Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti
2019 06 26 /16:12

Lietuvai gresia hidrologinė sausra

Lietuvai gresia hidrologinė sausra, skelbia Hidrometeorologijos tarnyba. Antradienio duomenimis, hidrologinė sausra buvo užfiksuota 24-iose iš 48-uonių vandens matavimo stočių. Jose šiuo metu vandens lygis yra žemesnis už žemiausią vidutinį daugiametį vandens lygį.
Nusekęs vanduo
Nusekęs vanduo / VVKD nuotr.

„Birželio pabaigoje tikslinsime skaičiavimus ir jei sinoptinė situacija nesikeis, Lietuvoje bus skelbiama hidrologinė sausra“, – skelbia tarnyba.

Neryje vandens lygis nukrito žemiau gamtosauginio debito ir pasiekė stichinį lygį.

Dubysos, Tatulos ir Nevėžio upėse tetrūksta 1–3 centimetrų nusekimo iki hidrologinės sausros.

Tiesa, vanduo nusekęs ne visur: Šušvės, Akmenos-Danės, Šešupės ir Šventosios upėse vandens lygis daugiau nei 30 cm aukštesnis už žemiausią vidutinį daugiametį vandens lygį.

Artimiausiomis dienomis Lietuvoje prognozuojami trumpi ir smarkūs lietūs, tačiau Vidaus vandens kelių direkcija, trečiadienį taip pat įspėjusi dėl nusekusių upių, teigia, jog šalies upės į įprastą lygį grįžtų tik po kelių savaičių labai intensyvaus lietaus.

Iki kritinės ribos nusekusios upės yra pavojingos laivybai

Lietuvą alinanti sausra artėja prie stichinės nelaimės, o drastiškai kritęs upių vandens lygis tampa pavojingas laivybai. Apie tai pranešime žiniasklaidai praneša Vidaus vandens kelių direkcija (VVKD).

VVKD informuoja, kad dėl sausros žymiai sumažėjus vandens lygiui, laivybos sąlygos tapo sudėtingomis. Daugumoje seklių vandens kelių vietų nebeišlaikomi garantiniai gyliai, o kai kuriose vietos apskritai nerekomenduojama intensyvi laivyba.

Iki kritinės ribos nusekusios ne tik didžiosios šalies upės, bet ir upeliai bei kiti vandens telkiniai.

Tokia situacija susidarė dėl visą šalį alinančios sausros, kuri jau artėja prie stichinės sausros. Net ir intensyviai valant seklumas, vidaus vandens kelių valdytojas nebegali užtikrinti saugios laivybos vandens keliais. Nemuno ruože nuo Kulautuvos link Jurbarko situacija šiandien yra ypač sudėtinga, Neries upėje Vilniuje, laivakelyje vis dar išlaikomas 0,75 m gylis, tačiau šalia laivakelio, o atskirose vietose ir laivakelyje yra povandeninių kliūčių (akmenų ir kt.), todėl laivavedžiai neturėtų plaukioti šioje Neries upės atkarpoje, jeigu laivo grimzlė artima ar didesnė už šį minimalų gylį. Druskininkuose vandens kelio gylis irgi yra artimas 0,75 m.

Drastiškai trūkstant paviršinio vandens, dar aktyvesnis valymas Nemuno upėje problemos irgi neišspręstų (šiuo metu visu pajėgumu dirba dvi Vidaus vandens kelių direkcijos žemsiurbės „Nemuno 11“ ir „Upyna“, darbų zona Jurbarko ir Šakių r.) nes kasant vis giliau, vietoje upių liktų tik siauri kanalai.

VVKD nuotr./Nusekęs vanduo
VVKD nuotr./Nusekęs vanduo

Iki kritinės ribos nusekusios ne tik didžiosios šalies upės, bet ir upeliai bei kiti vandens telkiniai.

Laivavedžiams rekomenduojama prieš plaukiant įvertinti situaciją pasitikrinus Vidaus vandens kelių direkcijos internetinėje svetainėje informaciją apie gylius eksploatuojamuose vidaus vandenų keliuose. Taip pat laivavedžių prašoma atkreipti dėmesį, kad naudojamų laivų ir kitų plaukiojimo priemonių grimzlė šiomis sąlygomis neturėtų būti didesnė kaip skelbiamas kelio gylis su bent 10 cm atsarga. Vandens lygio svyravimus Nemune per parą lemia ne tik gamtiniai veiksniai, bet ir Kauno hidroelektrinės darbo režimas, todėl skelbiama gylių informacija gali keistis.

„VVKD prašo laivavedžių būti ypač dėmesingus ir stebėti upę. Taip pat atsargiai vertinti upės vagą ir nesivadovauti įpročiais. Kadangi vandens kelio dugnas gali labai greitai keistis, o upės vaga – natūraliai keisti vietą. Taip nutinka dėl krentančio vandens lygio ir suirusių vandens kelią formuojančių ir palaikančių įrenginių – bunų. Daugiau nei dešimtmetį bunų remontui nebuvo skirtas finansavimas, tad jos nebeatlieka savo vaidmens“, – skelbiama pranešime.

VVKD planuoja kitais metais pradėti vandens kelio Kaunas–Atmatos žiotys bunų sutvarkymo ir atstatymo darbus. Po kelerių veikimo metų, bunos pagerins laivybos sąlygas ir sausros metu – net ir nukritus vandens lygiui, navigacija bus galima.

Tokios sausros – klimato kaitos padarinys. Norint, kad šalies upės grįžtų į įprastą lygį, reikėtų bent kelių savaičių labai intensyvaus lietaus.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Žaidimų industrijos profesionalus subūrusiems „Wargaming“ renginiams – prestižiniai tarptautiniai apdovanojimai
Reklama
Namuose drėgna, kaupiasi kondensatas ant langų. Kaip apsaugoti savo namus nuo pelėsio?
Reklama
Advento kalendoriai – nuo paprastos tradicijos iki prabangos segmento
Reklama
Kaip išvengti peršalimo komplikacijos – sinusito