Susipažinusi su pernai gruodį UAB „Ekostruktūra“ paviešinta planuojamo karjero Virbaliūnų kaime poveikio aplinkai vertinimo (PAV) programa, Kauno rajono savivaldybė suskubo surengti neeilinį tarybos posėdį. Jo, vykusio sausio 19 dieną, metu vienbalsiai nepritarta UAB „Benefaktor“ planuojamam žvyro karjerui saugomų paveldo vertybių apsuptoje Nemuno pakrantėje, šalia kurortinės Kulautuvos teritorijos. Ginčas tikėtina, persikels į teismus.
O kol tai nenutiko, aršiai verslo planams pasipriešinę aktyviausi vietos gyventojai socialiniuose tinkluose sulaukia nevienareikšmiškų žinučių tiek iš, kaip manoma, „Benefaktor“ įmonės, tiek iš jos vadovo Vytauto Subačiaus.
Staiga išgirdo keturračių griausmą
Į 15min besikreipusi Virbaliūnų kaimo gyventoja Jūratė Pociūtė prisipažino jaučianti spaudimą bei savotišką šantažą, patiriamą iš karjero sumanytojų. Moteris redakcijai pateikė iš savo namų erdvės filmuotą vaizdo įrašą, kuriame užfiksuoti lenktyniaujantys keturračiai motociklai.
Pasak jos, karjerui numatytuose „Benefaktor“ sklypuose staiga išdygo ilga lenktynių trasa, transporto priemonių gausmas girdimas ir sėdint namuose, o įmonės atstovas neva socialiniuose tinkluose ragina visus norinčius, kol dar neįrengtas karjeras, važiuoti treniruotis, užsimena apie derybas su neįvardijama motociklininkų asociacija, ateities planus čia įrengti tokią trasą, kurioje galėtų vykti tarptautinės varžybos.
Jūratei kilo klausimų, ar žemės ūkio paskirties sklype, kurio dalis patenka į „Natura 2000“ teritoriją „Nemuno upės pakrantės ir salos tarp Kulautuvos ir Smalininkų“ bei nekilnojamojo kultūros paveldo teritoriją „Lietuvos sklandytojų slėnis“, gali nuolatos važinėtis motociklai, būti įrengta lenktynių trasa ir ar „Benefaktor“ savininkas imasi kokių priemonių, jeigu tai yra neleistina.
Moteris net buvo iškvietusi į vietą policijos pareigūnus bei aplinkosaugininkus, tačiau šie pažeidimų neužfiksavo. Parašė raštus ji ir kelioms institucijoms – Nacionalinei žemės tarnybai (NŽT), Aplinkos apsaugos departamentui (AAD), Kauno rajono savivaldybei, Kauno rajono merui.
„Jau kuris laikas šiame žemės sklype vyksta įvairios motorinių transporto priemonių veiklos, kurios kelia triukšmą. Ypač jos suaktyvėjo, kai 2020 metų gruodžio 21 dieną buvo paskelbta informacija apie parengtą „Naujo smėlio ir žvyro karjero kasimo Kauno r. sav., Batniavos sen., Virbaliūnų k., poveikio aplinkai vertinimo (PAV) programą“. Bendruomenės nariai socialiniuose tinkluose pradėjo diskusijas šia tema, prie jų prisijungė ir šio sklypo bei naujai planuojamo karjero savininkas Vytautas Subačius.
Diskusijų metu pakrypus kalbai apie galimybę važinėtis motociklais sklype, jis patalpino tokią informaciją, „<...> šiuo metu jau yra numatyta vykdyti rimtas varžybas ir kardinaliai keisti esama trasa ja didinant per visa sklypo plotą, bei planuojam pasirašyti sutartį su viena Motokroso asociacija (vyksta derybos), kad galėtų oficialiai rengti ir organizuoti tarptautines varžybas. <...> Važiuokite drąsiai į vietą ir treniruokitės <...>.“ Kalba netaisyta. 2021 metų sausio 9 dieną sklype susirinko žymiai daugiau įvairių transporto priemonių. Automobiliai, atvežę motociklus ir keturračius, sustojo ganėtinai arti Nemuno pakrantės“, – teigė Jūratė.
Ar nereikia poveikio aplinkai vertinimo?
Sausio 21 dieną Jūratė 15min tikino, iš institucijų atsakymų dar nesulaukusi. Pasak jos, motociklai, tiesa, daug mažesniame plote, šiame sklype važinėdavosi ir anksčiau, tačiau kilus ginčų dėl planuojamo karjero, trasos plotas išsiplėtė beveik per visą sklypą.
„Nemanau, kad tai galima žemės ūkio paskirties žemėje. Klaipėdos rajone tai buvo uždrausta. Jei trasos rengiamos/naudojamos didesniame nei 1 ha plote, reikalingas PAV. Taip pat šiame sklype, kur lenktyniaujama, yra „Natura 2000“ teritorija, vien dėl to jau PAV irgi reikalingas. Šis klausimas buvo iškeltas ir vieno tarybos nario per Kauno rajono tarybos posėdį. Žadėjo kažkas išsiaiškinti“, – teigė Jūratė.
