Tą patį rodo jau porą metų
Vienoje „Facebook“ paskyroje paskelbtas vaizdo įrašas, kuriame matyti didžiulis pilkšvai baltų dūmų debesis, besiveržiantis iš stovinčio lėktuvo galo.
Nors greta ir neužsiminta, kas įrašu norima pasakyti, iš jį paskelbusio asmens keliamų klausimų bei kitų paskyroje pasidalintų vaizdo įrašų akivaizdu, kad vaizdas siejamas su gerai žinoma sąmokslo teorija apie „chemtreilus“.
„Visų pirma noriu išgirsti žmones, susijusius su aviacija. Kas tai? Ar alyvos žiedai įstrigo variklyje? Ar katalizatorius sugedęs? Ar antifrizas pataikė į galvą? Ir sustokite, variklis yra ant sparnų, „Airbus“ uodegoje nėra trečiojo variklio“, – aprašyme rašė jis.
Vaizdo įrašas nėra naujas, juo „Facebook“ vartotojai dalijosi ir anksčiau šiemet, ir 2021 m.
Šie internautai taip pat siejo įrašą su „chemtreilais“: „OUPS! Oro uoste pilotas „netyčia“ (?) paleidžia chemtreilą... taip parodydamas, kad „cheminių medžiagų“ purškimas viršutiniuose atmosferos sluoksniuose yra REALUS.“
Šiame vaizdo įraše matomas „Japan Airlines“ lėktuvas. Tai rodo ant šono matomas logotipas.
Įžvelgė klastotę
Buvusiam Karinių oro pajėgų vadui pulkininkui Jonui Marcinkui akivaizdu, kad vaizdo įrašas yra padirbtas. Tai esą galima pastebėti dėl kelių dalykų. Visų pirma jis atkreipė dėmesį į šalia lėktuvo matomus darbuotojus, kurie akivaizdžiai nekreipia dėmesio į virstančius dūmus.
„Pasižiūrėkite, jeigu iš lėktuvo pradeda virsti dūmai, ar jūs taip ramiai vaikščiosite ir žiūrėsite, kaip šie oro uosto darbuotojai, kurie matomi iškraunantys bagažą? Ar panašu, kad iš to lėktuvo kyla dūmai didžiuliu kamuoliu?“
„Jie ramiai sau vaikšto, dirba, čia akivaizdžiai matyti, kad sumontuotas vaizdo įrašas, nes, jeigu iš lėktuvo tokie dūmai, oro uoste dirbantis bet koks žmogus, civilis, kariškis, bet kas, suprastų, kad tuojau pat kils didžiulis gaisras ir sprogimas“, – pastebėjo pašnekovas.
J.Marcinkus taip pat pažymėjo, kad kiekviename oro uoste yra priešgaisrinės apsaugos komanda, o jų taisyklės – labai griežtos. Pastebėję nors menkiausią degimo požymį – dūmus ar garsą, jie iškart sureaguotų.
„Ir patikėkite, jeigu pamatytų tokius dūmus, kurie jau ne vieną minutę garuoja, lėktuvas jau seniai būtų apsuptas gelbėtojų“, – aiškino ekspertas.
Nėra iš kur rūkti dūmams
Tačiau su vienu įrašu pasidalinusio asmens pastebėjimu J.Marcinkus sutiko.
„Tai, ką (tas asmuo) rašo, kad lėktuvo uodegoje jokių variklių nėra, yra teisinga. Jie startinių variklių neturi. Varikliai įsisuka patys. Anksčiau būdavo tokie sovietiniai lėktuvai, kuriuose buvo startinis variklis, kuris po to įsuka variklius, bet dabar to nėra“, – pasakojo jis.
Buvusio oro pajėgų vado teigimu, lėktuvo gale apskritai nėra iš kur rūkti dūmams. Šiuolaikinių keleivinių ir karinių lėktuvų uodegos dalyje nėra jokių vamzdžių dūmams.
