Panevėžyje registruota net 114-a vienokio ar kitokio pobūdžio maitinimo paslaugas teikiančių įstaigų. Aukštaitijos sostinė šiuo skaičiumi netgi lenkia Kauno rajoną.
Taigi, koronavirusas ir dėl jo paskelbtas karantinas palietė gana platų ratą miesto verslininkų – tiek naujokus, tiek šios verslo srities vilkus.
Perspektyvos liūdnos net ir rinkos senbuviams
Dvidešimt veiklos metų Panevėžyje skaičiuojantis verslininkas Artūras Petrauskas vadovauja įmonei UAB „Sidabrinė taurė“. Įmonė Panevėžyje turi dvi „NR1 Pica“ picerijas ir tiek pat „NR1 Valgykla“ valgyklų.
Pasak Artūro Petrausko, jeigu picerijos dar laikosi dėl populiarios ir klientams jau gerai pažįstamos maisto pristatymo į namus paslaugos, tai valgyklos susidūrė su problemomis. Nors įmonė iš pradžių bandė pakeisti ir valgyklų darbo specifiką ir maistą vežioti, tačiau susidomėjimo iš pirkėjų sulaukta buvo mažai. Nuspręsta, kad valgyklos išliks uždarytos iki karantino pabaigos.
Nors picų išvežiojimas ir vyksta, Artūro Petrausko nedžiugina pirmąją karantino savaitę matomi pardavimų skaičiai. Užsakymų žmonės vykdo mažiau dėl savaime suprantamų priežasčių – apribotos šventės, renginiai, sumažėjo susibūrimų draugų kompanijose, todėl tai tiesiogiai atsiliepė ir užsakymų skaičiui.
„Bandėme ir valgyklų maistą išvežioti dvi dienas, kol turėjome produktų atsargų, bet praktiškai nebuvo paklausos, todėl valgyklas uždarėme. Dabar jose nulis apyvartos.
Iš picerijų maistą dar kažkiek vežame. Tačiau galiu pasakyti taip – esame pusiau paralyžiuoti. Žmonės namuose turi maisto, savaitgaliais švenčių nėra, vaikų gimtadienių nėra. Perspektyva kol kas liūdna. Praktiškai vos ne laidojame verslą, kurį sukūrėme per dvidešimt metų. Įdomu, kaip pavyks atsikelti po šitos pasaulio ligos, ką pavyks išsaugoti“, – sakė Artūras Petrauskas.
Smūgis jaunam verslui
Karantinas smarkiai palietė ir naujokus, kurie dar tik dėjo pirmuosius žingsnius maitinimo versle. Vos prieš tris mėnesius Panevėžyje, Kranto gatvėje, greta Senvagės duris atvėręs restoranas „Jack House“ iškart gavo smūgį į paširdžius.
Savo klientų ratą dar tik pradėjusi formuoti įstaiga nedelsiant turėjo imtis veiksmų, kad išgyventų. Nors įmonės planuose buvo vasarą įrengti terasą su vaizdu į Senvagę, dabar restorano vadovo Luko Bogdanskio mintys sukasi tik apie vieną – kaip išlaikyti darbuotojus neatleidžiant nė vieno iš jų. Vadovaujantis ir pats įstaigos virtuvėje besisukantis vyras priėmė sprendimą teikti maisto pristatymo į namus paslaugą. Tai, anot jo, padeda surinkti nors kažkiek pajamų.
„Sunku buvo suvokti, kad taip staiga viskas vyksta. Kelios dienos ir turėjome imtis sprendimų. Pradžioje buvo ir daug neaiškumų, ką galime, ko negalime. Sekmadienį prieš karantiną jau užsidarėme ir sprendėme, ką daryti, ar išvežioti maistą, ar kaip kitaip elgtis.
Maisto išvežiojimui reikėjo ir leidimus gauti, todėl reikėjo greitai apsispręsti. Nusprendėme, kad reikia kažką daryti, kad reikia bandyti. Buvo sunku, bet nusprendėme pilnai neužsidaryti. Suprantame, kad ne mes vieni atsidūrėme tokioje situacijoje, o visas pasaulis.
Pradėję verslą įdarbinome dešimt žmonių, vėliau skaičių buvome padidinę iki trylikos, bet paskui vėl apsisprendėme dirbti su dešimt žmonių. Visus darbuotojus išlaikysime, tikrai nepaleisime. Tikėsimės, kad ir valstybė į tai atsižvelgs ir padės. Su visais darbuotojais pasikalbėjome, kad šita situacija yra laikina, kažkada tai baigsis, todėl dabar kurį laiką turime iškentėti. Bet kaip jau sakiau, tikrai nė vieno neatleisime.
Paskelbus karantiną skubiai pradėjome maisto išvežiojimą į namus, nors verslo pradžioje tos idėjos neplanavome vystyti, bet dabar esame priversti. Aišku, klientų skaičiaus net nėra ko lyginti, kiek valgydavo restorane, kiek dabar užsisako maistą į namus. Visgi jaučiame didelį palaikymą iš savo klientų, kurie iš mūsų užsisako maistą. Išvežiojimui didesnių pajėgų kol kas nereikia, tai tiesiog dirbsime taip toliau ir stebėsime situaciją. Verslo tikrai nemesime“, – kalbėjo „Jack House“ vadovas Lukas Bogdanskis.
Grožio salonai neveikia, bet tiki šviesia ateitimi
Karantinas smogė ne tik maitinimo įstaigoms, kurias privertė ieškoti naujų būdų pasiekti klientus. Kur kas keblesnėje situacijoje atsidūrė kirpyklos ir grožio salonai. Čia uždrausta teikti bet kokias paslaugas, todėl šios srities verslininkai dabar negauna jokių pajamų.
