Visą VTEK tyrimą galite perskaityti čia:
Sprendė su „Ignitis grupe“ susijusius klausimus
VTEK skelbia, kad nuo 2021 m. sausio 1 d. G.Norkūnas pradėjo eiti finansų viceministro pareigas, o 2021 m. sausio 5 d. – 2022 m. lapkričio 24 d. laikotarpiu jo kuravimo sričiai buvo priskirta AB „Ignitis grupė“.
Pasak VTEK, jis, atlikdamas tarnybines pareigas, sprendė su bendrove, kurios akcijų dalį valdo, susijusius klausimus.
G.Norkūnas dalyvavo Finansų ministerijos rašto dėl valstybės siekiamų tikslų ir lūkesčių, susijusių su AB „Ignitis grupė“ ir įmonių grupės veikla, rengimo procedūrose, taip pat dalyvavo rengiant Finansų ministerijos pasiūlymus dėl AB „Ignitis grupė“ pelningumo rodiklių patikslinimo.
Finansų ministerijos informacinėje dokumentų vizavimo bazėje G.Norkūnas 2021 m. ir 2022 m. ne kartą vizavo „Ignitis grupės“ visuotinių akcininkų susirinkimų biuletenius.
Turimais duomenimis, G.Norkūnas dalyvavo ir bendrovės stebėtojų tarybos narių atrankos procesuose.
VTEK tyrimo metu nustatė, kad G.Norkūno kuravimo sričiai bendrovė „Ignitis grupė“ priklausė nuo 2021 m. sausio 5 d. iki 2022 m. lapkričio 24 d.
Akcijų įsigijo kelis kartus, gavo dividendų
VTEK nustatė, kad pirminio AB „Ignitis grupė“ viešo akcijų siūlymo metu 2020 m. spalio 6 d. G.Norkūnas įgijo bendrovės akcijų (duomenys neskelbiami) už daugiau nei 3 tūkst. eurų. Vėliau akcijų jis įsigijo dar kelis kartus.
VTEK nustatė, kad nuo 2020 m. spalio 6 d. iki 2022 m. gruodžio mėn. G.Norkūnas iš bendrovės gavo neskelbiamą sumą dividendų.
Nurodė, kad privatus interesas nutrūkęs
Nuo 2021 m. sausio 29 d. iki 2022 m. lapkričio 17 d. teiktose ir viešai skelbtose privačių interesų deklaracijose G.Norkūnas buvo nurodęs, kad dėl sandorių su AB „Ignitis grupė“ atsiradęs privatus interesas yra nutrūkęs 2020 m. gruodžio 31 d.
Šiuo laikotarpiu G.Norkūnas teikė (atnaujino duomenis) septynias privačių interesų deklaracijas, bet duomenys apie egzistuojantį ryšį su bendrove nebuvo patikslinti.
Tik 2022 m. lapkričio 17 d. teiktoje deklaracijoje nurodomi duomenys apie dėl bendrovės akcijų įsigijimo sandorio 2020 m. spalio mėn. atsiradusi ryšį, kuris nėra pasibaigęs.
G.Norkūnas teikė (atnaujino duomenis) septynias privačių interesų deklaracijas, bet duomenys apie egzistuojantį ryšį su bendrove nebuvo patikslinti.
Ką paaiškino G.Norkūnas?
G.Norkūnas VTEK pateikė paaiškinimus, kuriuose nurodė, kad buvo informavęs finansų ministrę apie valdomas bendrovės akcijas.
„Formuojant XVIII Vyriausybės sudėtį gavau kvietimą pasikalbėti apie galimybes prisijungti prie Finansų ministerijos vadovybės komandos. Pokalbio su (duomenys neskelbiami) metu aptarta mano patirtis ir galimos mano kuravimo sritys.
