Galima manyti, kad tai – tik dar vienas įrodymas, jog šiuolaikinis jaunimas per daug verkšlena, bet abiturientams šiuo atveju pritaria ir nemaža dalis mokytojų. „Facebook“ tinkle didelio populiarumo sulaukė matematikos mokytojos ir egzamino vertintojos komentaras, kuriame ji pripažįsta – ne tik mokiniai, bet ir pedagogai tikėjosi ne tokių užduočių.
Nacionalinis egzaminų centras (NEC) abiturientų ašaromis tikėti neskuba ir sako, kad egzamino sunkumas priklauso ne nuo komentarų gausos. NEC direktorė Saulė Vingilienė galimybės, kad egzamino išlaikymo ar pasiekimų lygių ribos keisis, neatmeta, tačiau pabrėžia, kad dėl to bus sprendžiama tik ištaisius visus darbus ir juos palyginus su mokinių mokymosi rezultatais.
Mokytoja atsiprašė moksleivių
„Noriu atsiprašyti abiturientų, su kuriais kartu ruošėmės šiam egzaminui. Jūs tikrai esate verti geresnių įvertinimų, nei gausite už kelių savaičių. Atleiskit man ir kitiems pedagogams, mes tikėjomės kitokio egzamino“, – taip prasideda matematikos mokytojos ir egzamino vertintojos Aleksandros Orlovos birželio 10 d. paskelbtas įrašas „Facebook“ tinkle, sulaukęs daugiau negu 4 tūkst. „patinka“ paspaudimų ir beveik 800 pasidalijimų.
Mokytojos teigimu, šiemet matematikos egzamine buvo pasiektas naujas sudėtingumo maksimumas: maždaug ketvirtadalis užduočių prilygsta olimpiadinėms, dar dalyje užduočių gaunami atsakymai, kurių ranka nekyla rašyti į atsakymų laukelį. Be to, pažymi ji, nemaža dalis nelengvų, bet įveikiamų užduočių, turi tik vieno taško svorį.
„Trumpai sakant, užduotys neatitiko nei mokinių bei pedagogų lūkesčių, nei metų pradžioje NEC pateikto bandomojo egzamino (pernai metų pakartotinės sesijos) užduočių“, – rašo A.Orlova.
A.Orlova priminė, kad iki 2010 m. silpnesni mokiniai turėjo galimybę rinktis mokyklinį matematikos egzaminą. Tokios galimybės dabar nebėra.
„Pagal dabar taikomą kriterinį vertinimą, daugumos rezultatai bus labai prasti. Drįsčiau prognozuoti, kad tie, kas tikėjosi įvertinimo ~70–80 proc., gali gauti perpus mažiau“, – rašė A.Orlova.
Drįsčiau prognozuoti, kad tie, kas tikėjosi įvertinimo ~70–80 proc., gali gauti perpus mažiau, – rašė mokytoja.
Mokytojos teigimu, pernai buvo pasiektas kitas kraštutinumas – užduotys buvo pernelyg elementarios ir net ketvertais besimokę mokiniai neretai perkopdavo 50 proc. ribą. Ji atkreipė dėmesį, jog NEC gali nuleisti išlaikymo kartelę, kad neišlaikiusių dalis būtų mažesnė, bet nuo to nebus lengviau į aukštesnį pasiekimų lygį pretendavusiems abiturientams.
„Kyla klausimas, KODĖL šiemet toks egzaminas? Gal manoma, kad su žemais rezultatais mažiau abiturientų išvažiuos mokytis svetur. Gal kad mažiau abiturientų rinktųsi aukštąjį mokslą bei technologines kryptis. Iš tikrųjų neturiu atsakymo. Tiesiog gaila mokinių ir gaila, kad nuveiktas darbas yra beveik beprasmis“, – baigia savo įrašą mokytoja.
Moksleiviai šaiposi
Dalis moksleivių savo liūdesį dėl netikėtai sunkaus matematikos egzamino slopino kurdami juokingus paveiksliukus. 15min skaitytoja dvyliktokė su portalu pasidalijo dvyliktokų kūryba iš vienos „Facebook“ grupės.
