Nuo Saulėtekio iki Pašilaičių, nuo Žirmūnų iki Žemųjų Panerių. Beveik visus Vilniaus mikrorajonus jungianti viena pagrindinių miesto eismo arterijų gyventojams padeda greitai ir saugiai pasiekti norimas sostinės vietas, išvengti ilgo stovėjimo eismo spūstyse. Troleibusų populiarumą mums šiandien rodo skaičiai: per dieną troleibusai vidutiniškai perveža apie 200 tūkstančių įvairaus amžiaus ir socialinės padėties keleivių. Net neabejojame, kad mūsų troleibusais bent kartą yra važiavęs kiekvienas sostinės gyventojas.
„Mūsų Bendrovė džiaugiasi, kad puikiai išplėtotas troleibusų tinklas ne tik atlieka svarbią keleivių pervežimo funkciją, bet ir puikiai įsikomponuoja į unikalų miestovaizdį, jį papildo ir gyvina. Sutikite, riedantys troleibusai – neatsiejamas Vilniaus įvaizdis“ – sako UAB „Vilniaus troleibusai“ generalinis direktorius Vidmantas Romualdas Striška.
Prisiminkime džiugias akimirkas bei istorinius vingius, kurie lydėjo mus nuo pat 1956 metų. Prisiminti, kokie mes buvome tada ir kokie esame dabar. Nors pokyčių buvo daug, tačiau pagrindiniu tikslu išliko siekis būti naudingiems miestui ir jo gyventojams. Tikimės, kad būsime naudingi bei reikalingi ir ateityje.
Istorinis startas: „Antakalnis-Stotis“
1956-ųjų metų lapkričio 3 diena Vilniuje tapo istorine – tądien į sostinės gatves išriedėjo pirmieji septyni troleibusai, keleivius vežę maršrutu „Antakalnis – Stotis“. Tiesa, prieš tai buvo nutiestas 7,8 kilometro ilgio kontaktinis tinklas.
Jau po metų – 1957-aisiais – buvo realizuotas antrasis maršrutas „Stotis – Žvėrynas“. Taip kasmet Vilniuje buvo nutiesiamos vis naujos kontaktinio tinklo linijos, sukuriami nauji maršrutai. 1967 – aisiais, praėjus vienuolikai metų nuo pirmųjų troleibusų išriedėjimo į gatves, Vilniaus miestas jau galėjo didžiuotis net 13 maršrutų, kurių bendras ilgis siekė 217 kilometrų. Visi šiandien veikiantys maršrutai sostinėje buvo įrengti iki 1975-ųjų metų.
„Scanpix“ nuotr./Troleibusas. |
Plečiantis maršrutų tinklui jų ilgis nuo 7,8 kilometrų (1956 m.) padidėjo daugiau nei 30 kartų – iki 480,6 kilometro ir net 21 maršruto šiandien.
2011-aisiais metais visoms troleibusų linijoms elektrą tiekia 19 traukos pastočių. Siekiant ypač sklandaus keleivių aptarnavimo, elektros ūkio tarnyba visą parą prižiūri elektros tiekimą, remontuoja senus kabelius ir tiesia naujas linijas.
Svarbu paminėti ir tai, kad leidimą pirmųjų sostinės troleibusų išvažiavimui į gatves davė 1956-ųjų metų spalio mėnesį įkurta Vilniaus troleibusų valdyba. Ji 1993-ųjų metų balandžio mėnesį buvo reorganizuota į UAB „Vilniaus troleibusai“. Bendrovės steigėja ir akcijų savininkė – Vilniaus miesto savivaldybė.
Pirmame parke – tik 25 troleibusai
Prieš 55-erius metus Vilniuje buvo pastatytas ir pirmasis troleibusų parkas, kuris įsikūrė Antakalnio mikrorajone ir talpino 25 troleibusus. Mieste nuolat plečiantis elektrinio transporto tinklui, buvo įsigyjami vis nauji troleibusai, kurie viename parke nebetilpo. Todėl 1961 metais buvo pradėta troleibusų parko rekonstrukcija, po kurios parke jau galėjo būti laikoma 120 troleibusų.
Vilniaus miestas augo, natūraliai daugėjo ir keleivių, kuriems pervežti reikėjo vis didesnio troleibusų skaičiaus, todėl nenuostabu, kad jų skaičius nuolat augo. 1967-aisiais metais buvo 159, o 1982-aisiais metais – jau 278 troleibusai, kuriems viename parke vėl tapo ankšta. Tuomet prasidėjo antrojo troleibusų parko įrengimo darbai, kurie neužtruko.
1985-ųjų metų gruodžio 25 dieną Viršuliškių mikrorajone buvo atidarytas antrasis, 150 troleibusų talpinantis parkas. Tuomet 297 turėti troleibusai buvo paskirstyti į abu parkus. Taip palengvėjo darbuotojų darbo sąlygos, transporto priemonių techninė priežiūra, pagerėjo keleivių aptarnavimas.
Transporto priemonės modernėjo
Pirmieji septyni į Vilniaus gatves išvažiavę „MTB-82D“ markės troleibusai buvo pagaminti Rusijoje.
