CAA direktoriaus pavaduotojas Alvydas Šumskas BNS sakė pirmadienį pasirašęs atnaujintas taisykles. Pakeitimai turėtų įsigalioti per kelias artimiausias dienas. Taisyklėse taip pat numatoma, kad išimtys, leidžiančios skraidyti bepiločiais orlaiviais urbanizuotose teritorijose, bus suteikiamos tik tam tikrai daliai asmenų. Iki šiol dėl išimčių galėdavo kreiptis bet kas.
Kaip ir iki šiol, taisyklės galios tik sunkesniems nei 300 gramų aparatams – lengvesniems orlaiviams bus taikomi tik tam tikri skrydžio aukščio bei nuotolio apribojimai greta tarptautinių aerodromų (negalės skraidyti arčiau nei 1,8 km nuo jų, kilti aukščiau, nei greta esantys reljefo objektai ir kt.).
„Nuo šiol išimtys bus suteikiamos tik asmenims, kurie vykdo ūkinę veiklą ar tenkina viešąjį interesą. Ne bet koks žmogus galės prašyti išimties, kad noriu laisvalaikio sumetimais paskraidyti žmonėms virš galvų, bet tik turintys kontraktus – vykdantys ūkinę komercinę veiklą arba vykdantys kažkokį savivaldybės, galbūt ir Viešojo saugumo tarnybos užsakymą, kariuomenės“, – BNS sakė šiuo metu atostogaujantis CAA direktorius Joris Gintilas.
Jis taip pat akcentavo, kad minėtos išimtys bus suteiktos tik specialų sertifikatą turintiems orlaiviams ir tik pilotams, kurių įgūdžiai yra patikrinti specialiu testu – atlikti šias procedūras įgaliojimai suteikti Lietuvos bepiločių orlaivių asociacijai.
„Matome, kad kai kuriais atvejais žmonės piktnaudžiauja savo teise. Žinote, laisvalaikio tikslais žmogus gali skraidyti ir virš lauko ar virš kažkokio miškelio, o jie nori kažkodėl savo malonumui skraidyti virš namų. Nematome, kad tokiu pagrindu išimtys turėtų būti suteikiamos“, – sakė J.Gintilas.
Anot jo, taisyklėmis pradžioje taip pat norėta nustatyti naują draudimą bepiločiams skraidyti virš įkalinimo įstaigų, bet apsispręsta tai nustatyti ateityje, nustatant neskraidymo zonas virš įkalinimo įstaigų ir tai galiotų ne tik bepiločiams, bet ir visiems kitiems orlaiviams – lėktuvams, sraigtasparniams, oro balionams. Šiuos pakeitimus taip pat rengs CAA ir patvirtinti turės susisiekimo ministras.
Lietuvos bepiločių orlaivių naudotojų asociacijos prezidentas Antanas Gedvilas BNS tvirtino, kad nors pilotų ir orlaivių vertinimą atliks asociacijos pasiūlyti ekspertai, tačiau galutinius sprendimus dėl išimčių taikymo priims CAA. Jo žodžiais, tai yra tik pirmas žingsnis siekiant sureguliuoti bepiločių orlaivių, kuriuos įsigijančių sparčiai daugėja, naudojimą. Šiuo metu netgi jų įsigijimas nėra niekaip reglamentuojamas, nes tokie prietaisai teisiškai nelaikomi pavojinga preke.
Atskirtis nuo žaislo iki orlaivio yra labai sudėtinga: yra daug žaislų, kuriuos galite įsigyti net prekybos centre, jis ant delno telpa, jis puikiai skrenda, valdomas. Bet lygiai toks pat daiktas gali būti ir profesionalus, – sakė A.Gedvilas.
„Kai kurie iš jų – taip, jie yra pavojingi, tiek savo dydžiu, svoriu, paskirtim. Jie yra pakankamai dideli, kad galėtų skraidyti virš tankiai apgyvendintų teritorijų, jiems reikia tam tikrų sertifikatų. Bet aš kalbu tik apie tuos didžiulius komercinius, galingus orlaivius, kurie yra ne žaislai.
Tačiau ta atskirtis nuo žaislo iki orlaivio yra labai sudėtinga: yra daug žaislų, kuriuos galite įsigyti net prekybos centre, jis ant delno telpa, jis puikiai skrenda, valdomas. Bet lygiai toks pat daiktas gali būti ir profesionalus. Iš išorės labai sunku atskirti, kuris yra profesionalus, kuris – žaislas“, – sakė jis.
A.Gedvilas taip pat atkreipė dėmesį, kad nėra bendrų Europos Sąjungos teisės aktų, kurie reglamentuotų šiuos orlaivius, todėl kiekviena valstybė kol kas priima sprendimus atskirai.