Vėliau ji informavo gavusi trumpą atsakymą iš NŽT, kad specialistai atvyks į vietą patikrinti sklypo.
Taip pat Jūratė parodė žurnalistei žinutę, atsiųstą jai asmeniškai iš „Bene Faktor“ feisbuko paskyros, kurioje nevienareikšmiškai užsimenama apie tai, kad Krašto apsaugos ministerija kaip tik ieško vietos naujam kariuomenės poligonui, su mintimi, kad gal ši, karjerui numatyta, vieta, visai tam būtų tinkama. Vėliau tokia žinutė pasklido ir tarp vietos bendruomenių narių, užvirė diskusija.
Seniūnas: tai – pasityčiojimas iš vietos gyventojų
Sausio 21 dieną Batniavos seniūnas Šarūnas Pikelis 15min žurnalistei teigė, kad sausio viduryje „Benefaktor“ valdomuose sklypuose plušo sunkioji technika – įrengta pakankamai ilga trasa motociklams, kuri išties erzina vietos gyventojus.
„Manau, vizualiai žiūrint, ir į „Natura 2000“ teritoriją patenka ta trasa. Kauno rajono savivaldybės komitetuose tas klausimas buvo iškeltas, ponas V.Subačius („Benefaktor“ vadovas – aut. past.), tikino, kad nieko apie tai nežino. 1995 metų stiliumi kalba jis, piktybiškai elgiasi.
Taip, buvo ten smėlio lopinėlis, tai atvažiuodavo kartais pasivažinėti pavieniai entuziastai, bet ne tokiais masteliais. Nebuvo problemos gyventojams, nekeldavo didelio diskomforto. O kai atsiranda organizuota trasa... Keturračių kiekis didelis – triukšmo lygis kitas. Tai, kad savininkai kalba, jog nežino, kas ten važinėjasi, vertinu kaip pasityčiojimą iš žmonių. Ar tokio dydžio trasą įrengiant nereikia atlikti PAV? Jei didesnis plotas nei hektaras, lyg reikia“, – klausimą kėlė Š.Pikelis.
Jis pripažino ir pats asmeniškai sulaukęs iš karjero Virbaliūnuose planuotojų viešų komentarų, skirtų jam, neva „nekelk sau problemų“.
„Kaip tai vertinti? Bendruomenei daro spaudimą, įnešė sumaištį. Dar tas bandymas supriešinti bendruomenę su kariuomene, kad gal bus poligonas, ateis NATO. Matau, kad žmonės reaguoja. Kažkas pradėjo galvoti, gal tikrai čia poligoną įrengs. Atsiranda baimė. Daug pasisakymų viešoje erdvėje su pašaipom, kad „ropes ekologiškas galėjote auginti“. Labai nesolidūs tokie įmonės pasisakymai“, – apie „Benefaktor“ atstovo bendravimo stilių kalbėjo Batniavos seniūnas.
Jis mano, kad ginčas tarp karjero sumanytojų ir Kauno rajono savivaldybės persikels į teismą. Tai, anot Š.Pikelio, gal būtų net geriau – pagaliau būtų padėtas taškas šioje istorijoje.
„Jei sveikas protas yra, manau, jie („Benefaktor“ – aut. past.) neturi šansų laimėti šioje stadijoje. Čia desperacija iš jų pusės ar neva gudrus kažkoks ėjimas – gąsdinti žmones, nežinau. Ieško, kas gali būti baisiau už karjerą ir tuo gąsdina“, – tikino Š.Pikelis.
Trasa neturi statinio statuso
15min žurnalistė kreipėsi į Kauno rajono savivaldybę, kad ši pasisakytų, ką mano apie motociklų lenktynių trasą Nemuno pakrantėje. Edmundas Mališauskas, Kauno rajono savivaldybės mero patarėjas, teigė taip pat girdėjęs kalbas, kad trasa galėjo būti įrengta tyčia, norint pašantažuoti vietos gyventojus, ir kad kalbėta apie planą neva atiduoti žemės sklypą kariniam poligonui.
„Privačiame sklype įrengta trasa neturi statinio statuso, todėl jai netaikomi Statybų įstatymo reikalavimai. Taigi savivaldybės kompetencijos daryti kokį nors poveikį tokiai veiklai yra minimalios. Kauno rajono savivaldybės Viešosios tvarko skyrius, atsižvelgdamas į viešojoje erdvėje pasirodžiusius gyventojų skundus, apie veikiančią trasą informavo policiją ir aplinkosaugininkus.
Ar sklypas naudojamas pagal paskirtį, turėtų įvertinti NŽT, dėl keliamo triukšmo vertinimo gyventojai turėtų kreiptis į Nacionalinį visuomenės sveikatos centrą“, – sausio 21 dieną 15min teigė E.Mališauskas.
Savivaldybės kompetencijos daryti kokį nors poveikį tokiai veiklai yra minimalios.
Pažeidimų, rodos, nemato ir AAD. Šios institucijos atstovė – Komunikacijos skyriaus vyr. specialistė Jurgita Jasiūnienė, žurnalistei patikino, kad AAD nėra leidimus išduodanti ir derinanti institucija. Dėl minėtos teritorijos, anot jos, turėtų pasisakyti vietos savivalda.
