Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti
2018 07 11

Darbo grupės išvadų dėl „Naisių vasaros“ projektas: seriale – draudžiama paslėpta politinė reklama

Trečiadienį Vyriausiajai rinkimų komisijai (VRK) bus pristatytas darbo grupės atliktas tyrimas dėl galimos politinės reklamos seriale „Naisių vasara“. 15min gavo VRK darbo grupės išvadų dėl serialo „Naisių vasara“ projektą, kuriame konstatuota, kad visas serialas negali būti laikomas politine reklama, tačiau atskiri jo epizodai – taip.
Ramūnas Karbauskis filmuojant „Naisių vasarą“
Ramūnas Karbauskis filmuojant „Naisių vasarą“ / Alvydo Januševičiaus nuotr.

Skundą dėl galbūt paslėptos politinės reklamos televizijos seriale „Naisių vasara“ VRK gavo dar 2016 metų vasarą. Įtarta, kad Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos lyderiui Ramūnui Karbauskiui priklausančio „Agrokoncerno“ finansuotu serialu populiarinta partija ir jos lyderis. Tačiau tuomet VRK ėmėsi tirti tik paskutinį serialo sezoną. Todėl šiemet VRK sulaukė naujos skundų lavinos ir vasario pabaigoje tyrimą atnaujino. Tuomet teigta, kad bus vertinami visi serialo sezonai.

Tačiau VRK Darbo grupė, baigusi darbą, pateikė savo vertinimą tik dėl serialo 5-o (rodytas 2014 metais), 6-o (rodytas 2015 metais) ir 7-o (rodytas 2016 metais) sezonų, kadangi nurodyti sezonai rodyti tais metais, kai vykusių eilinių rinkimų metu išrinktų asmenų įgaliojimai nėra pasibaigę ir skirstant valstybės biudžeto asignavimus politinėms partijoms skaičiuojami rinkėjų balsai, atiduoti šiuose rinkimuose.

Dėl šios priežasties, kaip teigiama išvadose, nevertinti ankstesni – 1, 2, 3 ir 4-o – serialo sezonai. VRK Darbo grupė, kaip teigiama tyrimo išvadų projekte, nustatė, kad visas serialas negali būti laikomas politine reklama, tačiau atskiri jo epizodai pripažinti paslėpta draudžiama politine reklama. Tiesa, pažeidimų darbo grupė VRK nesiūlo pripažinti šiurkščiais ir nelaiko serialo neteisėta „Agrokoncerno“ parama LVŽS.

Taip pat teigiama, kad LVŽS ir serialo logotipai nėra tapatūs, o pagrindinis serialo herojus esą nėra laikytinas R.Karbauskio prototipu. Panašumas, anot VRK darbo grupės, tik atsitiktinis.

Išskyrė politinės reklamos atvejus seriale

Vis dėlto draudžiamos paslėptos politinės reklamos seriale VRK darbo grupė surado.

Anot projekto, rodant intarpus (iš viso 21) su R.Karbauskiu, kuris kviečia aplankyti Naisius, buvo propaguojamas valstybės politikas, LVŽS pirmininkas R.Karbauskis, todėl šie intarpai, iš kurių daugiau nei pusė rodyti iki rinkimų į Europos Parlamentą dienos, 7 – po rinkimų į Europos Parlamentą dienos, bet likus mažiau nei 18 mėnesių iki savivaldybių tarybų rinkimų dienos, laikytini R.Karbauskio politine reklama.

Darbo grupės nuomone, išskirtinio dėmesio vertos 5-o sezono serijos, kuriose rodoma LVŽS simbolika ar epizodai, galimai susiję su LVŽS kandidato Prezidento rinkimuose Broniaus Ropės ir LVŽS rinkimų į Europos Parlamentą programomis (atkreiptinas dėmesys, kad B.Ropės rinkimų programoje nurodyta, kad ši programa yra bendra tiek Prezidento, tiek Europos Parlamento rinkimams), arba epizodai, galimai susiję su LVŽS savivaldybių tarybų rinkimų programomis, jei jie rodyti likus mažiau nei 18 mėnesių iki savivaldybių tarybų rinkimų dienos.