Tuomet informavau (duomenys neskelbiami) apie savo turimas bendrovės akcijas bei ketinimą ir toliau jas laikyti. Aptarta, kad dėl šios situacijos tikslinga bus kreiptis į Vyriausiąją tarnybinės etikos komisiją <...> 2021 m. vasario 12 d. Finansų ministerija raštu kreipėsi į VTEK su prašymu pateikti nuomonę dėl dviejų situacijų, įskaitant situaciją, kai deklaruojantis asmuo yra paskirtas kuruoti ministerijai pavaldų juridinį asmenį, kurio akcijų turi deklaruojantysis asmuo <...>.“, – aiškino G.Norkūnas.
Viceministras teigė, kad kuruojant bendrovę tenka spręsti įvairius su jos veikla susijusius klausimus, įskaitant bendrovės Stebėtojų tarybos narių atranką, Lūkesčių laiško formavimą, sprendimų dėl VAS teikiamų klausimų formavimą.
G.Norkūno teigimu, jis vizavo VAS biuletenius, bet neteikė sprendimų, susijusių su bendrovės pelno ir dividendų klausimais, nes tokiais atvejais buvo vadovaujamasi Vyriausybės nutarimu nustatytais reikalavimais.
„Atlikdamas tarnybines pareigas aš nedalyvavau rengiant, svarstant ar priimant sprendimus, susijusius su bendrovės pelnu bei dividendais. Taip pat niekaip kitaip šių sprendimų nepaveikiau bei nebandžiau paveikti“, – tikino jis.
G.Norkūnas paaiškino, kad privačių interesų deklaraciją pateikė Interesų derinimo įstatymo nustatyta tvarka ir terminais.
„Pirminę privačių interesų deklaraciją užpildžiau pradėjęs eiti finansų viceministro pareigas <...> [Interesų derinimo įstatymo] 6 str. 2 punkto 2 dalis nustato prievolę deklaruoti privačius interesus dėl deklaruojančiojo „ryšių su juridiniais ir fiziniais asmenimis sudarius sandorį, kurio vertė didesnė negu 3 000 eurų“. Šiuo pagrindu savo pirminėje deklaracijoje nurodžiau 2020 m. spalio 2 d. sandorį, kuriuo įsigijau bendrovės akcijų. Kitų bendrovės akcijų įsigijimų sandorių nenurodžiau, nes ryšys buvo deklaruotas jau nurodant pirmąjį sandorį.
(...) Iš anksčiau pateiktų duomenų apie mano turimas bendrovės akcijas yra akivaizdu, kad nei prieš 2 metus, nei dabar turimos akcijos neleidžia man daryti lemiamos įtakos bendrovei, todėl savo pirminėje deklaracijoje atskirai bendrovės nenurodžiau. Tačiau vienaip ar kitaip mano ryšys su Bendrove deklaracijoje buvo nurodytas deklaravus pirminį sandorį“, – teigė jis.
Dėl 2020 m. spalio 2 d. sandorio pabaigos datos šiuo metu jau nebegaliu atsakyti, ar buvo, ir jei buvo, kokia buvo ji nurodyta pirminėje deklaracijoje.
„Dėl 2020 m. spalio 2 d. sandorio pabaigos datos šiuo metu jau nebegaliu atsakyti, ar buvo, ir jei buvo, kokia buvo ji nurodyta pirminėje deklaracijoje. Šią deklaraciją dėl įvairių priežasčių (sudarytų sandorių, pradėtų eiti papildomų pareigų, pastebėtų netikslumų) ne kartą tikslinau ir pildžiau, o pirminės deklaracijos išsaugojęs nesu (...).“, – aiškino viceministras.
Finansų ministrė žinojo
Tačiau jis pabrėžė, kad tiek finansų ministrė Gintarė Skaistė, tiek už privačių interesų derinimą atsakingi Finansų ministerijos darbuotojai buvo informuoti apie jo turimų bendrovės akcijų faktą ir po 2021 m. sausio 1 d.
„Nepaisant mano privačių interesų deklaracijos trūkumų, informacija apie mano interesų konfliktą buvo žinoma ministerijos vadovybei bei atitinkamiems ministerijos darbuotojams, o aš nedalyvavau sprendžiant interesų konfliktą keliančius klausimus bei niekaip kitaip šių sprendimų nepaveikiau ir nebandžiau paveikti. Interesų konflikto regimybė nesudaro pagrindo išvadai dėl konflikto egzistavimo (...)“, – teigė viceministras.