„Egzaminas buvo didelis, liūdnas debesėlis, jutau tai ir aš. Tačiau, palyginusi savo juodraščio atsakymus su preliminariaisiais teisingais, supratau, kad aš ašarų neliesiu. Visgi iš visų moksleivių, pretendavusių į 86–100, kaip ir aš, tikrai nedaugelis gaus tokį rezultatą, kurio tikėjosi ir yra verti. „Vunderkindams“, kurie kartais rašo į dienraščių redakcijas, galiu pasakyti, kad VBE skirtas ne tik mokiniams, siekiantiems 80 ir daugiau iš egzamino.
Kitiems išvis egzaminas – kosmosas, jei net didžiausiems jauniesiems matematikams pasirodė sunkus šių metų NEC'o kūrinys. O bendrą vaizdą puikiausiai atspindi dvyliktokų grupė „Facebook'e“. Prisegu kelias akimirkas iš ten, kur ne pavienės iškilios nuomonės, o REALYBĖ“, – rašė ji.
NEC: dėl vertinimo sistemos pokyčių bus sprendžiama ištaisius visus darbus
Portalas 15min kreipėsi į NEC su klausimais, kaip vertina kritiką matematikos egzaminui ir ar gali būti, kad matematikos egzamino vertinimo kriterinės ribos bus keičiamos.
Atsakydama į klausimus, NEC direktorė Saulė Vingelienė pažymėjo, kad šiemet, skirtingai negu ankstesniais metais, valstybinį matematikos egzaminą rinkosi ir mokiniai, kuriems svarbu gauti 25 balus, kad galėtų pretenduoti į valstybės finansuojamas vietas (15min primena, kad bent 25 balus šiemet matematikos egzamine privalo surinkti abiturientai, pretenduojantys stoti į visų, išskyrus menų ir humanitarinių mokslų, studijų krypčių programų valstybės finansuojamų studijų vietas).
„Pagal mokyklų pateiktus matematikos pirmojo pusmečio įvertinimų duomenis, egzaminą laikė mokiniai, kurių pirmojo pusmečio įvertinimų vidurkis – 6,3 balo iš dešimties. 54 procentai egzaminą laikiusių mokinių pirmajame pusmetyje turėjo 1–6 balų įvertinimus. Šiuos faktorius laikytume kaip svarbiausius, kodėl praėjus egzaminui vyksta diskusijos apie egzamino užduotį“, – 15min atsiųstuose atsakymuose nurodė ji.
Pasak S.Vingelienės, kitą savaitę prasidės egzaminų darbų vertinimas, ir tik turint mokinių rezultatų statistiką bus galima vertinti egzamino sunkumą ir kaip mokiniams sekėsi rinkti taškus už atskiras egzamino dalis ar konkrečius uždavinius.
„Matematikos valstybinio brandos egzamino užduoties, kaip ir bet kurio kito egzamino, sunkumas priklauso ne nuo komentarų gausos ir jų emocionalumo“, – pažymėjo ji.
Matematikos valstybinio brandos egzamino užduoties, kaip ir bet kurio kito egzamino, sunkumas priklauso ne nuo komentarų gausos ir jų emocionalumo, – sako S.Vingelienė.
S.Vingelienės teigimu, prognozuoti, ar matematikos egzamino išlaikymo ar pasiekimų lygių ribos bus koreguojamos, dar yra per anksti, nors tokios galimybės NEC direktorė neatmetė.
Pasak jos, pirmiausia visi darbai turi būti ištaisyti, o tada vertinamas mokinių surinktų taškų skaičius ir pasiskirstymas.
„Matematikos, kaip ir kitų dalykų valstybinių brandos egzaminų, išlaikymo ribą, taškų atitiktis pasiekimų lygiams nustato Valstybinių brandos egzaminų vertinimo komitetas. Jam pateikiama informacija apie mokinių mokymosi rezultatus mokykloje, egzamine surinktus taškus ir jų pasiskirstymą. Atsižvelgiant į statistinius duomenis ir priimamas sprendimas. Šiuo metu yra per anksti prognozuoti, ar bus koreguojamos egzamino išlaikymo ar pasiekimų lygių ribos. Kantriai laukiame vertintojų profesionalų darbo rezultatų“, – pažymėjo S.Vingelienė.