Peticiją „Islandijos gatvė – be mašinų!“ paskelbė naktiniu Vilniaus meru save vadinantis sostinės tarybos narys Markas Adamas Haroldas. Jo teigimu, pagal Senamiesčio planą prioritetas turėtų būti teikiamas žmonėms – pėstiesiems ir dviratininkams, kad pastarųjų būtų daugiau, o pati aplinka sveikesnė visiems.
„Nuo kurios vietos pradėti šį procesą, svarstoma. Mano širdis yra Islandijos gatvėje, kur naktimis yra laisvalaikio zona, bet labai nesaugu. Kaip naktinis meras pasakyčiau, kad ta gatvė tikrai yra kandidatė uždarymui“, – sakė M.A.Haroldas.
Jo teigimu, gyventojams bus sudaryta galimybė pasiekti savo namus, galbūt tik kažkam teks važiuoti kiek ilgiau, bet tūkstančiams vilniečių ir miesto svečių būtų tikrai geriau. Pirmiausia tikimasi išmėginti pokyčius savaitgaliais, paskui išanalizuoti situaciją detaliau ir nuspręsti galutinai, ar šia tranzitine tapusia gatve įmanoma iš viso drausti automobilių eismą.
Skuboto sprendimo nebus
Vilniaus vicemeras Linas Kvedaravičius 15min sakė, kad skubotų sprendimų savivaldybė priimti nelinkusi – pirmiausia ketinama suskaičiuoti, kokie automobilių srautai šią gatvę kerta, kur tos mašinos pasuks, kai nebebus galima važiuoti Islandijos gatve, ir t.t.
„Duota užduotis Miesto ūkio ir transporto departamentui su „Susisiekimo paslaugomis“ išnagrinėti viso rajono transporto srautus. Taip pat turime tikslą padaryti geresnį pėsčiųjų, dviratininkų judėjimą Islandijos gatve, bet turime žiūrėti ne tik į šitą gatvę, bet ir į aplinkines – kas atsitiks. Tai yra transporto srautų modeliavimas. Bus atsakyta į visus klausimus, kaip tai paveiks aplinkines teritorijas“, – teigė vicemeras.
Anot L.Kvedaravičiaus, bet kuriuo atveju siekiama, kad automobilių Senamiestyje mažėtų – Vilniaus savivaldybės tikslas yra apriboti eismą šioje miesto dalyje. „O dėl Islandijos gatvės, tai spręsime, ar čia bus uždaroma tik savaitgaliais, ar kaip, bet akivaizdu, kad transporto judėjimą bandysime toje vietoje mažinti, nepablogindami ten gyvenančių žmonių gyvenimo sąlygų“, – tvirtino Vilniaus mero pavaduotojas.
Dėl transporto eismo ribojimų ar uždraudimo yra gauta prašymų ir iš Bokšto bei Išganytojo gatvių bendruomenių.
Gatvėje žėlė žolė
Penktadienį šventės „Ačiū Tau, Islandija“ metu buvo draudžiamas transporto eismas Islandijos gatve. Gyventojai į savo namus galėjo nuvažiuoti iš Liejyklos gatvės pusės, visiems kitiems teko sukti kitomis kryptimis.
Šventės metu vilniečiai ir miesto svečiai dėkojo islandams už drąsą pirmiesiems pripažinus Lietuvos Nepriklausomybės atkūrimą. Čia iškilo ledinė skulptūra „Bjork“, prisigalvota pramogų: gatvės futbolas ant žalios žolės viduryje Islandijos gatvės, vikingo testas ir kitos istorinės atrakcijos, Šiaurės turgus, gatvės barų dešrainių konkursas, protmūšis apie Islandiją su Vytaru Radzevičiumi ir kt.
Visi norime, kad Vilniaus Senamiestis būtų jaukus ir patrauklus ir miestelėnams, ir turistams, – teigia V.Bachmetjevas.