„21-oje penktojo sezono serijoje, maždaug nuo 3:37 val., rodomas epizodas, kuriame paštininkas Gardievutis kaimo žiniuoniui Rapolui atveža „rytinę spaudą“. Jiems kalbantis, maždaug 3:57–3:59, rodoma, kaip Gardievutis Rapolui įteikia laikraštį „Už žemę ir žmogų“, laikraščio viršelyje aiškiai matomas LVŽS logotipas. Vėliau, dar 3 kartus, maždaug 4:12–4:15, 4:19–4:22 ir 5:09–5:12, laikraštis „Už Žemę ir žmogų“ parodomas Rapolo rankose“, – teigiama išvados projekte.

Kadangi laikraštis „Už žemę ir žmogų“ yra specialus LVŽS leidinys, kuris kaip politinės reklamos gaminys buvo platintas ne tik Prezidento rinkimų ir rinkimų į Europos Parlamentą politinių kampanijų metu, bet ir po metų vykusios savivaldybių tarybų rinkimų politinės kampanijos metu, epizodas su laikraščiu „Už žemę ir žmogų“, ant kurio aiškiai matomas LVŽS logotipas, darbo grupės nuomone, laikytinas LVŽS politine reklama.

Darbo grupės nuomone, epizodai, susiję su prekybos alkoholiu arbatinėje klausimu į pirmą vietą iškeliant bendruomenės interesą, kurie rodyti likus mažiau nei 18 mėnesių iki savivaldybių tarybų rinkimų dienos, o šių rinkimų LVŽS programoje Kauno miestui randama nuostata, dėl prekybos alkoholiu vietų derinimo su bendruomene, laikytini LVŽS politine reklama, juolab kad LVŽS laikraštyje Šiaulių rajonui (Nr. 2015/2), kuris savivaldybių tarybų rinkimų politinės kampanijos metu platintas kaip oficialus LVŽS politinės reklamos gaminys, panašiomis mintimis dalijasi ir LVŽS pirmininkas R.Karbauskis: „Visi, buvę Naisiuose, turėjo galimybę pamatyti bendruomenės modelį, kuris gali ir turi būti panaudotas visoje Lietuvoje. Naisių mokykloje nė vienas vaikas nerūko ir nevartoja alkoholio, visi bendruomenės organizuojami renginiai vykdomi blaivioje aplinkoje. Sukurta tvarkinga, saugi aplinka. Ir tiems pokyčiams nėra būtinas Karbauskis – reikalingos bendros valdžios ir bendruomenių pastangos.

Darbo grupė, peržiūrėjusi 2015 metais rodyto 6-o sezono serijas, nustatė, kad „epizodai, kurių rodymo metu fone matomas „Žaliasis valstiečio kalendorius“ su LVŽS logotipu, atsižvelgiant į tai, kad buvo parodyta 29 kartus, ir į tai, kad šie epizodai buvo rodyti likus mažiau nei 18 mėnesių iki Seimo rinkimų dienos, laikytini LVŽS politine reklama“.

Peržiūrėjus 2016 metais rodyto 7-o sezono serijas, darbo grupės nuomone, 13 epizodų, susijusių su priklausomybės nuo alkoholio klausimu, kurie rodyti iki Seimo rinkimų pakartotinio balsavimo dienos (po pakartotinio balsavimo dienos rodyti tik 2 epizodai, aprašyti šios išvados 21.5.2 papunktyje), laikytini LVŽS politine reklama, nes šių rinkimų LVŽS programoje randamos panašios nuostatos, be to, kova prieš girtavimą laikytina vienu iš kertinių LVŽS įvaizdžio Seimo rinkimuose komponentų.

Be to, darbo grupės nuomone, epizodai, susiję su priklausomybės nuo azartinių lošimų žala, kurie rodyti iki Seimo rinkimų pakartotinio balsavimo dienos, iš viso 9 epizodų (aprašyti šios išvados 21.6.1 papunktyje), laikytini LVŽS politine reklama, nes šių rinkimų LVŽS programoje – vienintelėje iš parlamentinių politinių partijų programų – taip pat keliamas priklausomybės nuo azartinių lošimų daromos žalos klausimas.

Darbo grupė toliau išvadose nurodo laikus tų epizodų, kurie gali būti laikomi politine reklama.

Vis dėlto darbo grupė nurodo nenustačiusi, kad serialo herojų kalbos apie skalūnines dujas ir kitus „valstiečiams“ aktualius klausimus būtų politinė reklama. Tiesa, pripažįstama, kad dėl šių epizodų darbo grupės narių nuomonės išsiskyrė, todėl sprendimą priimti turės visa komisija.

