Šaligatviais, dviračių takais švilpiantys elektriniais paspirtukais žmonės jau nieko nestebina. Gal tik kartais gąsdina, jeigu važiuoja itin greitai.
Štai Kaune nufilmuota, kaip automobiliu apie 50 km/val. greičiu važiuojantis vairuotojas nepasiveja šalia skriejančio paspirtukininko.
Penki priekiniai dantys ir lūžusi nosis
Tačiau smagus lėkimas gali baigtis įvairiai. Kaip feisbuke pastebėjo Vilniaus universiteto Medicinos fakulteto Odontologijos instituto dėstytas V.Almonaitis, kalbėti reikia „dabar apie kitą epidemiją“.
„Štai jau praėjo antra savaitė, kai Vilniaus universiteto MF Odontologijos institute su studentais ir pacientais dirbame normal mode – kontaktiniu būdu. Tai yra mes, dėstytojai ir studentai, galime priimti pacientus.
Tik pacientų dėka studentai gali pasiruošti realiam profesiniam gyvenimui, tik kontaktiniu būdu gali įgyti manualinius įgūdžius. Bet, kaip sako Gi de Mopasanas, eikime arčiau kūno – prie ko aš čia lenkiu...
Staiga studentų darbuose pradėjo rastis nauja pacientų kategorija. Ir kolegos iš veido-žandikaulių skyriaus sako, kad jų sulaukia vos ne kasdieną. Tai – paspirtukininkai. Tai jauni žmonės, ne juokais nusiteikę kovoti su išmetamųjų dujų poveikiu planetos klimatui. Net priekinių dantų kaina“, – su gera ironijos doze rašo dėstytojas.
Jis pateikė pavyzdį: praeitą savaitę kreipėsi 25 metų mergina be penkių priekinių dantų ir lūžusia nosimi – ji su draugu dviese važiavo Vilniaus centre elektriniu paspirtuku.
„Dviese gulėti linksmiau“
Tad VU dėstytojas pateikė, kaip „paprastai ir greitai prisijungti prie judėjimo „Be priekinių dantų“. Tereikia važiuoti elektriniu paspirtuku be šalmo, nes „jeigu nėra smegenų – nebus ir smegenų sutrenkimo“; išmėginti važiavimą dviese, nes „dviese gulėti ligoninėje linksmiau“.
Dar reikėtų užsidėti ausines ir įsijungti muziką, nes „jums nebūtina girdėti atvažiuojančių mašinų – jūs nemirtingi“, važiuojant rašyti į feisbuką, nes „jums nereikia matyti einančių pensininkų – tai jie jus turi pastebėti, nes jūs – žvaigždė“.
O kur dar kava, geriama važiuojant, bei bent keli kokteiliai bare prieš lipant ant elektrinio paspirtuko: „Žalgirio klinikoje budinčiam gydytojui visada smagiau priimti optimistiškai į gyvenimą žvelgiantį pacientą.“
„Gal toliau sarkazmą išjungsiu, nes tai iš tiesų darosi panašu į el.paspirtukininkų traumų epidemiją.
El.paspirtukų nuoma yra vienas iš būdų spręsti užterštumo problemą. Ir paspirtukai savo naudojimo paprastumu pralenkia dviračių nuomos populiarumą. Bet, deja, kol kas tai yra patogumas saugumo sąskaita. Ne veltui kai kuriuose miestuose jie buvo uždrausti, kol bus išspręstas saugumo klausimas“, – rašė dėstytojas, įspėdamas, kad, jeigu dėl COVID-19 plitimo vėl bus mažinama kontaktinių paslaugų, gali nebūti, kaip tuos dantis susitvarkyti.
Gal toliau sarkazmą išjungsiu, nes tai iš tiesų darosi panašu į el.paspirtukininkų traumų epidemiją.
Keičia teisės aktus
Kaip nuolat rašo 15min, įvairūs incidentai su paspirtukais, ypač šiltuoju metų laiku, yra kone kasdienybė ne vien sostinėje.