„Specialiosios žemės naudojimo sąlygų 110 straipsnis ir Žemės įstatymo 25 straipsnis nenumato konkrečių apribojimų tokiai veiklai. Pažymėtina, kad abu teisės aktai leidžia žemės ūkio paskirties žemėje tiesti kelius ir įrengti kitokią infrastruktūrą“, – teigė J.Jasiūnienė.
NŽT Viešųjų ryšių skyriaus vedėjas Ruslanas Golubovas informavo redakciją, kad šios tarnybos Kauno skyriaus darbuotojai planuoja nuvykę į vietą įvertinti faktinę situaciją. Tik tuomet bus galima pateikti komentarą apie trasos žemės ūkio paskirties sklype legalumą ar nelegalumą.
O štai Kultūros paveldo departamento Kauno skyriaus vyriausioji specialistė Asta Naureckaitė prisipažino iki 15min kreipimosi net nežinojusi apie tokią lenktynių trasą Virbaliūnų kaime.
„Keista, kad tie patys savininkai šalia karjero nori dar ir motociklininkų tarptautines varžybas rengti, trasą įrengti – logikos nėra. Kad motociklas apsaugos zonoje važinėjasi, didelės žalos nepadaro, bet jei kalbėsime apie trasų įrengimą, tarptautinių varžybų rengimą, tikrai tas srautas technikos gali pažeisti vertingąsias savybes šalia esančių objektų, gali padaryti žalos ir dar neatskleistoms kultūros paveldo objektų vertingosioms savybėms. Saugomas reljefas, saugomas kraštovaizdis, ką jie dabar numatę su motociklais, tai tas nebūtų labai gerai. Motociklų varžybų metu juk duobės formuojasi, kalneliai įrengiami. Ar tu kasi su kaušais žvyrą, ar su keturračiais išvažinėsi duobes, – ten nebus lygu“, – 15min teigė specialistė.
Tokį reiškinį ji vertina „su didelėmis pastabomis“. Pasak A.Naureckaitės, jei išties numatyta įrengti trasą, ji turės būti suderinta. Taip paprastai įsirengti vietą tarptautinėms varžyboms neturėtų būti įmanoma.
Sulaukė pasiūlymo įrengti 5G ryšio įrenginius
15min kreipėsi ir į „Benefaktor“ atstovus, kad šie pateiktų komentarą dėl įrengtos trasos bei viešai sklindančių įmonės planų sklypą panaudoti kitoms reikmėms. Iš įmonės el. pašto gautas atsakymas, kad sklypas yra bendrovės nuosavybė ir su juo bus daroma viskas, ką leidžia Lietuvos Respublikos įstatymai.
„Kol nėra galimybės kasti karjero, gal pasiūlysime krašto apsaugai jį (valdomą sklypą – aut. past.), kaip tik ieško panašaus sklypo, gal auginsime kiaules, įrengsime laikinai didelę fermą. Tai po kol kas dar žemės ūkio paskirties sklypas. Kitos kompanijos intensyviai domisi dėl 5G ryšio pastatymo“, – rašoma įmonės atsakyme redakcijai.
Komentuodamas apie jų sklype besivažinėjančius motociklus, bendrovės atstovas teigė, kad įrengta motokroso trasa, kiek jam yra žinoma, gyvuoja jau daugiau nei 10 metų. Tokį apleistą sklypą neva „Benefaktor“ jau nusipirkusi.
„Jeigu kažkas važinėja, tai be mūsų žinios, neturime šiai dienai tiek finansinių resursų, kad aptvertume visą 45 ha teritoriją tvora, jog nepatektų pašaliniai asmenys. Žmonės gal buvo pripratę, kad stovėjo apleistas sklypas daug metų, bet, deja, šiuo metu to jau nebus ir anksčiau ar vėliau kažkokia veikla bus vystoma. Yra daug idėjų, turime daug pasiūlymų, bet čia jau komercinė paslaptis, konfidencialu“, – rašoma „Benefaktor“ komentare, laišką užbaigiant klausimu, kodėl bendrovės planai iš viso sudomino žiniasklaidą – lyg nebūtų apie ką daugiau rašyti.
„Benefaktor“: jeigu kažkas važinėja, tai be mūsų žinios.
„Benefaktor“ interesus atstovaujantis advokatas Stanislovas Liutkevičius atkreipė dėmesį, kad ši bendrovė yra išimtinai privataus kapitalo, todėl nei jai, kaip juridiniam asmeniui, nei tuo labiau jos vadovams ar akcininkams nėra numatyta įstatymo pareigos informuoti visuomenę apie savo verslo planus bei perspektyvas.
„Jei verslo planai susiję su leidimų gavimu iš valstybinių institucijų (pvz., poveikio aplinkai vertinimu), bendrovė laikėsi ir laikosi visų įstatymuose numatytų reikalavimų, gaunant tokius leidimus. Visus kilsiančius ginčus bendrovė spręs išimtinai įstatymų nustatyta tvarka“, – 15min teigė advokatas.