Vilniaus savivaldybė savo interneto puslapyje skelbia ketvirčio ataskaitas, kiek ir kam kuris tarybos narys išleidžia pinigų. Pagal numatytą tvarką, jeigu per ketvirtį tarybos narys išleidžia ne 3 tūkst. Lt, kaip numatyta, o tik, tarkim, 2 500 Lt, tai kito ketvirčio pirmą mėnesį jam bus pervesta tik 500 Lt.
Teisinasi, kad tenka pridėti ir iš savo kišenės
Didžioji dalis išlaidų – benzinas, nes yra važiavimai, susitikimai rajonuose su gyventojais, priėmimai. Tai kaip tarybos nario, rinkto vilniečių, pareigos, – teigė B.Cicėnas.
Tarybos nariai negali sutaupyti ir vėliau patys išleisti didesnę sumą, pinigai paprasčiausiai jiems nepervedami ir lieka miesto biudžete. Galbūt dėl to absoliuti dauguma iš 51 tarybos nario ir nesistengia itin taupyti, teisindamiesi esą išlaidų yra nuolat, tad neretai tenka dar ir iš savo kišenės pridėti tiek, kiek išleidi savivaldybės skiriamų pinigų.
„Tvarkos ir teisingumo“ frakcijos vadovas Bronius Cicėnas 15min.lt teigė ne tik kas mėnesį išleidžiantis numatytus pinigus, bet ir dar pridedantis tokią pačią sumą savų. Paskutinį 2011 metų ketvirtį jis savivaldybės pinigus leido mokėdamas už ryšių paslaugas, kanceliarines prekes, beveik 20 Lt išleido visuomeniniam transportui arba taksi. Vis dėlto daugiausiai paliko degalinėse – per tris mėnesius susidarė 2 740 Lt suma.
„Didžioji dalis išlaidų – benzinas, nes yra važiavimai, susitikimai rajonuose su gyventojais, priėmimai. Tai kaip tarybos nario, rinkto vilniečių, pareigos. Dažniausiai aš važiuoju kalbėtis apie šilumą šią žiemą. Dirbau labai intensyviai, nes kainos didžiulės, sąskaitos didžiulės, tai mane gyventojai kaip profesionalų šilumininką, energetiką kviečiasi“, – teigė B.Cicėnas.
Kiekvieno kilometro neskaičiuoja
Andriaus Ufarto/BFL nuotr./Kęstutis Nėnius |
Frakcijos „TAIP“ vadovas Kęstutis Nėnius taip pat tvirtino, kad daugiausiai paprastai išleidžia automobilio degalams. Tačiau, jo manymu, skiriamų pinigų paprastai turimoms išlaidoms padengti pakanka: „Jeigu susiplanuoji taip, kad neperliptum, kiek yra numatyta, tada ir užtenka.“
Tiesa, jis teigė, kad labai kruopščiai nėra skaičiuojama, ar tikrai būtent tiek kilometrų tarybos narys nuvažiavo pas gyventojus, į susitikimus ar pan. „Paskęstume iš viso apskaitoje, jeigu reikėtų suskaičiuoti kiekvieną kilometrą. Yra nustatyti limitai tam tikri ir iš tų pinigų apmokamos išlaidos“, – aiškino K.Nėnius.
Kai kurie tarybos nariai nemažą dalį pinigų skiria iš ryšio paslaugoms. Tarp tokių – su Rusų aljansu išrinkta ir jokiai frakcijai nepriklausanti Olga Gorškova. Tarybos narė teisinosi, kad paskutinį pernai metų ketvirtį ryšio paslaugoms išleisti 640 Lt yra išimtis, esą paprastai per mėnesį tam skirianti tik apie 50 Lt.
O.Gorškova tvirtino, kad daugiausiai vis dėlto tenka išleisti degalams ir automobilio remontui. „Va dabar už kovo mėnesį turėsiu keletą sąskaitų, nes pavasarį dauguma pinigų automobilio remontui yra išleidžiama po žiemos“, – teigė politikė, kuri sakė nuolat važinėjanti ir po Vilnių, ir į kitus Lietuvos miestus.