„Anksčiau, pagal lėktuvo konstrukcijas, buvo manoma, kad yra tikslinga trijų variklių schema – du varikliai po sparnais, o trečias – uodegoje. Tuomet tokia situacija būtų įmanoma. Pavyzdžiui, paleidžiant variklį ir sugedus kuro automatikai, galėjo pradėti virsti balti dūmai, bet dabar taip negali nutikti“, – kalbėjo pašnekovas.
J.Marcinkus pripažino, kad kai kurie šio modelio lėktuvai visgi gali savo uodegoje turėti APU (auxiliary power unit – pagalbinį maitinimo bloką), bet vis tiek tvirtino, kad toks vaizdas yra paprasčiausiai neįmanomas.
„Tiek dūmų iš APU negali būti, jis įjungiamas, kai reikia įsukti pagrindinius variklius jiems sustojus ore. Tokiam dūmų kiekiui nėra iš kur sklisti. Aviacinis žibalas tiek dūmų negamina, dėl to turėtų būti kažkoks dūmų generatorius“, – aiškino jis.
Kaip dar vieną įrodymą jis paminėjo ir matomų dūmų spalvą: „Be to, variklinės alyvos – ar vidaus degimo, ar reaktyvinių variklių – degimo spalva yra mėlyna ir jokiu būdu ne balta. Balta yra garas, vanduo, skystis, kuris niekaip nesusijęs su nafta.
Reaktyviniuose varikliuose nėra jokių skysčių, viskas yra naftos produktų pagrindu, ar tai būtų aviacinis žibalas, ar koks nors tepalas. Dėl to nėra kam garuoti.“
Incidentas nebuvo užfiksuotas
Naujienų agentūra „dpa“ susisiekė su „Japan Airlines“. Kompanijos atstovai pareiškė, kad neturi jokios informacijos apie šį incidentą.
Jie taip pat pridėjo, kad tai niekaip nėra susiję su „chemtreilais“. Oro linijų atstovas paminėjo, kad iš matomo personalo elgesio akivaizdu, kad niekas nevyksta.
Japonijos transporto saugos valdyba, kuri sudaro aviacijos incidentų ir avarijų sąrašus, taip pat nepateikia jokių duomenų apie šį atvejį.
„Chemtreilų“ sąmokslo teorija gyvuoja jau daugiau nei ketvirtį amžiaus. Jai pritariantieji aiškina, neva vyriausybės įgyvendina slaptus projektus žmonėms pakenkti, orams valdyti ar užsiima geoinžinerija ne tik kad sustotų klimato kaita, bet ir kad būtų lengviau kontroliuoti visuomenę.
Pavadinimas „chemtreilai“ atsirado pakeitus žodžio contrail – taip vadinamas lėktuvų danguje paliekamas kondensacijos pėdsakas (angl. condensation + trail) – pradžią.
Šios baltos juostos yra iš lėktuvų variklių išsiveržęs karštas ir dideliame aukštyje į ledo kristalus sušalęs oras. Teoriją apie sąmokslą, kad lėktuvai į orą leidžia chemikalus ar biologinius agentus (bakterijas, virusus, parazitus ir pan.), mokslas atmeta.
Apie chemtreilus portalas 15min yra rašęs ne kartą.
Baltos juostos danguje vėl paskatino svaičiojimus apie chemikalus
Pro Kauną praskridę JAV kariniai lėktuvai įkvėpė sąmokslo teorijai
Danguje vėl mato „chemtreilus“, dabar – ir kaip karo Ukrainoje ženklą
Lėktuvų paliktos baltos juostos vėl gąsdina: bijo ir saulės užtemdymo, ir ligų
„Chemtreilų“ teorija nenyksta: jos „patvirtinimą“ rado vieno pensininko sode
15min verdiktas: trūksta konteksto. Netiesa, kad stovintis lėktuvas purškia chemikalus – iš šios orlaivio vietos tai neįmanoma. Be to, įrašas gali būti sumontuotas – jame matomi žmonės visiškai nekreipia dėmesio į dūmų debesį. Lėktuvų danguje tariamai leidžiami „chemtreilai“ tėra sąmokslo teorija.
Publikacija parengta 15min bendradarbiaujant su „Meta“, ja siekiama stabdyti klaidinančių naujienų plitimą socialiniame tinkle. Daugiau apie programą ir jos taisykles – čia.