Tarnyba nustatė, kad įmonė turėjo organizuoti tarptautinį pirkimą, tačiau to nepadarė taip iš konkurso eliminuodama užsienio tiekėjus. Pati „Oro navigacija“ neįžvelgia pažeidimų ir sutartį nutraukti atsisako.
„Supaprastinto pirkimo būdą pasirinkusi „Oro navigacija“ pažeidė įstatymą, nes pagal pirkimo vertę turėjo skelbti tarptautinį pirkimą, t.y , pasirinktu pirkimo būdu apribojo užsienio tiekėjų galimybę dalyvauti. Pirkimu taip pat įsigyta niekur paskelbtose pirkimo sąlygose nefigūruojanti brangi įranga, neatsižvelgta į VPT konsultacijų metų gautas rekomendacijas“, – BNS teigė VPT atstovė spaudai Vita Ramanauskaitė.
Viso pastato statybų pirkimo procedūras VPT dėl įvairių pažeidimų buvo sustabdžiusi dar vasarą, tad paskelbtas naujas konkursas.
Sutartis patalpos įrengimui pernai metų pabaigoje pasirašyta su vienintele konkurso dalyve – bendrove „Satela“. Po šio konkurso paskelbtas dar vienas, 9 mln. eurų vertės pirkimas naujojo skrydžių valdymo centro pastato statyboms Eišiškių plente, netoli Vilniaus oro uosto. Būtent šiame pastate planuojama įrengti ir minėtą patalpą. Viso pastato statybų pirkimo procedūras VPT dėl įvairių pažeidimų buvo sustabdžiusi dar vasarą, tad paskelbtas naujas konkursas.
VPT nuomone, abu pirkimai atlikti dėl to paties objekto – skrydžių valdymo centro statybos darbų. Anot tarnybos, įvertinusi, jog abiejų pirkimų bendra suma viršija įstatyme nustatytą ribą, kuomet dar galima skelbti paprastą viešąjį pirkimą, „Oro navigacija“ privalėjo skelbti tarptautinį konkursą potencialiems rangovams. Vis dėlto „Oro navigacija“, net ir po konsultacijų su VPT, paskelbė tik supaprastintą pirkimą, su kurio laimėtoju „Satela“ pernai gruodžio pabaigoje ir pasirašė 3,25 mln. eurų sutartį. Bendrovė sutartį atsisako nutraukti.
Anot V.Ramanauskaitės, VPT svarstys galimybę kreiptis dėl to į teismą ginant viešąjį interesą.
„Oro navigacija“ atsakyme BNS nurodo, kad laikosi kitos nuomonės, t.y. kad abu pirkimai yra dėl skirtingų objektų. Todėl patalpos įrengimo darbų apimtis neviršija ribos, kuomet reikia skelbti tarptautinį pirkimą, t.y. 5,186 mln. eurų.
„Atskirų pirkimo objektų sujungimas į vieną turi būti pagrįstas svarbiomis priežastimis, ypač atsižvelgiant į aplinkybę, kad atskirų pirkimo objektų sujungimas į vieną lemia mažesnį dalyvių skaičių, nei jis būtų šiuos pirkimo objektus išskaidžius“, – dėsto „Oro navigacija“.
Tarnyba taip pat konstatavo, kad valstybės įmonė pakeitė pirkimo dokumentuose nustatytas sąlygas: nors sąlygose numatyta, kad visi darbai turi būti užbaigti per metus, t.y. iki šių metų gruodžio 23-iosios, sutartyje jau nustatyta, jog darbai turi būti baigti per 14 mėnesių, numatoma galimybė juos pratęsti dar 4 mėnesiams.
Pati valstybinė bendrovė dėsto, kad VPT sutartį nutraukti tik rekomendavo, tačiau tarnybai buvo pateikti papildomi argumentai. Centriniame viešųjų pirkimų portale pateikta ataskaita rodo, kad konkurse dalyvavo vienintelė „Satela“. Tuo metu pati „Oro navigacija“ dėsto, kad pirkimo metu „dokumentus priėmė 14 subjektų“, o pastabų, skundų, pretenzijų iš pirkime dalyvavusių potencialių tiekėjų nebuvo gauta.
Esminio, 9 mln. eurų vertės skrydžių valdymo centro statybų konkurso procedūros šiuo metu dar nėra pasibaigusios – tarnyba dar šių metų birželį sustabdė viso pastato įrengimo procedūras, radusi įvairių pažeidimų. VPT klausimų kelia ir tai, kad skrydžių valdymo centro pastato statybos darbų konkursas skelbtas vėliau, nei jame atsirasti turinčios techninės patalpos.
VPT nustatė, kad skrydžių valdymo centro statybų konkurse nuostatos prieštaravo viena kitai, kvalifikacijos reikalavimų dviprasmybės turėjo įtakos dviejų jungtinės veiklos partnerių – bendrovių „Litcon" ir „Atea“ atmetimui. Kvalifikacinius reikalavimus teismuose skundė kiti dalyviai – „Merko statyba“, „Mitnija“. „Oro navigacija“ tuomet procedūras sustabdė ir paskelbė naują konkursą – šiuo metu jis dar vyksta. Šiame konkurse „Satela“ nedalyvavo.
Beje, anot VPT, nei pirkimo skelbime, net techninių specifikacijų projekte, kur įprastai apibrėžiami visi įsigyjami darbai, prekės ar paslaugos, nebuvo nurodyta, kad „Oro navigacija“ siekia įsigyti ir brangios įrangos. Tai paaiškėjo tik tuomet, kai kreipėsi į VPT konsultacijoms – „Oro navigacija“ dėsto, kad šią informaciją pateikė prieduose.
Valstybės įmonės „Oro navigacija“ 100 proc. akcijų priklauso valstybei, jas patikėjimo teise valdo Susisiekimo ministerija.