Iš 51 Vilniaus tarybos narių paskutinį praėjusių metų ketvirtį visą 3 tūkst. Lt sumą išleido 34 tarybos nariai. Taupyti linkę vos vienas kitas. Tarp taupiausių tarybos narių – ir buvęs meras Raimundas Alekna, per tris paskutinius 2011 metų mėnesius išleidęs vos 632 Lt. Pusantro tūkstančio teišleido ir vicemeras Romas Adomavičius, kiek daugiau – 1 711 Lt – kitas vicemeras Jonas Pinskus. Merui ši suma nėra skiriama.
„Už viešąjį transportą moku pats“
Vis dėlto rekordininku galima pavadinti jaunąjį frakcijos „TAIP“ narį Edgarą Stanišauską, per tris mėnesius neišleidusį nė lito savivaldybės skiriamų pinigų. Jis toks vienintelis Vilniaus taryboje.
E.Stanišauskas prisipažino po miestą važinėjantis visuomeniniu transportu – autobusais arba maršrutiniais taksi. „Jeigu neturiu kažkokių išlaidų, tai nesistengiu jų padaryti. Aš važiuoju viešuoju transportu, kaip ir visi miestiečiai, todėl tos išlaidos nėra didelės ir galiu pats jas sumokėti. Žinoma, kai tų išlaidų būna daugiau, pasidengiu jas, bet kai nebūna, tai nesuku sau galvos“, – teigė tarybos narys.
Jeigu neturiu kažkokių išlaidų, tai nesistengiu jų padaryti. Aš važiuoju viešuoju transportu, kaip ir visi miestiečiai, todėl tos išlaidos nėra didelės ir galiu pats jas sumokėti, – teigė E.Stanišauskas.
Jis neslėpė nemėgstantis ir biurokratinių dalykų, su kuriais tenka susidurti skaičiuojant savo išlaidas. „Bėgiojimas su tais popieriukais atima daug laiko. Kiekvieną popieriuką rinkti, dėti, kaupti... Ir tarp tarybos narių esame ne kartą pakalbėję, kad arba iš viso neskirtų tų pinigų, arba skirtų fiksuotą sumą, už kurią gal nereikėtų atsiskaityti arba bent jau palengvintų tą dalyką. Kas padangas pasikeičia, benzino įsipila, tai didesnė suma. Bet jeigu mirkiuku važiuoji, autobusu, tai kaupti tuos bilietus po 2–3 Lt tikrai atima laiko“, – sakė E.Stanišauskas.
Pirmą kadenciją miesto taryboje dirbantis politikas taip pat teigė turintis ir savo moralines nuostatas šiuo klausimu: „Kiek įmanoma, tiek pataupau, nes, kaip bebūtų, savivaldybė neturi tų pinigų per daugiausiai, skolos ir t. t. Žiūriu pilietiškai. Ir šiaip esu vienas jauniausių tarybos narių, jaunas žmogus, todėl ir pavyzdį norėčiau parodyti, ir kad bičiuliams, draugams, kurie į politiką žiūri neigiamai, galėčiau pasakyti, kad stengiuosi bent šitoje srityje. Tai mano moralinė pozicija.“
Vis dėlto visiškai savivaldybės skiriamų pinigų neketina išsižadėti ir E.Stanišauskas – jis teigė svarstanti paimti pinigų už kovą ir sumokėti už telefono paslaugas.
Tūkstančiai – taksi
Tačiau ne visi tarybos nariai mano, kad už viešąjį transportą gali susimokėti patys. Kai kurių iš jų išlaidos bilietams ir taksi siekia ir dešimtis, ir daugiau litų. Tarkim, Vytautas Milėnas paskutinį praeitų metų ketvirtį tam išleido 441 Lt, Vitalija Kliukienė – 729 Lt. Absoliutūs lyderiai čia yra du Lietuvos lenkų rinkimų akcijos frakcijos nariai: Juzefas Kvetkovskis per tris mėnesius bilietams ir taksi išleido 1 333 Lt, o jo jaunasis kolega Eduardas Trusevičius – net 2 454 Lt.