Pastaruoju metu netgi Vyriausybės lygmeniu sprendžiami kai kurie aspektai, kuriais tikimasi ateityje užtikrinti saugesnį paspirtukininkų judėjimą šaligatviais bei takais.
Pavyzdžiui, nauju ženklu „Motorinių dviračių eismas draudžiamas“ būtų galima riboti motorinių dviračių ir elektrinių paspirtukų eismą, kur yra intensyvus pėsčiųjų eismas ar kur to reikalauja eismo sąlygos.
Kita vertus, gyvenamojoje zonoje nebebus taikomas draudimas judėti važiuojamąja dalimi riedučiais, riedlentėmis ar paspirtukais (tačiau tik be variklio).
Kaip tik praėjusį penktadienį (rugsėjo 17 d.) policija ir kompanijos „Bolt“ (organizuojančios paspirtukų trumpalaikę nuomą / dalijimąsi) atstovais surengė išskirtinę eismo saugumo akciją – tikrino elektrinių paspirtukų vairuotojus.
Vieša paslaptis: kai kam atrodo, jog „nieko tokio“ po vakarėlio mieste grįžti namo ar bent įveikti dalį kelio ant išsinuomoto paspirtuko. Nuo šiol tokį transportą pasirenkantiems neblaiviems eismo dalyviams reikės prisiminti – kelią jiems gali užkirsti kelių policija.
Reido metu įkliuvo ne vienas paspirtukininkas, kuriam nustatytas vidutinis girtumas.
Paspirtukų nuomos taisyklėse numatyta, kad juo keliauti gali tik blaivūs asmenys nuo 18 m., važiuoti privaloma dviračių takais, jei tokių nėra – šaligatviais, tačiau nedideliu ir saugiu greičiu.
Nekeliant pavojaus pėstiesiems
Beje, „Bolt“ paspirtukų naudojimosi taisyklėse, be kita ko, numatyta, kad paspirtuku keliauti gali tik asmenys nuo 18 metų, važiuoti privaloma dviračių takais, jei tokių nėra – šaligatviais, tačiau nedideliu ir saugiu greičiu, nekeliant pavojaus pėstiesiems.
Paspirtukus svarbu palikti tvarkingai – taip, kad jie netrukdytų dviračiams ir pėstiesiems.
Eismo įvykių, kuriuose dalyvauja elektrinių paspirtukų vairuotojai, skaičius kasmet didėja, todėl Lietuvos kelių policijos tarnybos pareigūnai, bendradarbiaudami su verslininkais, organizuos bendras prevencines priemones žada ir ateityje.
„Viskas prasideda nuo kiekvieno mūsų požiūrio į eismo saugumą, todėl labai didelę reikšmę turi pėsčiųjų, dviračių, elektrinių paspirtukų vairuotojų sąmoningumas, pagarba vienas kito atžvilgiu bei atsakomybė už savo elgesį kelyje“, – yra sakęs Lietuvos kelių policijos tarnybos viršininkas Vytautas Grašys.
Baudos nuo 80 iki 150 eurų
LKPT Administracinės veiklos ir eismo priežiūros skyriaus vyriausiasis specialistas Renatas Siaurusaitis 15min pirmadienį pranešė, kad neblaivus dviračio ar elektrinio paspirtuko vairuotojas įprastai baudžiamas administracine tvarka, t. y. jei nustatomas daugiau negu 0,4 promilės, bet ne daugiau negu 1,5 promilės neblaivumas, bauda nuo 80 iki 150 eurų; jeigu nustatomas daugiau negu 1,5 promilės neblaivumas ar apsvaigimas nuo narkotinių, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų, taip pat asmuo vengia pasitikrinti dėl neblaivumo ar apsvaigimo, tai skiriama bauda nuo 150 iki 200 eurų.
