Tačiau tyrimą atlikusi darbo grupė politinės reklamos neįžvelgė. Ji siūlo komisijai nepripažinti labdaros ir paramos fondo „Švieskime vaikus“ projekto „Lietuvos valstybės atkūrimo šimtmečio dovanos Lietuvos darželiams“ LVŽS politine reklama ir nepripažinti projekto įgyvendinimo juridinių asmenų parama LVŽS.
Darbo grupės nuomone, labdaros ir paramos fondui „Švieskime vaikus“ reikia tik rekomenduoti vengti situacijų, kai projektų įgyvendinimui pasitelkiama kritinė masė savanorių, kurie atstovauja vienai politinei jėgai.
R.Karbauskio elgesį darbo grupė siūlo palikti vertinti Seimo Etikos ir procedūrų komisijai, o Generalinei prokuratūrai ir Valstybinei mokesčių inspekcijai perduoti tyrimo metu surinktą informaciją bei turimus dokumentus įvertinti, ar nebuvo pažeistos atitinkamų įstatymų nuostatos dėl paramos skyrimo, paramos lėšų gavimo ir panaudojimo, atsižvelgiant į tai, kad paramos gavėjas su paramos davėju sudarė komercinę sutartį, pagal kurią buvo atsiskaitoma, galimai panaudojant iš to paties paramos davėjo gautas lėšas.
Antradienį VRK sprendimo nepriėmė. Jis atidėtas penktadieniui.
79 proc. dalintojų – susiję su LVŽS
Tautinius kostiumus šimtmečio proga Seimo nariai, kaip skelbė 15min, pradėjo dalinti šiemet vasarį. Jau tuomet kilo įtarimų, ar labdaros fondo užsakymu pasiūtus tautinius kostiumus gali dalinti „valstiečiai“ Seimo nariai ir jų padėjėjai. Ir ar gali šią akciją finansuoti R.Karbauskiui priklausančios įmonės.
Pavyko nustatyti 145 akcijoje dalyvavusius asmenis, iš kurių 114 susiję su LVŽS.
Tyrimą dėl tautinių kostiumų dalybų VRK pradėjo kovo viduryje. Išvadą atvejį tyrusi darbo grupė turėjo pateikti dar liepos 16 dieną, tačiau to nepadarė iki gruodžio vidurio.
Pagaliau baigusi darbą tyrėjų grupė, kuriai vadovavo VRK pirmininkės pavaduotoja Svetlana Misevičienė, nustatė, kad 79 proc. „Švieskime vaikus“ akcijoje dalyvavusių asmenų susiję su LVŽS.
Iš jų 23 Seimo nariai: Aurimas Gaidžiūnas, Mindaugas Puidokas, Arvydas Nekrošius, Jonas Jarutis, Levutė Staniuvienė, Rima Baškienė, Stasys Tumėnas, Aušrinė Norkienė, Alfredas Stasys Nausėda, Virginija Vingrienė, Robertas Šarknickas, Petras Valiūnas, Antanas Baura, Viktoras Rinkevičius, Audrys Šimas, Zenonas Streikus, Laimutė Matkevičienė, Lauras Stacevičius, Kęstutis Bacvinka, Dainius Kepenis, Kęstutis Mažeika, Dainius Gaižauskas, Valius Ąžuolas.
Visi 23 projekte dalyvavę Seimo nariai priklauso LVŽS frakcijai Seime ir sudaro 44 proc. nuo 52-ų šios frakcijos narių – 2016 m. Seimo rinkimuose iškeltų LVŽS kandidatų.
Taip pat suskaičiuota, kad darbo metu kostiumus dalijo 39 „valstiečiams“ parlamentarams talkinantys padėjėjai.
Dar kostiumų dalijimu užsiėmė 28 LVŽS atstovaujantys savivaldybių tarybų nariai ir vienuolika su LVŽS susijusių savivaldybių darbuotojų. Tarp kitų asmenų, kurie taip pat dalijo kostiumus, 20 turi ryšių su valdančiąja partija.
Taigi, VRK darbo grupės pateiktais duomenimis, išvis pavyko nustatyti 145 akcijoje dalyvavusius asmenis, iš kurių 114 susiję su LVŽS.
Viešoje erdvėje (spaudoje, interneto puslapiuose, kituose viešai prieinamuose informacijos šaltiniuose) projekto dalyviai buvo pristatyti pareigomis Seime, savivaldybių tarybose ar administracijose, visuomeninėse organizacijose ir pan. (35 atvejai iš 89), fondo savanoriais (20 atvejų iš 89), paminint sąsajas su LVŽS (19 atvejų iš 89), nepristatyti (8 atvejai iš 89), 7 atvejais duomenų apie projekto dalyvius nerasta.
Taikė į savo apygardas
Akcija 2018 m. sausio – balandžio, rugsėjo mėnesiais buvo vykdoma 52-ose Lietuvos savivaldybėse. Komisijos darbo grupei nepavyko gauti informacijos apie akcijos įgyvendinimą Birštono, Neringos, Pasvalio rajono, Rietavo, Šalčininkų rajono, Vilniaus rajono, Visagino ir Zarasų rajono savivaldybėse.