G.Norkūnas sutiko, kad bendrovės kuravimas apima daug sričių, ir pripažino, kad dalyvavo VTEK tyrimo metu vertintų sprendimų procesuose, tačiau atkreipė dėmesį, kad neteikė ir nepriėmė sprendimų dėl dividendų mokėjimo. Jis taip pat sutiko, kad tam tikru laikotarpiu savo privačių interesų deklaracijoje nebuvo pateikęs duomenų apie egzistuojantį ryšį su bendrove.
VTEK: viceministras nebandė nusišalinti
VTEK konstatavo, kad nagrinėjamu atveju nesama duomenų, kad G.Norkūnas ėmėsi visų Interesų derinimo įstatyme nustatytų priemonių ir siekė nusišalinti nuo jam interesų konfliktą keliančių sprendimų rengimo, svarstymo ir (ar) priėmimo procedūrų.
Viceministro teigimu, apie turimas bendrovės akcijas jis informavo finansų ministrę G.Skaistę dar iki jo paskyrimo eiti finansų viceministro pareigas dienos, tačiau informavimas apie egzistuojantį privatų interesą ir jo pagrindu kylančią interesų konflikto situaciją yra tik vienas iš nusišalinimo procedūros etapų.
„Deklaruojantis asmuo privalo ne tik informuoti apie susiklosčiusią situaciją, bet ir pareikšti nusišalinimą bei jokia forma nedalyvauti toliau atliekant tarnybines pareigas, jei jos susijusios su privačiais deklaruojančiojo interesais“, – pažymi VTEK.
Abstraktus Finansų ministerijos kreipimasis
VTEK pažymi, kad Finansų ministerija buvo kreipusis į komisiją prašydama rekomendacijų.
Tačiau VTEK pažymi, kad Finansų ministerijos kreipimesi, kuris buvo pateiktas jau paskyrus G.Norkūną eiti finansų viceministro pareigas ir jo veiklos kuravimo sričiai priskyrus bendrovės veiklos priežiūrą, nebuvo įvardyta konkrečiai finansų viceministro G.Norkūno situacija, tik suformuluoti bendrojo pobūdžio klausimai, todėl VTEK pateikta nuomonė dėl bendrojo pobūdžio Interesų derinimo įstatymo nuostatų taikymo negali būti tapatinama su individualiai G.Norkūno situacijai taikomu VTEK išaiškinimu, juolab su išankstine rašytine rekomendacija.
VTEK teigimu, komisijos ministerijai pateiktame rašte visiškai nepasisakoma, kad deklaruojantis asmuo gali kuruoti ministerijai pavaldų juridinį asmenį, kurio akcijų turi. Priešingai, pateikiama nuomonė, kad valdoma juridinio asmens akcijų dalis, nepriklausomai nuo jų kiekio ar tokių vertybinių popierių įgijimo būdų, laikytina deklaruojančiojo asmens privataus intereso priežastimi, galinčia lemti interesų konflikto situaciją.
Premjerė: sprendimą turi priimti ministrė
Sprendimą, dėl viešuosius ir privačius interesus supainiojusio finansų viceministro G.Norkūno turi priimti finansų ministrė, šią savaitę sakė premjerė Ingrida Šimonytė.
Manau, kad ministerija įvertins ir sprendimo patį turinį, kurio aš taip pat neturiu galimybės matyti, ir tada jau priims sprendimą, čia jau finansų ministrės atsakomybė“, – antradienį Seime žurnalistams sakė I.Šimonytė.
Po VTEK sprendimo apie viceministro atsistatydinimą užsiminė Prezidentūra, G.Norkūną trauktis ragino Seimo opozicija.
Pats G.Norkūnas BNS anksčiau teigė, kad pirmiausia nori susipažinti su komisijos argumentais ir tuomet tarsis su ministre G.Skaiste.