„Tyrimas dėl natūralaus mineralinio vandens, kaip neva gydančio nuo koronaviruso infekcijos COVID-19, dar nesibaigė, todėl nuo išankstinių komentarų susilaikysime, o kai turėsime daugiau informacijos, jus būtinai informuosime“, – portalui 15min antradienį nurodė VMVT.
Sureagavo net ministrė
Apie tariamai gydomųjų savybių turintį vandenį europarlamentaras, buvęs Seimo narys ir ministras, verslininkas prabilo pernai gruodžio 27-ąją tiesioginės transliacijos socialiniame tinkle „Facebook“ metu.
Jis pasiūlė paprastą, bet nepigų sveikatinimosi paketą – 24 buteliukus po 0,5 l vandens už 36 eurus. Iškart paaiškino, kad imunitetui sustiprinti pirmas 10 dienų reikia gerti po buteliuką kas antrą dieną, vėliau – po buteliuką kasdien.
„Kiek gėrė vandenį, nė vienas nepagavo koronaviruso“, – tvirtino politikas ir nurodė, esą per mėnesį turėtų susidaryti ląstelinis imunitetas – tariamai geresnis nei suteikiamas skiepų.
Tiesa, V.Uspaskichas paaiškino, kad po pusmečio vandens gėrimo kursą reikėtų pakartoti ir atnaujinti imunitetą. Tuomet esą „nereikės jokių antibiotikų, daug lengviau praeis tas dalykas“.
Esame natūralaus mineralinio vandens gamintojas. Viskas. Šitoje vietoje mūsų atsakomybė, visa informacija ties ta vieta baigiasi.
Europarlamentaras nepateikė jokių mokslinių įrodymų, tyrimų rezultatų ar medikų komentarų, patvirtinančių jo žodžius. Beje, antibiotikai naikina bakterijas arba slopina jų augimą ir dauginimąsi, o COVID-19 sukelia virusas, todėl jam gydyti antibiotikų nereikėtų naudoti.
Transliacijos metu V.Uspaskichas nedetalizavo, kokia jo minimo vandens sudėtis, kokiu tiksliai būdu jis veikia, kuri konkrečiai sudėtyje esanti medžiaga padeda kovoti su koronavirusu.
Teisingumo ministrė Evelina Dobrovolska net suskubo įspėti dėl politiko skleidžiamos abejotinos informacijos, ypač tuomet, kai Lietuva yra viena labiausiai koronaviruso paveiktų šalių.
Gamintojai reklamos kratėsi
Sveikatos apsaugos ministerija, Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTA) bei Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba sulaukė prašymų įvertinti, ar tokia informacija nėra vartotojus klaidinanti reklama, ar tokio produkto platinimas yra saugus.
Tyrimą dėl tariamai gydančio vandens savo iniciatyva pradėjo VMVT: „Pagal socialiniame tinkle pateiktą informaciją, tarp nurodytų platintojų buvo pateikti natūralų mineralinį vandenį gaminančios įmonės kontaktai. Šios įmonės atžvilgiu ir pradėtas tyrimas dėl klaidinančių ir draudžiamų teiginių apie ligų gydymą ir profilaktiką, naudojamų reklamuojant natūralų mineralinį vandenį.“
Vandens gamintoja buvo nurodyta Rokiškyje registruota įmonė UAB „Lamikara“ – registruota VMVT kaip maisto tvarkymo subjektas, nuo 2020-ųjų pavasario turinti teisę gaminti natūralų mineralinį vandenį.
Bendrovė paneigė sąsajas su socialiniuose tinkluose pasklidusia informacija apie savo gaminamą vandenį.
„Lamikaros“ vadovas Nerijus Malinauskas portalui 15min tvirtino neturintis nieko bendro su politiko pasakojimu: „Esame natūralaus mineralinio vandens gamintojas. Viskas. Šitoje vietoje mūsų atsakomybė, visa informacija ties ta vieta baigiasi.
Mūsų natūralus mineralinis vanduo turi unikalią sudėtį, jis priskiriamas stiprios mineralizacijos vandeniui. Reiškia, turi kalio, magnio. Kalio turi labai daug. Bet kalbame apie mineralines medžiagas. Visa kita… Žinau, į ką lenkiate, bet dėl to užduokite klausimą žmogui, kuris šitą dalyką įpūtė.“
VMVT jau pirmomis šių metų dienomis patikrino vandens gamybos procesą ir įrangą. „Inspektoriai tikrino, kiek minima įmonė yra susijusi su socialiniuose tinkluose skelbta draudžiama vandens reklama apie gydomąsias savybes, – tuomet 15min informavo VMVT. – Buvo įvertintas UAB „Lamikara“ vandens gamybos procesas ir paruošimo sąlygos, vizualiai įvertinta gamybos įranga, gamybos proceso dokumentacija ir kt.
