2019 05 21 /18:16

VRK I.Šimonytės štabo kreipimąsi dėl G.Nausėdos finansų vertins po rinkimų

Antradienį posėdžiavusi Vyriausioji rinkimų komisija (VRK) bendru sutarimu nusprendė atsakyti į dalį prezidento rinkimuose dalyvaujančios Ingridos Šimonytės štabo užduotų klausimų apie kito kandidato Gitano Nausėdos kampanijos finansus. Kita dalis atsakymų bus pateikti po prezidento rinkimų, kai kampanijos dalyviai pateiks finansines ataskaitas. O tam jie laiko turi iki rugpjūčio. VRK svetainėje taip pat nutarė paskelbti papildomos informacijos apie kandidatų išlaidas reklamai.
Ingrida Šimonytė, Gitanas Nausėda
Ingrida Šimonytė, Gitanas Nausėda / Žygimanto Gedvilos / BNS nuotr.

Antradienį į VRK kreipėsi Seimo Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų (TS-LKD) frakcijos narys Justas Džiugelis. Jis prašė paviešinti apibendrintus duomenis, kiek kuris prezidento rinkimuose dalyvaujantis kandidatas kokios reklamos naudoja, o taip pat paskelbti apibendrintą informaciją, kiek kuris kandidatas surinko ir išleido lėšų rinkimų kampanijai.

VRK Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo kontrolės skyriaus vedėja Lina Petronienė posėdžio metu teigė, kad VRK svetainėje galima rasti apibendrintas suvestines, kuriose skelbiamos kandidatų pajamos ir išlaidos.

Josvydo Elinsko / 15min nuotr./Ingrida Šimonytė ir Justas Džiugelis
Josvydo Elinsko / 15min nuotr./Ingrida Šimonytė ir Justas Džiugelis

Anot jos, paskutinį kartą ši informacija buvo atnaujinta gegužės 15 dieną.

Nėra termino išlaidoms registruoti

„Pajamos yra pakankamai gerai registruojamos. Su išlaidomis – nėra terminų. Jas gali registruoti teikdami ataskaitą, praktiškai tai būna anksčiau [nei reikalauja įstatymas]“, – dėstė L.Petronienė.

Ji pažymėjo, kad termino, per kiek laiko kampanijos dalyvis turi registruoti išlaidas ar finansinius įsipareigojimus, įstatyme nėra.

„[Išlaidas] mes galime matyti tik iš trečiųjų šalių šaltinių – pagal stebėseną vertinti eigoje, ir pagal rengėjo-skleidėjo deklaracijas“, – nurodė VRK skyriaus vedėja.

Ji tikino, kad VRK gali apibendrinti reklamos stebėsenos duomenis, parengti viešosios informacijos rengėjų ir skleidėjų deklaracijų suvestinę, o VRK pirmininkė Laura Matjošaitytė pridūrė, kad VRK yra įsigijusi politinės reklamos stebėsenos paslaugas.

V.Semeška: VRK nevykdo finansinės stebėsenos

Svarstant šį klausimą, konservatorių deleguotas VRK narys Vilius Semeška teigė, kad VRK visiškai nežino, kas vyksta rinkimų kampanijos metu, „kokie susitarimai, kokios sumos vaikšto“.

„Mes nevykdom finansinės stebėsenos, kolegos. Ir tai yra akivaizdu. Šiandien tą reikia konstatuoti ir pasakyti Seimo nariui, kad mes jos nevykdome. Ir ne vartytis, kad mes kažką, įstatymas mums neleidžia“, – kreipdamasis į VRK narius kalbėjo V.Semeška.

Savo ruožtu Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos deleguota VRK narė Jonė Valčiukienė teigė, kad „VRK negali tapti vieno štabo rinkimų kampanijos dalyve“ ir neturi teisės reikalauti iš štabų informacijos skubos tvarka.

Vidmanto Balkūno / 15min nuotr./Vlius Semeška
Vidmanto Balkūno / 15min nuotr./Vlius Semeška

Duomenis apie reklamą ir kandidatų finansus J.Džiugelis reikalavo paviešinti per 24 valandas.

VRK pirmininkė ragino nedaryti staigių judesių

Dėl G.Nausėdos rinkimų kampanijos finansavimo ir stebėsenos į VRK pirmadienį kreipėsi kandidatės prezidento rinkimuose I.Šimonytės štabo vadovas Paulius Lukauskas.

Svarstant šį klausimą, VRK pirmininkė pažymėjo, kad išankstinis balsavimas prezidento rinkimuose jau prasidėjo, o per kelias dienas surinkti informacijos apie visą kampaniją nepavyks ir ragino kreipimąsi svarstyti po rinkimų.

„Vyriausiajai rinkimų komisijai nereikėtų šioje vietoje daryti staigių judesių ir prie to klausimo grįžti vėliau“, – posėdžio metu dėstė L.Matjošaitytė.

Tokiam siūlymui priešinosi V.Semeška. Jis ragino sudaryti darbo grupę ir kreipimąsi pradėti tirti dabar, tačiau palaikymo iš VRK narių toks siūlymas nesulaukė.

VRK narys Maksimas Reznikovas I.Šimonytės štabo pateiktą kreipimąsi siūlė vertinti tada, kai VRK vykdys kandidatų kampanijų finansinę kontrolę.

Darbo grupė kol kas sudaryta nebuvo

„Dirbti su raštu finansų kontrolės užtikrinimo procese“, – ragino jis.

VRK narė Olga Kilkinova tam pritarė, o taip pat siūlė į dalį klausimų, į kuriuos įmanoma, atsakyti jau dabar.

Kreipimesi I.Šimonytės štabo vadovas P.Lukauskas kėlė klausimą, kaip finansuojama G.Nausėdos kampanija, ar nėra šiurkščiai pažeidžiamas Politinių kampanijų finansavimo ir finansavimo kontrolės įstatymas.

Anot jo, G.Nausėdos rinkiminės išlaidos stipriai viršija turimas pajamas.

Kreipimesi taip pat teirautasi, ar reklamos paslaugų tiekėjai G.Nausėdai taiko VRK deklaruotus reklamos įkainius bei sąlygas, ar taikomos specialios nuolaidos, kokiu pagrindu jos daromos, kokie fiziniai ar juridiniai asmenys galimai garantuoja G.Nausėdos mokumą paslaugų tiekėjams.

Josvydo Elinsko / 15min nuotr./Gitanas Nausėda
Josvydo Elinsko / 15min nuotr./Gitanas Nausėda

Pažadėjo bendrauti su VRK ir laikytis įstatymų

Poziciją dėl kreipimosi į VRK pirmadienį išdėstė G.Nausėdos štabo komunikacijos vadovas Aistis Zabarauskas. Jis teigė, kad skirstant finansus stengiamasi išvengti įsiskolinimų, bet ar pavyks – nežinia, nurodė, kad G.Nausėdos štabas bendraus su VRK ir laikysis įstatymų, o ataskaitą dėl biudžeto pateiks anksčiau nei reikėtų.

A.Zabarauskas darė prielaidą, kad skleidžiant abejones G.Nausėdos kampanijos finansavimo skaidrumu bandoma nukreipti dėmesį nuo finansinės TS-LKD paramos, skirtos tai pačiai I.Šimonytei.

Ateityje jis žadėjo kelti klausimą, ar rinkimams skirti mokesčių mokėtojų pinigai naudojami efektyviai.

Antrasis prezidento rinkimų turas, kuriame varžysis Seimo narė I.Šimonytė bei ekonomistas G.Nausėda, vyks sekmadienį. Išankstinis balsavimas rinkimuose jau prasidėjo.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis