Net nesulaukęs VTEK išvados, „valstiečių“ lyderis Ramūnas Karbauskis šią instituciją kaltino šališkumu. Vėliau kėlė klausimą, kaip VTEK sprendimas ministro atžvilgiu pakeis tarp politikų įsivyravusią praktiką pietauti ar vakarieniauti.
Neaiškumų kilo ir premjerui Sauliui Skverneliui.
„Turėsim turbūt naują teisinį reglamentavimą, reikės sudarinėti darbo grupę, nes kotletas tapo dovana. Tai ar tiktai kotletas – dovana, ar ir kavos puodelis irgi yra dovana? Reikia išsiaiškinti, ir, matyt, priimti sprendimus dėl reprezentacinių lėšų, susijusių su atstovavimu, darbiniais pietumis, vakarienėmis, oficialiais priėmimais“, – trečiadienį po Vyriausybės posėdžio komentavo ministras pirmininkas ir pridūrė, kad „iki šiol tokios praktikos nebuvo, kad maistas, pietūs, kava būtų vertinama kaip galima dovana“.
Tai ar tiktai kotletas – dovana, ar ir kavos puodelis irgi yra dovana?
Rėmėsi anksčiau galiojusia įstatymo redakcija
VTEK žiniomis, praėjusių metų spalio pradžioje susisiekimo ministras J.Narkevičius komandiruotės Minske metu pietavo Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos ir dukterinės „Lietuvos geležinkelių“ bendrovės sąskaita. Pietūs atitinkamai kainavo 212 ir 302 eurus.
Komandiruotės Abu Dabyje metu ministras vakarieniavo lėšomis iš Lietuvos automobilių kelių direkcijos kišenės, kuriai tai atsiėjo 713 eurų.
VTEK, vertindama J.Narkevičiaus elgesį, rėmėsi ne dabar, o dar praėjusių metų rudenį galiojusia Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo redakcija, 15min nurodė komisijos pirmininkas Edmundas Sakalauskas.
Pagal ją, valstybinėje tarnyboje dirbantis asmuo negali priimti dovanų ar paslaugų arba jas teikti, jeigu tai gali sukelti viešųjų ir privačių interesų konfliktą. Nebent dovanos gaunamos pagal tarptautinį protokolą ar tradicijas.
Vakarienė nebuvo įtraukta į vizito darbotvarkę
„Vyksta vakarienė, pavyzdžiui, Abu Dabyje. Ministras vakarieniauja. Tarp tų vakarieniaujančių yra tiek ministerijos, tiek kitų institucijų, tarp jų ir direkcijos, atstovai. Direkcija apmoka tos vakarienės išlaidas. Jie nuskrido, nuėjo ir pavakarieniavo. Ar tai yra tarptautinis protokolas? Greičiausiai, kad ne“, – komentavo E.Sakalauskas ir pabrėžė, kad aptariama vakarienė net nebuvo įtraukta į renginio darbotvarkę.
Ministras J.Narkevičius, anot VTEK pirmininko, komisijai paliudijo, kokiomis temomis kalbėjo tiek pietų, tiek vakarienės užsienyje metu.
„Jis pasakė, kad Minsko atveju, spalio 1 dieną, aptarinėjo Valstybinio jūrų uosto vadovų skyrimo klausimus, nes šiuo metu yra laikinasis [vadovas], o Abu Dabyje per vakarienę aptarinėjo tos institucijos, kuri apmokėjo, reorganizavimo klausimus“, – kalbėjo E.Sakalauskas.
„Ar ministras nepateko į interesų konflikto lauką? Ar jam nėra atsiradusi moralinė skola? Kaip jam reikės objektyviai išspręsti reorganizacinius klausimus ar vadovų skyrimo klausimus, kai per vakarienę jis juos aptarinėjo?“ – svarstė jis.
Pateiks gaires
Pietūs ar vakarienė, kuriuose dalyvavo J.Narkevičius, būtų laikoma tarptautinio protokolo dalimi, jei ministras nuskridęs į Abu Dabį vakarieniautų viešėdamas, pavyzdžiui, pas vietinį ministrą, arba jeigu dalyvautų tarptautinėje mugėje, pabrėžė E.Sakalauskas.
Komisijos pirmininkas teigiamai įvertino premjero S.Skvernelio iniciatyvą keisti reprezentacinių lėšų naudojimo tvarką. VTEK, anot jo, taip pat artimiausiu metu pateiks gaires dėl dovanų gavimo ir priėmimo.
Mes neturim teisės praplėsti įstatymo raidės.
„Tik tiek, kad tos gairės bus rekomendacinio pobūdžio. Mes neturim teisės praplėsti įstatymo raidės“, – pridūrė jis.
VTEK kompetencija, nešališkumu bei išvadų svarba ne kartą viešai suabejojo valdančiųjų „valstiečių“ lyderis R.Karbauskis.
Gruodžio 3-iąją politikas leido suprasti, kad valdančiųjų nuomonė dėl J.Narkevičiaus ateities poste nesikeis, ir visai nesvarbu, kokia bus VTEK išvada jo atžvilgiu. Seimo narys situaciją lygino su ta, kai Vyriausybės nariai nedeklaravo pareigų, o ir tikino, kad J.Narkevičiaus elgesys neišskirtinis.
Kaltino dėl dvigubų standartų
„Aš prisimenu VTEK sprendimą, kad [...] dabartinis naujas komisaras Virginijus Sinkevičius apkaltintas dėl to, kad jis nedeklaravo, kad yra ministras. Bet tikriausiai nerasime žmogaus, kuris nežino, kad jis yra ministras.
Lyginam su kuo, dėl ko jis bus pripažintas [pažeidęs įstatymą], dėl to, kad pietavo už pinigus kažkokios pavaldžios institucijos? Parodykit man R.Masiulio (buvusio susisiekimo ministro – 15min) pietus, kur jis taip nepietavo, kurie prabangesni būdavo, jis irgi taip darydavo. Bet dvigubi standartai labai dažnas dalykas Lietuvoje“, – aiškino R.Karbauskis.
Požiūrį į VTEK parlamentaras teigė aptaręs ir su prezidentu Gitanu Nausėda.
„Aš tiktai išsakiau pokalbyje požiūrį į VTEK situaciją, į pasitikėjimą VTEK, kuris yra gerokai susvyravęs po daugybės skandalų, susijusių su VTEK.
Ir plius tie sprendimai tokie nevienareikšmiai, [...] kad žmogus neįregistravo, kad yra ministras, lyginama su tuo, kada iš tikrųjų yra pažeidimai viešųjų ir privačių interesų. Viskas yra sumesta į bendrą krūvą“, – komentavo jis.
Pasigedo tyrimų dėl konservatorių veiksmų
Be to R.Karbauskis skundėsi, kad VTEK netiria Seimo konservatorių elgesio.
Konservatorių atstovai niekada nesvarstomi ir jų atžvilgiu beveik niekada...
„Konservatorių atstovai niekada nesvarstomi ir jų atžvilgiu beveik niekada... Jie persiunčiami į Seimą, mes labai aktyviai svarstome“, – kalbėjo „valstiečių“ lyderis, nors pagal naują tvarką VTEK ir neturi tirti parlamentarų veiksmų – kai tai nesisieja su jų kaip ministrų pareigomis, tyrimo turėtų imtis Seimo Etikos ir procedūrų komisija.
Reaguodamas į R.Karbauskio retoriką apie VTEK, prezidentas uždavė klausimą apie teismų sprendimus.
„Ar neatsitiks taip, kad vieną dieną pradėsime kalbėti, kad ir teismo sprendimai mūsų neįpareigoja nieko?“ – teiravosi jis.
R.Karbauskis atšovė, kad VTEK ir teismų lyginti negalima: „Teismo sprendimais mes tiesiog negalėtumėm nepasitikėti. O VTEK nėra ta institucija, kurią galima būtų sulyginti su teismu. Niekaip negalima būtų, ir tam yra objektyvios priežastys.“
Tikina, kad pagrindo R.Karbauskio žodžiams nėra
Beje, R.Karbauskis pats ne kartą VTEK buvo pripažintas netinkamai, ne laiku deklaravęs interesus, tačiau E.Sakalauskas to ir kandžios politiko retorikos nesiejo.
„Seimo narys turi teisę pateikti savo nuomonę. Aš sakyčiau taip: kiek yra Seimo narių, tiek nuomonių. Aš gerbiu visas. Kol aš esu pirmininkas, turiu organizuoti VTEK veiklą taip, kaip yra griežtai numatyta pagal teisės aktus“, – komentavo komisijos pirmininkas, nors pridūrė, kad R.Karbauskio kalboms pagrindo nėra.
„Aš manau, reikėtų pasitikėti VTEK sprendimais, nes jie – išgryninti, apsvarstyti, labai stiprūs argumentai surašomi. Sprendimai yra priimami viešai, ne uždaruose posėdžiuose slaptai. Priimami komisijoje balsų dauguma“, – vardijo E.Sakalauskas.
Beje, komisija, pirmininko teigimu, svarstys ir buvusio susisiekimo ministro R.Masiulio elgesį – už jo pietus taip pat yra mokėjusios ministerijai pavaldžios įmonės.
Sprendžia tas, kas paskyrė
VTEK, priėmusi sprendimus dėl pareigų nedeklaravusių ministrų, negalėjo pripažinti, kad jie mažareikšmiai, tikino E.Sakalauskas.
„Komisijai neduota teisė, laisvė pripažinti, kad tai – mažareikšmis nusižengimas, nes įstatyme to nėra. Mes galim konstatuoti tik tai, kas yra įstatyme. [...] O įstatyme sako: yra pareiga deklaruoti pareigas. Jie nedeklaravo“, – paaiškino komisijos pirmininkas.
O kokia yra VTEK priimtų sprendimų reikšmė ir pasekmės?
Čia sprendžia pareigūną į darbą priėmęs arba paskyręs asmuo.
„VTEK nėra baudžiamoji institucija, kuri persekiotų, kad būtų priimti atitinkami veiksmai. [...] Sprendžia pareigūną į darbą priėmęs arba paskyręs asmuo“, – atsakė komisijos pirmininkas.
Premjeras S.Skvernelis sprendimą dėl J.Narkevičiaus ateities teigė priimsiantis tik po to, kai susipažins su VTEK išvada.