Įmonės vadovas raštu informavo, kad jam nėra žinoma apie V.Uspaskicho socialiniame tinkle nurodomą vandens gamybos technologiją.“
Tarnyba nurodė nenustačiusi faktų, kad pati įmonė savo iniciatyva būtų ėmusis kokių nors veiksmų reklamuoti gaminamą vandenį kaip turintį gydomųjų ar profilaktinių savybių.
Beje, paaiškėjo, kad 90 proc. „Lamikaros“ akcijų valdo Kėdainiuose registruota bendrovė „Edvervita“, o šios akcininkai yra V.Uspaskicho vaikai iš pirmos santuokos Julija ir Eduardas.
Įstatymai numato baudas
Vos pradėjusi tyrimą VMVT atkreipė dėmesį, kad pavienių asmenų vykdoma maisto produktų platinimo veikla neturint tam leidimų laikoma neteisėta ir gali užtraukti administracinę atsakomybę.
„Medikai ir visuomenės sveikatos specialistai akcentuoja, kad natūralus mineralinis vanduo bei kiti maisto produktai iš esmės nepasižymi gydomosiomis savybėmis ir nėra vartojami koronaviruso infekcijos COVID-19 profilaktikai ir gydymui.
Pagrindinė ir efektyviausia koronaviruso infekcijos COVID-19 profilaktikos priemonė – skiepai“, – tuo metu pažymėjo VMVT.
Medikai ir visuomenės sveikatos specialistai akcentuoja, kad natūralus mineralinis vanduo iš esmės nepasižymi gydomosiomis savybėmis ir nėra vartojami koronaviruso infekcijos COVID-19 profilaktikai ir gydymui.
Lietuvoje ir ženklinant, ir pristatant bei reklamuojant įvairiems maisto produktams jokiu būdu negali būti priskiriamos jokios gydomosios ar profilaktinės savybės: „Leidžiami specifiniai su sveikata ir maistu susiję teiginiai, pavyzdžiui, kad vitaminas C padeda palaikyti imuninės sistemos funkciją, yra labai aiškiai apibrėžti ir griežtai reglamentuoti teisės aktais, o jų naudojimas galimas turint pagrįstų mokslinių tyrimų duomenų ir tik leidus Europos Komisijai.“
Bet kokia su geriamuoju vandeniu, maistu ar maisto papildais susijusi informacija, kad šių produktų vartojimas padėtų apsisaugoti nuo COVID-19 ar šią ligą išgydytų, yra draudžiama, todėl vartotojai buvo paraginti įvairiais būdais skleidžiamą informaciją vertinti kritiškai ir tokia klaidinančia reklama nesusivilioti bei šių produktų COVID-19 ligos profilaktikai ar gydymui neįsigyti.
Tyrimo metu nustačius, kad minėto vandens gamintojas ar platintojas užsakė tikrovės neatitinkančią reklamą, jų atžvilgiu turėtų būti pradėtos Reklamos įstatymo pažeidimų nagrinėjimo procedūros.
Pagal įstatymą, reklama turi būti padori ir teisinga. Reklama draudžiama, jei joje, be kita ko, piktnaudžiaujama prietarais, žmonių pasitikėjimu, patirties ar žinių stoka, jei ji klaidina.
Administracinių nusižengimų kodeksas numato fiziniams asmenims administracinę atsakomybę už klaidinamos reklamos naudojimą – baudą nuo 300 iki 560 eurų, o už Reklamos įstatyme nustatytų kitų reklamos naudojimo reikalavimų ir draudimų nesilaikymą – baudą nuo 140 iki 300 eurų.
Mokslininkai naudos neįžvelgia
Paaiškėjo, kad dar iki V.Uspaskichui pradedant garsiai girti vandenį, kai kurie žmonės jau buvo gavę mineralinio vandens „Upas“, išgaunamo iš Rokiškyje esančio gręžinio ir tariamai saugančio nuo COVID-19. Vietos parduotuvėse jo buvo galima nusipirkti gerokai pigiau – už 0,36 euro.
Tačiau vėliau, portalui 15min pasakodamas apie tariamai gydomųjų savybių turintį vandenį, kalbėjo jau ne apie mineralinį vandenį buteliukuose, o kitą – struktūrizuotą, gerinamą pagal esą jo sugalvotą ir specialistų ištobulintą technologiją.
Moksliškai nėra patvirtinta, kad vadinamasis struktūrizuotas vanduo turėtų reikšmingų teigiamų pokyčių sveikatai.
Pirmadienį vykusios tiesioginės transliacijos „Facebook“ metu V.Uspaskichas vėl kalbėjo apie gerąsias šio vandens savybes. Jis tikino, kad į vandenį yra įdėtas „viruso dažnis“, kuris padeda žmogaus organizmui susipažinti su virusu. V.Uspaskichas tikino, kad vandenį reikia gerti dar nesusirgus ir jokiu būdu negalima gerti susirgus.