Idėją šioje gatvėje uždrausti transporto priemonių eismą palaiko ne tik M.A.Haroldas. Interneto svetainėje icelandcorner.lt Lietuvos pėsčiųjų asociacijos atstovas Viktoras Bachmetjevas teigia, kad smagu, jog vis labiau ir labiau suprantama, kad miesto centre prioritetu turi būti laikomi pėstieji ir dviratininkai. „Visi norime, kad Vilniaus Senamiestis būtų jaukus ir patrauklus ir miestelėnams, ir turistams. Islandijos gatvė jau yra tapusi vienu iš Senamiesčio traukos taškų. Siūlomi pakeitimai tą trauką tik padidintų“, – cituojamas V.Bachmetjevas.
Lietuvos dviratininkų bendrijos tarybos narys Justas Ingelevičius įsitikinęs, kad atėjo laikas ne tik deklaruoti, jog Vilniuje prioritetas skiriamas pėstiesiems, dviratininkams, viešajam transportui, automobilius paliekant paskutinėje vietoje. „Islandijos gatvės atidavimas žmonėms, o ne automobiliams, būtų aiškus veiksmas, parodantis, jog Vilnius seka modernių miestų tendencijomis. Taip bus daugiau erdvės žmogui, geresnė gyvenimo kokybė“, – tvirtina J.Ingelevičius.
Barų šeimininkai – už
Iniciatyvą palaiko ir Islandijos gatvėje įsikūrusių barų šeimininkai. „Visi pavargome nuo nuolatinio tranzitinių mašinų srauto, nejudančių spūsčių, pykčio ir konfliktų tarp eismo dalyvių, eismo įvykių. Palikime senamiestį dviratininkams ir besišypsantiems pėstiesiems, išnaudokime nuo automobilių atsilaisvinusias erdves lauko kavinėms, žalioms zonoms ir kurkime draugišką aplinką kartu. Vilniaus potencialas slypi ne tik Senamiesčio architektūroje. Išnaudokime restoranų, barų, kavinių ar klubų kuriamą pridėtinę vertę miestui. Daugelis Europos miestų tai seniai suprato ir tuo naudojasi. Galbūt jau metas ir mums?“ – icelandcorner.lt teigia Saulius Galdikas, „Piano Man“ baro įkūrėjas.
Vilniaus potencialas slypi ne tik Senamiesčio architektūroje. Išnaudokime restoranų, barų, kavinių ar klubų kuriamą pridėtinę vertę miestui, – teigia Saulius Galdikas.
„Briusly“ baro vardu pateikiama tokia nuomonė: „Briusly“ yra vienas pirmųjų barų Islandijos gatvėje, kuri šiandien iš esmės ir yra tapusi europinio lygio barų alėja. Todėl, žinoma, mums, kaip pionieriams, svarbu, kad ir mūsų, ir kitų barų lankytojai čia jaustųsi saugiai, patogiai ir galėtų atsipalaiduoti. Automobiliai tam tikrai dažnai kliudo, tad, jei įmanoma Islandijos gatvę bent iš dalies paversti pėsčiųjų zona, grąžinti čia daugiau gamtos, taip pat mažosios architektūros elementų, mes būtume pirmieji, šią iniciatyvą palaikantys ir visomis galimybėmis prisidedantys prie jos įgyvendinimo. Neabejojame, tokia galimybė gatvei smarkiai prisidėtų prie Vilniaus, kaip miesto, kuriame gera ir patogu gyventi, dirbti ir leisti laiką po darbo, įvaizdžio.“
Iniciatyvai paramą išsakė ir Lietuvos barų ir kavinių asociacijos prezidentas Raimondas Pranka: „Europos senamiesčių gatvės, skirtos pėstiesiems, meno performansams, restoranams, lauko kavinėms ir verslui apskritai, kuria miesto aurą ir teigiamą nuotaiką, ilgam palieka įspūdžius galvose ir formuoja teigiamą miesto įvaizdį daug stipriau nei užsakytos reklaminės kampanijos. Savivaldybėms tai grįžta augančiais turistų srautais, augančiomis pajamomis ir augančiu miesto patrauklumu, o tai ypač svarbu konkuruojant su kitais miestais Baltijos regione.“