Nustatyta, kad ne mažiau kaip 277 ugdymo įstaigoms 36 savivaldybėse perduota 9 004 vnt. tautinių kostiumų. Tai sudaro 50 proc. visų fondo „Švieskime vaikus“ viešoje informacijoje nurodytų tautinių kostiumų. Išsamių duomenų apie 8 996 vnt. tautinių kostiumų įteikimą likusiose 24 savivaldybėse tyrėjams nepavyko rasti.
Vis dėlto nustatyta, kad dažnai sutapdavo, kad kostiumus vietos vaikų darželiuose dalijo būtent toje vietovėje išrinkti politikai.
Tačiau LVŽS pirmininkas ir idėjos dalinti tautinius kostiumus vaikams autorius R.Karbauskis VRK paaiškino esą tai – visai normalu.
Logiška, kad savanoriai, kurie yra Seimo nariai, fondui talkino būtent tuose rajonuose, kurių gyventojai juos išrinko Seimo nariais.
„Savaime suprantama, jog įkūrus fondą, kurio dalininku esu, ne vienas mano bendramintis (įskaitant ir LVŽS narius), esant galimybei ir susipažinęs su fondo veikla, prisideda prie fondo veiklos savanoriška pagalba. Daugelis savanorių yra pažįstami, bendrauja tarpusavyje ir kviečia prie veiklos prisijungti kitus asmenis – tokiu būdu savanorių ratas plečiasi ir dažniausiai jais tampa žmonės, kuriuos vienija panašios idėjos ir požiūriai. Logiška, kad savanoriai, kurie yra Seimo nariai, fondui talkino būtent tuose rajonuose, kurių gyventojai juos išrinko Seimo nariais.
Kaip žinia, Seimo nariai dažnai vyksta susitikti su rinkėjais, įstaigomis ir organizacijomis, dalyvauja renginiuose ir pan., atitinkamai manau, jog tokiu būdu minėti savanoriai tuo pačiu galėjo operatyviai padėti ir fondui“, – nurodė jis.
Pinigai – tik iš R.Karbauskio įmonių
R.Karbauskis, kaip skelbta, apie tai, kad vaikams reikėtų pasiūti ir išdalinti tautinius kostiumus, prabilo dar 2016 m. pabaigoje. Tuomet jis tvirtino, kad šiam projektui reiktų kurti naują fondą ir skaičiavo, kad visus Lietuvos ikimokyklinukus aprengti kainuotų apie 3 mln. eurų.
Tačiau 2017-aisiais R.Karbauskis pranešė bent laikinai idėjos atsisakantis, nes ji esą sulaukė pernelyg daug kritikos ir buvo sužlugdyta.
Tačiau išties jau 2017 rugsėjį R.Karbauskio su A.Mamontovu įsteigtas fondas „Švieskime vaikus“, iki tol užsiėmęs vaikiškų knygelių leidyba ir dalijimu, pasirašė 522 720 eurų vertės sutartį su siuvykla. Pagal ją pastaroji įsipareigojo pasiūti 18 tūkst. tautinių kostiumų.
Iš kur fondas gavo pinigų?
Darbo grupė, peržiūrėjusi fondo pateiktą 2016 m. Paramos gavimo ir panaudojimo metinės ataskaitos kopiją, nustatė, kad fondas, 2016 m. pradžioje turėjęs 46 517 eurų paramos likutį, per 2016 m. gavo 248 229 Eur paramos, kurią sudarė 243 000 Eur iš Lietuvoje registruotų juridinių asmenų (UAB „Agrokoncernas“ – 17 000 Eur, AB „SEB bankas“ – 5 000 Eur, UAB „Agrokoncerno grūdai“ – 221 000 Eur) ir 5 229 Eur anonimiškai bei iš fizinių asmenų gauta parama – didžioji dalis R.Karbauskio parlamentaro alga.
Per 2016 m. panaudojęs 210 936 Eur paramos, metų pabaigoje fondas turėjo 83 810 Eur likutį.
2017 m. juridiniai asmenys fondą parėmė 470 000 eurų suma, kurią sudarė šių rėmėjų sumos:
- UAB „Agrokoncerno grūdai“ – 320 000 Eur
- Žemės ūkio bendrovė „Draugas“ – 50 000 Eur
- Bridų žemės ūkio bendrovė – 25 000 Eur
- UAB „Šiaulių agrocentras“ – 25 000 Eur
- UAB „Agrokoncernas“ – 50 000 Eur
Fiziniai asmenys fondą parėmė 27 984,51 Eur suma, kurią sudarė šių rėmėjų sumos:
- A. Mamontovas – 1 200 Eur
- D.Z. – 20 Eur
- A.M. – 15 Eur
- R.Karbauskio darbo užmokestis – 26 749,51 Eur
Iš viso nurodyta 2017 m. gavus 497 984,51 Eur paramos. Įvertinant 2016 m. pabaigoje turėtą 83 810 Eur likutį, fondas 2017 m. disponavo ne mažesne kaip 581 794 Eur suma.