Panevėžyje veikiančio grožio salono „Lolita“ vadovė Lolita-Vida Kazanavičiūtė tikino, kad į karantino sunkumus ji žiūri optimistiškai. Nors verslas ir sustojo, moteris teigia, kad net ir tokioje krizinėje situacijoje galima įžvelgti teigiamų dalykų.
Anot pašnekovės, kitos kirpėjos ir stilistės taip pat turėtų pasinaudoti proga daugiau laiko praleisti su savo šeimomis ir jokiu būdu nepradėti dirbti pogrindyje bei atlikinėti klientams procedūras paslapčia namuose.
„Mūsų salono požiūris į situaciją yra griežtas. Negali būti jokių kalbų, kad gal kažkaip pasislėpus čia galėtumėte vieną ar kitą klientą apkirpti. Dirbsime griežtai pagal įstatymą. Kaip aš įsivaizduoju, ne vien mūsų verslo sričiai yra blogai. Lygiai taip pat juk ir gėlių salonams, soliariumams, kitoms sritims. Visi pasaulyje dabar gyvena taip pat. Negali būti pasiteisinimų ir bandymų dirbti pogrindyje. Reikia suvokti situacijos rimtumą. Absoliučiai nepalaikome tų, kurie sėdi ir paslapčia dirba namie. Juk nežinai, koks, kur buvęs ar kokių kontaktų turėjęs klientas ateis. Ar verta dėl kažkokios sumos pinigų rizikuoti pasigauti virusą ir perduoti jį savo šeimai? Esmė dabar yra ne kaip išgelbėti verslą, o kaip išgelbėti visuomenę.
Juokaujame, kad dabar kaip tik moterys galės užsiauginti ilgus plaukus, kurių visos taip nori. Viskas, ką mes dabar darysime, tai bendrausime su firmomis, kurios mums tiekia dažus, kitas plaukų priežiūros priemones ir tieksime tai savo klientėms, kurios galėtų procedūras atlikti pačios namuose. Pakonsultuosime savo klientus internetu, telefonu, vaizdo skambučiais, ką nusipirkti, kaip ką daryti pačioms namuose savo jėgomis.
Aš šitą situaciją pati priimu kaip savotiškas motinystės atostogas. Leidžiame laiką su vaikais, einame pasivaikščioti. Namuose pasidariau nebe kirpėja, o virėja. Visai kitaip tas gyvenimas dabar teka.
Galvoju, kad šita krizė bus sunki tiems, kurie iki tol gyveno ne pagal savo galimybes, neskaičiavo. Jei po dviejų dienų jau sakai, kad bankrutavai, tai gal tu jau seniai subankrutavęs, ar krizė, ar ne krizė? Tie, kurie gyvena pagal galimybes, po karantino jie šoks aukštyn ir eis toliau. Jei buvai minuse, nebeturėsi nuo ko startuoti“, – kalbėjo Lolita-Vida Kazanavičiūtė.
Rekomenduoja išlaikyti ryšį su klientais
Lolitai-Vidai Kazanavičiūtei pritarė ir grožio salono „Marmozel“ vadovė Ingrida Lipnickienė. Pasak jos, dabar svarbu laikytis taisyklių, o klientų ratą galima išlaikyti tiekiant individualias konsultacijas ir netgi vaizdo pamokas. Pašnekovė tvirtina, kad su sunkumais artimiausiu metu susidurs nebent tos grožio industrijos darbuotojos, kurios iki šiol gyveno šia diena ir turi nemažų finansinių įsipareigojimų.
„Negyvenu šia diena, visada ruošiuosi ir turiu planą B, todėl visada dariau finansinius atsidėjimus ir ruošiausi, kad gali būti visko. Nesvarbu, ar krizė, ar liga, ar dar kažkas. Mes neturime tokių socialinių garantijų, kai dirbame pagal tokius darbo santykius kaip verslo liudijimas. Aš visada buvau pasiruošusi rezervą, kuriuo tris, keturis mėnesius galėčiau patenkinti savo buitinius poreikius. O tie poreikiai šiai dienai yra mažesni.
Aišku, kur mergaitės vienos augina du vaikus ir turi paskolas, tokia situacija realiai joms yra mirties nuosprendis, nes ką jos uždirba per dieną iš paslaugų, tą pačią dieną ir išleidžia. Žmonės gyvena skirtingai, todėl situacijos gali būti labai individualios.
Aš šiandien irgi ruošiu reportažą savo mokinėms, kad jos neprarastų ryšio su savo klientėmis. Reikia atrasti bendrystę su klientėmis, pasiteirauti, galbūt joms reikia pagalbos, kaip namų sąlygomis pačioms susitvarkyti nagus, kaip gelį nusiimti ar blakstienas pastiprinti, ar antakius nusidažyti. Tiesiog reikia rasti bendrystę su tais klientais, kad jie po to mėnesio, po dviejų pas tave sugrįžtų. Turime iškentėti šitą laiką ir nepalikti savo klientų vienų.
Galima atrasti ir vadybinių savo talentų, padirbti su priemonių pardavimais, pasukti galvą, kaip galima išgyventi šitą laikotarpį“, – kalbėjo Ingrida Lipnickienė.
Beje, Ingrida Lipnickienė pasidžiaugė, kad karantino akivaizdoje grožio salonų padėtį suprato ir kiti verslininkai.
Patalpas veiklai išsinuomojęs „Marmozel“ salonas po karantino paskelbimo sulaukė žinios iš patalpų savininko – salonui nedirbant mokestis už nuomą skaičiuojamas nebus.