Nuo 1960-ųjų metų parkas pradėjo pirkti čekiškus troleibusus: „Škoda-8Tr“ ir “Škoda-9Tr“, o nuo 1982-ųjų metų techniškai modernesnius „Škoda-14Tr“. Vilniaus troleibusų valdybos lėšomis 1996-1997-aisias metais Čekijoje įsigyta dar 60 naujų troleibusų „Škoda-14Tr“, o po dviejų metų, – 1999-aisiais – nupirkti dar 23 „Škoda-14TrM“ troleibusai.
1956-ųjų metų lapkričio 3 dieną Vilniuje į gatves išriedėjo pirmieji septyni troleibusai
Kitas didelio masto troleibusų pirkimas įvyko 2004-2006-aisiais metais. Tuomet Bendrovė lizingo būdu įsigijo 45 naujus modernius žemagrindžius „Soliaris Trollino 15AC“ troleibusus. Šie troleibusai itin patogūs ir pritaikyti keleiviams su negalia, o jų talpa net 1,5 karto didesnė. Tai leidžia kur kas sparčiau aptarnauti vis augantį keleivių skaičių.
2007-2011–aisiais metais Vilniaus troleibusų parkai buvo papildyti dar 13 naudotų „Škoda-14 Tr“ transporto priemonių, kurios buvo remontuojamos Bendrovės dirbtuvėse.
2011 metų duomenimis, Bendrovė eksploatuoja 312 troleibusų. Darbo dienomis į gatves išvažiuoja 226 troleibusai, o poilsio ir švenčių dienomis – 115 troleibusų.
„Senukai“ prikeliami dirbtuvėse
Bendrovė metai iš metų rūpestingai eksploatuoja turimus troleibusus, o „pavargusius“ nuo sunkios metų naštos remontuoja UAB „Vilniaus troleibusai“ remonto dirbtuvėse. Taikant naują ir pasaulyje vieną pažangiausių technologijų Vilniaus troleibusai po kapitalinio remonto yra prikeliami antram gyvenimui – tiek išore, tiek vidumi jie beveik nesiskiria nuo naujų troleibusų. Tokiu būdų senojo troleibuso gyvavimo laikas pratęsiamas dar bent penkeriems metams. Per metus UAB „Vilniaus troleibusai“ kapitaliai suremontuoja apie 18-20 troleibusų.
Višojo transporto perpektyvos
UAB „Vilniaus troleibusai“, pažymėdami dar vieną garbingą jubiliejų, siekia išlikti naudingu ir neatsiejamu miesto viešojo transporto sistemos elementu.
Nepaisant to, kad pastaraisiais metais Vilniaus troleibusų parkas nebuvo atnaujinamas, o tik remontuojami senesni troleibusai, šiandien džiugina tai, kad šiemet – 2011-aisiais – padėtis ėmė keistis.
Pirmieji septyni į Vilniaus gatves išvažiavę „MTB-82D“ markės troleibusai buvo pagaminti Rusijoje
Bendrovė, svetur įsigijusi transporto priemonės detalių, savo parkuose planuoja pati surinkti naujus troleibusus. Šį darbą atliks didžiulę patirtį sukaupę įmonės darbuotojai. Taip pat artimiausiu metu planuojama, pasinaudojus Europos Sąjungos lėšomis, įsigyti keliolika naujų troleibusų, kurie atgaivins troleibusų parką.
„Neabejojame, kad visi šie žingsniai leis pagerinti keleivių važiavimo sąlygas ir užtikrinti kokybišką keliavimą viešuoju transportu. Troleibusas – švari ir ekologiška viešojo transporto priemonė, kuri artimiausiais dešimtmečiais turėtų išlikti aktualia ir naudinga sostinės gyventojams.“- įsitikinęs bendrovės generalinis direktorius Vidmantas Romualdas Sriška.
2011 metais UAB „Vilniaus troleibusai“ įsiliejo į socialiai atsakingų įmonių tinklą ir pradėjo kryptingą veiklą, susijusią su socialine atsakomybe rinkoje, aplinkosaugoje, santykiuose su darbuotojais ir santykiuose su visuomene. Turėdama labai didelę techninę bazę, bendrovė turi jaustis atsakinga už mus supančią aplinką, taupiai naudoti gamtos resursus bei protingai ir saugiai panaudoti atliekas. Tuo tikslu buvo inicijuotas ISO 14001 standarto diegimas, kuris apima pagrindinius aplinkos apsaugos veiksmingumo reikalavimus: aplinkos apsaugos teisinių reikalavimų atitiktį, jų nuolatinį gerinimą ir taršos prevenciją. Kolektyve dirba per tūkstantį įvairaus amžiaus, išsilavinimo ir tautybių darbuotojų, kuriems įmonė įvairiomis iniciatyvomis stengiasi sudaryti maksimaliai geras darbo, informavimo, savišvietos, tobulėjimo bei turiningo laisvalaikio sąlygas.
UAB „Vilniaus troleibusai“ santykiuose su visuomene stengiasi būti aktyvi bendruomenės narė. Užmegzta graži partnerystė su kaimynystėje esančiais Antakalnio vaikų globos namais, kuriems teikiama pagalba tvarkant ūkio reikalus bei kuriami draugiški ryšiai su vaikais. Bendrovė remia įvairius socialinius projektus bei miesto renginius.
UAB „Vilniaus troleibusai“, stengdamasi pateisinti savo, kaip socialiai atsakingos įmonės, vardą ir toliau dės visas pastangas, kad užsibrėžti tikslai prieš bendruomenę, įmonės darbuotojus ir partnerius būtų įgyvendinti.