„Pareigūnams dažnai tenka sustabdyti ir neblaivių dviratininkų bei elektrinių paspirtukų vairuotojų keliones, vien šį penktadienį, specialaus patikrinimo metu, kurį vykdėme kartu su BOLT kompanija, buvo nustatyti 3 neblaivūs elektrinių paspirtukų vairuotojai. Per šių metų 8 mėn. išaiškinta 3757 neblaivūs dviratininkai, o pernai analogišku laikotarpiu buvo išaiškinta 4472 neblaivūs dviratininkai“, – pasakojo Renatas Siaurusaitis.
Penktadienį per reidą įkliuvusiems paspirtukininkams pareigūnai nustatė 0,54 prom., 0,72 prom. ir 0, 97 prom. apsvaigimą.
Jis atkreipė dėmesį, kad Kelių eismo taisyklės neišskiria paspirtuko vairuotojų kaip atskiros eismo dalyvių grupės, todėl neturima statistikos duomenų konkrečiai apie neblaivius paspirtuko vairuotojus.
LKPT duomenimis, penktadienį per reidą įkliuvusiems paspirtukininkams pareigūnai nustatė 0,54 prom., 0,72 prom. ir 0, 97 prom. apsvaigimą.
Pažymėtina, kad elektriniais paspirtukais ir dviračiais nusprendę keliauti neblaivūs asmenys kelia pavojų ne tik aplinkiniams, bet ir sau, nes pavojingai manevruoja, susiduria tarpusavyje, apgadina stovinčias bei važiuojančias transporto priemones, dažnai susiduria su pėsčiaisiais. „Neretai neblaivių paspirtukų ir dviračių vairuotojų kelionė baigiasi ligoninėje“, – patvirtino LKPT atstovas.
Policijos pareigūnai tiek norėdami sutramdyti neblaivius vairuotojus, tiek kitus eismo dalyvius, o tarp jų ir pėsčiuosius, imasi įvairių iniciatyvų, vykdo saugumo akcijas bei prižiūri viešąją tvarką patruliuodami gatvėje. Priemonės vykdomos įvairiose vietose. Galbūt dažniau ten, kur yra didesni automobilių srautai.
Avarinių situacijų – ne viena
Apie paspirtukų vairuotojų įpročius ir avarines situacijas, į kurias pastarieji patenka, bent sostinėje įvairių istorijų gali papasakoti kone kiekvienas eismo dalyvis.
Atvejų, kai paspirtukai takuose ar šaligatviuose susiduria su dviračiais, pėsčiaisiais, kada juos, paskubomis kertančius važiuojamąją dalį, nubloškia automobiliai, policijos kriminalinių įvykių suvestinėse pasitaiko kiekvieną dieną.
Vienas tokių incidentų įvyko rugsėjo 14 d. sostinės centre, Naujamiestyje. Teigiama, kad garbaus 85 metų amžiaus sulaukusi pėsčioji ėjo Vytenio gatvės šaligatviu, kuriuo skuodė ir paspirtukas. Įvyko susidūrimas, parblokšta pensininkė pargriuvo.
Nustatyti avarijos kaltininkę buvo nelengva dėl apmaudžios aplinkybės – į šį įvykį Vilniaus policininkai ar medikai nebuvo kviečiami, apie avariją ir sužeistą pėsčiąją pareigūnai sužinojo tik kitą dieną.
Naujamiesčio Skroblų g. gyvenantys neregiai skundžiasi nuolat kliūvantys už takuose numestų paspirtukų, buvo net lūžių.
- Paspirtuko vairuotojai yra priskiriami ne pėstiesiems, o dviratininkams, todėl jie privalo laikytis šioms dviratėms transporto priemonėms numatytų Kelių eismo taisyklių.
- Neretai pasitaiko, kai šia transporto priemone važiuoja keli asmenys, ar vežami vaikai, nepilnamečiai nedėvi saugos šalmo ir šviesą atspindinčių elementų, o per pėsčiųjų perėjas važiuojama nenulipus nuo paspirtuko, nors tai daryti draudžiama. Gana dažnai, ypač savaitgaliais, pareigūnams tenka nutraukti ir neblaivių elektrinių paspirtukų vairuotojų kelionę.