Pasak R.Duchnevičiaus, šis aprašas iš esmės reglamentuoja gyventojų evakuaciją branduolinės avarijos atveju, todėl kyla poreikis jį tobulinti, atsižvelgiant į priešiškų valstybių keliamą karinę grėsmę. Be to, mero teigimu, apraše pasigendama didesnio ministerijų įsitraukimo.
„Paskutiniai aprašo pakeitimai atlikti kone prieš dešimtmetį. Vertindami dabartinę geopolitinę situaciją siekiame užtikrinti efektyvią gyventojų saugą ir tinkamą pasiruošimą jai. Tai yra tiek savivaldybių, tiek kitų valstybės institucijų pareiga.
Apraše pakankamai plačiai reglamentuotos savivaldybių prievolės, tačiau pasigendame kitų valstybės įstaigų ir institucijų, tarp jų – ministerijų, atsakomybių ir funkcijų reglamentavimo. Todėl kreipiuosi į Vidaus reikalų ministeriją, kuri atsakinga už valstybės politikos formavimą ir įgyvendinimą savivaldoje“, – pabrėžia R.Duchnevičius.
Rašte nurodoma, kad Vilniaus rajono savivaldybė, siekdama maksimaliai pasiruošti ir užtikrinti gyventojų saugą bei modeliuodama jų evakuaciją, teikia šiuos siūlymus:
- Daugiau pagalbos iš ministerijų. Teigiama, kad migrantų sukeltos krizės valdymas aiškiai parodė, kad be tampraus valstybės ir savivaldos institucijų bendradarbiavimo efektyvios gyventojų saugos užtikrinimas tampa ypač sudėtingas. Todėl į aprašą tikslinga įtraukti Susisiekimo ministeriją ir jos koordinuojamus transporto priemonių resursus gyventojų evakuacijai. Taip pat reikalingas Finansų ministerijos dalyvavimas užtikrinant būtinų lėšų skyrimą evakuojamų gyventojų būtiniems poreikiams patenkinti.
Apraše savivaldybė pasigenda Sveikatos apsaugos bei Socialinės apsaugos ir darbo ministerijų atsakomybės dėl evakuotų asmenų aprūpinimo medikamentais, pirmosios ir skubiosios medicinos pagalbos priemonėmis, švariais drabužiais, taip pat koordinuojant kitų gyvybiškai būtinų paslaugų bei išteklių teikimą.
- Valstybinio lygmens transporto srautų modeliavimas ir valdymas. Vilniaus rajono savivaldybės administracijos dispozicijoje esančiais autobusų pajėgumais, kaip nurodoma rašte, vienu metu galėtų būti evakuojama tik nedidelė dalis gyventojų. Tikėtina, kad ir kitų savivaldybių resursai, vertinat gyventojų skaičių procentine išraiška, yra panašūs.
R.Duchnevič siūlo pagrindinį dėmesį apraše akcentuoti savarankiško gyventojų evakuacijos reglamentavimui. Pasak mero, nelaimės atveju prognozuojamas nevaldomas transporto srautų judėjimas – dalis srauto judės ir į Vilniaus miestą, tai sukels sniego lavinos efektą, bus dar didesnės automobilių spūstys.
„Čia būtinas valstybinio lygmens transporto srautų modeliavimas ir valdymas. Tai galėtų būti konkreti Vidaus reikalų ministerijos ir (ar) Susiekimo ministerijos funkcija, veikiant kartu su policijos pajėgomis. Efektyviausia savivaldybės funkcija šiuo atveju būtų pasirūpinti negalinčiais savarankiškai evakuotis: senyvo amžiaus žmonėmis, vienišais ir mažas pajamas turinčiais asmenimis, neįgaliaisiais ir pan.“, – pažymi R.Duchnevičius.
- IT platforma ir aplikacija mobiliuosiuose telefonuose. Kaip nurodoma rašte, remiantis aprašo nuostatomis, savivaldybėse parengtos aktualios evakuojamų gyventojų registracijos priemonės yra skirtingų formų bei apimčių. Dėl to, mero nuomone, jos bus nefunkcionalios bendram informacijos valdymui tarp savivaldybių ir valstybės mastu. Teigiama, kad šią problemą efektyviai išspręstų vieninga IT platforma su atitinkama aplikacija mobiliuosiuose telefonuose.
Siūloma patikslinti aprašą įteisinant elektroninę „e-evakuacija“ sistemą, o po to – skubiai ją parengti. Kaip nurodoma rašte, tokioje IT platformoje gyventojai turėtų galimybę savarankiškai deklaruoti savo ar šeimos narių evakuaciją, poreikį jai, būtų galima prognozuoti, matyti ir valdyti gyventojų transporto srautus.
R.Duchnevičiaus teigimu, apraše numatytas 3 dienų terminas evakuacijai suderinti tarp savivaldybių taip pat yra taisytinas. Pasak mero, gyventojų evakuacijos sistema turi suveikti nedelsiant, be tarpinių grandžių, kartu su gyventojų perspėjimo ir informavimo sistema, žmogiškąjį faktorių eliminuotų „e-evakuacijos“ sistema, kuri veiktu 24/7 režimu.
- Aiškesni savivaldybės teritorijoje esančių viešųjų įstaigų veiksmai. Rašte siūloma tikslinti gyventojų evakuacijos reglamentavimą iš įstaigų ar ūkio subjektų. Atkreipiamas dėmesys į tai, kad Krizių valdymo ir civilinės saugos įstatyme įstaigų ir ūkio subjektų vadovams nustatyta prievolė užtikrinti darbuotojų, o ne gyventojų saugą ar jų evakuaciją.
Todėl minėtame apraše yra neaiškios savivaldybės ir įstaigų ar ūkio subjektų vadovų atsakomybės ribos organizuojant gyventojų evakuaciją savivaldybės teritorijoje. Taip pat pasigendama aiškių savivaldos įgaliojimų valstybinėms institucijoms ir įstaigoms, kurios yra savivaldybės teritorijoje, gyventojų evakavimo atveju.