Visas serialas negali būti laikomas politine reklama

Darbo grupė, pripažindama, kad serialo 5–7-ame sezonuose (rodyti 2014–2016 metais) rodyti atskiri epizodai yra R.Karbauskio ir/ar LVŽS politinė reklama ir kad ši politinė reklama buvo skleidžiama politinių kampanijų metu ir nebuvo nustatyta tvarka pažymėta, konstatuoja, kad serialo 5–7-ame sezonuose buvo skleidžiama paslėpta politinė reklama, kuri yra draudžiama.

Tačiau darbo grupė konstatuoja, kad reklama seriale sudarė tik nuo 0,11 iki 1,76 proc. serialo, todėl daroma išvada, kad visas serialas negali būti pripažintas politine reklama.

„Tuo labiau, kad nėra nustatyta objektyvių duomenų, kad rinkėjai iki 2016 metų Seimo rinkimų spontaniškai ir masiškai tapatino Pijų su R.Karbauskiu (tokių kaip konkuruojančių politinių partijų pranešimai VRK, tiriamosios žurnalistikos straipsniai / reportažai, masiniai komentarai interneto forumuose), taipogi, kad R.Karbauskis ar LVŽS būtų vykdę kampaniją, skirtą susieti, tapatinti ar atpažinti Pijų su R.Karbauskiu, kad Serialo tikslas buvo propaguoti R.Karbauskį ir / ar LVŽS, agituoti ar kitaip paveikti rinkėjus balsuoti už R.Karbauskį ir / ar LVŽS 2014–2016 metų rinkimuose“, – teigiama išvados projekte.

Darbo grupės nuomone, serialas, kuris buvo rodomas ilgą laiką, nuo 2009 metų, neturėjo įtakos 2014-2016 metų vykusių eilinių rinkimų rezultatams, juo labiau, kad serialo 7-tame sezone iš vis nebuvo rodomos jokios sąsajos su R.Karbauskiu (informacija apie mecenatą, scenarijaus autorių) ir / ar „Agrokoncernu“, tačiau būtent 2016 m. vykusiais eiliniais rinkimais LVŽS surinko daugiausia rinkėjų balsų.

Tuo tarpu ankstesnių Serialo sezonų rodymo metu LVŽS rezultatai (pvz. savivaldybių tarybose gautų mandatų nuošimtis) net nežymiai prastėjo (nuo 9,76 proc. 2011 m. iki 9.57 proc. 2015 m.).

***

Priminsime, kad darbo grupė dėl serialo buvo sudaryta dar 2016 m. vasarą, prieš Seimo rinkimus. Tyrimą ji baigė jau po Seimo rinkimų pernai birželį. Darbo grupės parengta išvada įkelta į VRK dokumentų valdymo informacinę sistemą, bet nesvarstyta. VRK pirmininkė Laura Matjošaitytė teigė, kad ši išvada į komisijos darbotvarkę netraukta, nes nenustatyta rinkimų tvarkos pažeidimų.

Be to, senoji darbo grupė tyrė tik septintąjį „Naisių vasaros“ sezoną, o naujos sudėties VRK tyrimą išplėtė ir vertino visą serialą.

Ankstesnei VRK darbo grupei užkliuvo faktas, kad įvairių renginių, projektų mecenatu, globėju buvo įvardytas R.Karbauskis, o ne paramą suteikę juridiniai asmenys. Suabejota, ar nepažeistos mokesčių įstatymų nuostatos dėl paramos skyrimo ir siūlyta surinktą medžiagą perduoti Valstybinei mokesčių inspekcijai.

VRK darbo grupė suskaičiavo, kad su R.Karbauskiu susijusiems renginiams 2013–2016 metais jam priklausantis „Agrokoncernas“ galėjo išleisti per milijoną eurų.

Tačiau šiemet kovą VRK nutarė į mokesčių inspektorius nesikreipti, nes inspekcija jau ir taip aiškinasi „Agrokoncerno“ paramos teisėtumą.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Šviežia ir kokybiška mėsa: kaip „Lidl“ užtikrina jos šviežumą?
Reklama
Kaip efektyviai atsikratyti drėgmės namuose ir neleisti jai sugrįžti?
Reklama
Sodyba – saugus uostas neramiais laikais
Reklama
Žaidimų industrijos profesionalus subūrusiems „Wargaming“ renginiams – prestižiniai tarptautiniai apdovanojimai