2018 m. 150 000 Eur suma fondą parėmė tik „Agrokoncernas“.
Fiziniai asmenys šiemet fondą parėmė 7 231 Eur suma, kurią sudarė šių rėmėjų sumos:
- L.S. – 20 Eur
- R.Karbauskio darbo užmokestis – 7 211,43 Eur
VRK darbo grupė atkreipia dėmesį, kad Labdaros ir paramos įstatymas įpareigoja labdaros ir paramos gavėjus teikti atitinkamos formos ataskaitas Valstybinei mokesčių inspekcijai, kai nuo kalendorinių metų pradžios iš vieno paramos teikėjo gautos paramos suma viršija 15 000 Eur. Darbo grupė pastebi, kad nėra duomenų, kad projekto įgyvendinimo metu fondas būtų teikęs Valstybinei mokesčių inspekcijai tokias ataskaitas.
Beje, tarp „Švieskime vaikus“ dokumentų į VRK pateko ir viena notaro nepatvirtinta sutartis. Pagal ją 2017 m. kovo 13 d. „Agrokoncerno grūdai“ teikė 20 tūkst. eurų paramą asociacijos „Rytojaus Lietuva“ vykdomai visuomenei naudingai veiklai.
„Manytina, kad vietoj fondo pavadinimo buvo klaidingai įrašytas kitos organizacijos pavadinimas“, – nurodo VRK darbo grupė.
Vežė „Agrokoncernas“ į savo sandėlius
VRK darbo grupei užkliuvo ir dar viena detalė. Paaiškėjo, kad už pasiūtų tautinių kostiumų logistiką taip pat mokėjo „Agrokoncernas“, nes fondas buvo sudaręs sutartį, kad po projekto pastarajam bus pateiktos prekių gabenimo sąskaitos.
Iš siuvyklos VRK gautuose važtaraščiuose kostiumų gavėju buvo nurodytas fondas, tačiau gaminius numatyta pristatyti ne į fondo, o į „Agrokoncerno grūdų“ agrochemijos sandėlius Macaičiuose ir Mauručiuose.
„Todėl lieka neaišku, kodėl didžioji dalis tautinių kostiumų, kaip fondui priklausantis materialinis turtas, buvo pristatyti ne fondui, bet fondo rėmėjų adresais. Pastebėtina, kad fondo atsakyme buvo paneigta galimybė, kad tautiniai kostiumai buvo laikyti „Agrokoncerno“ sandėliuose“, – teigiama išvadose.
Atkreipiamas dėmesys, kad iki galo liko neaišku, kaip ir kas kostiumus išvežiojo iki vaikų darželių iš šių sandėlių.
Politinės reklamos nerado
Nepaisant visko, darbo grupė nenustatė, kad tautinių kostiumų dalybos būtų neleistina juridinių asmenų parama politinei partijai arba jos politinė reklama.
VRK darbo grupė nenustatė atvejų, kad projekto įgyvendinimo metu būtų propaguojama LVŽS ar su ja susiję asmenys.
Nors kai kurie akcijoje dalyvavę Seimo nariai patys viešai pripažino, kad kostiumus galėjo dalinti tik „valstiečiai“ ir siejo akciją su partijos veikla, pažadų rinkėjams vykdymu, VRK darbo grupė nenustatė atvejų, kad projekto įgyvendinimo metu (tautinių kostiumų įteikimo ugdymo įstaigoms metu bei viešai skleistoje informacijoje apie projektą) būtų propaguojama LVŽS ar su ja susiję asmenys, pristatomos jų idėjos ar agituojama balsuoti ateinančiuose rinkimuose.
Anot darbo grupės, kitokias išvadas būtų galima daryti nebent turint duomenų apie projekto įgyvendinimo koordinavimą LVŽS viduje.
Tuomet esą būtų pagrindo vertinti, ar projektas nebuvo įgyvendinamas išskirtinai pasitelkiant savanorius iš vienos partijos narių tarpo ir tokiu būdu siekiant LVŽS ir susijusių asmenų propagavimo.
„Tokių duomenų Darbo grupė tyrimo metu negavo, todėl teisinio pagrindo pripažinti Projekto įgyvendinimą LVŽS politine reklama nėra, tačiau tokie visuomenei abejonių keliantys sutapimai tarp juridinių asmenų lėšomis įgyvendinamo projekto dalyvių sąrašo ir su politine partija susijusių asmenų sąrašo yra vengtini“, – konstatuojama išvados projekte.
Darbo grupė nustatė, kad projektas iš esmės atitinka LVŽS propaguojamas tautiškumo ir etniškumo skatinimo idėjas, tačiau nurodo, kad vykdomos veiklos sutapimas yra tik vertybių lygmenyje – tapačių taktinių veiksmų LVŽS rinkimų programoje nėra, tiesiogiai nurodomi planai įgyvendinti programas, skirtas tautiniam kostiumui, jo populiarinimui, kostiumų dovanojimui vaikams.