„Esminis dalykas, prisitaikome prie naujų realijų. Jei keliuose nauja realija yra paspirtukai, tai aviacijos srityje nauja realija yra bepiločiai orlaiviai, kad ir kokie jie būtų, – nuo dronų taksi (ateityje – BNS) iki to, ką šiandien naudoja daugelis gyventojų“, – trečiadienį Vyriausybės posėdyje sakė susisiekimo ministras Marius Skuodis.
Viceministras Julius Skačkauskas teigė, jog įstatymo pakeitimo pagrindinė priežastis – Europos Sąjungos (ES) reglamentai, kuriuos Lietuva privalo perkelti į nacionalinę teisę.
Siekiama sukurti geografines zonas, kur galės skraidyti bepiločiai orlaiviai, jas nustatys Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA). Tokių valstybinių orlaivių naudojimo kariniams poreikiams tvarką tvirtins kariuomenės vadas.
„Yra tam tikri reikalavimai, maksimalus aukštis 120 metų ir panašiai, tai analogiškai karinėse ir pasienio zonose šias geografines zonas nustatys kariuomenės vadas“, – sakė viceministras.
Be to, sukuriama nauja papildoma oro erdvė, kuri būtų intensyviausiai naudojama – reguliariai dideliais dažniais skraidantiems orlaiviams joje bus teikiamos skaitmeninės paslaugos, pavyzdžiui, situacija apie draudimą, kitus toje zonoje skraidančius orlaivius. Tokias paslaugas teiks „Oro navigacija“.
„Zonas nustatys LTSA, pirmoji bus Vilniaus miestas, kur šiuo metu atliekamas rizikos vertinimas“, – sakė J.Skačkauskas.
Be to, numatoma įvesti valstybės bepiločio orlaivio kategoriją.
„Kadangi minėti reglamentai leidžia turėti nacionaliniu lygiu nustatytas išimtis, kurios būtų naudojamos specifinėms valstybės užduotims, dėl to šiame įstatyme įvedama nauja kategorija, valstybiniai bepiločiai orlaiviai. Toks bepilotis orlaivis galės daugiau nesilaikyti reglamento nuostatų ir šiuos bepiločius orlaivius galės naudoti Krašto apsaugos ministerijos įstaigos, žvalgybos institucijos ir kitos vidaus tarnybos statutinės įstaigos“, – sakė viceministras.
Pasak jo, taip pat numatomas palengvinimas patikrinti žmogaus reputaciją, pavyzdžiui, jeigu trečiosios šalies pilietis turi leidimą gyventi kitoje ES valstybėje, tai tikrinant jo patikimumą nereikės prašyti dokumentų iš to piliečio kilmės šalies.
Įstatymu taip pat numatoma supaprastinti aviacijos saugumo klausimus, patikslinti nuostatas dėl teisės vykdyti aviacijos saugumo mokymus.