje žuvys nekibo. Tarnybai pradėjus nagrinėti kilusį ginčą, abi pusės susitaikė.
Gerokai daugiau sulaukiama ir rimtų skundų. Vis daugiau vartotojų susižavi žemų kainų pasiūlymais ir perka visai nepasidomėję pardavėjų patikimumu. Tokie atvejai ypač dažni įsigyjant prekes iš socialinio tinklalapio „Facebook“, kai vartotojai perveda pinigus į fizinių asmenų asmenines banko sąskaitas, neturėdami apie pardavėjus jokios informacijos.
Prekės nepristatomos, socialiniame tinklalapyje sukurtos paskyros ištrinamos ir vartotojai lieka ir be pinigų, ir be prekių, o vienintelė turima sudaryto sandorio informacija – bankinio pavedimo išrašas. VVTAT, nagrinėdama tokius ginčus, bendradarbiauja su kitomis institucijomis ir imasi visų priemonių, jog pažeistos vartotojų teisės būtų atstatytos, o pardavėjai surasti.
„Pakankamai dažnai vartotojai skundžiasi ir dėl to, jog internetu įsigytos prekės pristatomos su mechaniniais pažeidimais – sudužusios, įbrėžtos, įlenktos ir panašiai, o jas priėmę vartotojai, nepatikrinę prekių priėmimo – perdavimo metu, susiduria su dideliais keblumais, norėdami įrodyti, jog tokias prekes gavo“, – pažymi J. Bernatonis.
Daugiausia skundų gauta dėl vartojimo prekių – 1251; dėl sveikatos priežiūros, privačių švietimo ir kitų atlygintinų paslaugų – 319; dėl laisvalaikio paslaugų – 274.
Didžioji dalis (548) buvo dėl galimai nekokybiškų drabužių ir avalynės.
Didžioji dalis (548) buvo dėl galimai nekokybiškų drabužių ir avalynės (pernai per pusmetį tokių skundų buvo tik 124). Daugėjo skundų ir dėl informacijos ir ryšių technologijų prekių, dėl buitinių namų ūkio prietaisų, dėl kelionių agentūrų paslaugų bei dėl kultūros ir pramoginių renginių.
2015 metų I pusmetį VVTAT buvo išnagrinėta ir atsakyta į 2200 vartotojų skundų, iš jų 1399 atvejai išnagrinėti ginčų sprendimo ne teisme tvarka. Palyginus su praeitų metų tuo pačiu laikotarpiu, VVTAT išnagrinėtų ginčų skaičius išaugo daugiau nei dvigubai (2014 m. – 620). Beveik du trečdaliai ginčų sprendimo ne teisme tvarka išnagrinėtų vartotojų skundų buvo pripažinti pagrįstais ar dalinai pagrįstais. 568 atvejais verslininkai patenkino vartotojų reikalavimus, o 231 atveju abi pusės taikiai baigė spręsti ginčą.