2009 09 01

Žalingas įprotis plonins ne visų pinigines

Nuo šiandien padidėjęs cigarečių akcizo mokestis vėl smogs per rūkalių kišenes. Brangesni tabako gaminiai prekyboje turėtų pasirodyti maždaug po mėnesio. Tai suteiks galimybę labiau pasipelnyti kontrabandininkams.
Rūkymas
Rūkymas / K. Vanago BFL nuotr.

Nuo šiandien akcizo mokestis 1 tūkst. cigarečių sieks 221 litą (buvo 171 litas). Taigi dabar apie 6 litus kainuojančio populiarių cigarečių pakelio (pavyzdžiui, „Winston") kaina perkops 7 litus. Už brangesnių rūkalų („Marlboro", „Kent") pakelį teks pakloti 8 litus. Šiemet tai jau antras rūkalams taikomo akcizo didinimas, pastarąjį kartą mokestis augo nuo kovo. Skaičiuojama, kad populiariausių cigarečių pakelio kaina šiemet vidutiniškai pakils 47 procentais. Valdžia planuoja, kad dėl rūkalų akcizo tarifo didinimo biudžetas papildomai gaus 165 mln. litų.

Renkasi kontrabandines

„Lietuvos spaudos" kioskus ir parduotuves „R-kiosk" valdančios bendrovės atstovas Tomas Gudžiauskas LŽ teigė, kad prieš kovą planuotą cigarečių pabrangimą žmonės kaupė atsargas – rūkalų pardavimas tąsyk augo apie 15 procentų. „Dabar susiklostė panaši situacija, cigarečių rugpjūtį pardavėme daugiau", – sakė jis. T.Gudžiauskas taip pat pabrėžė, kad cigaretės iš kioskų bus šluojamos dar visą rugsėjį, mat brangesni rūkalai lentynose pasirodys tik pardavus pigesniųjų atsargas. „Ir prieš kovą buvome pagausinę atsargas, pigesnių rūkalų užteko net iki balandžio pabaigos. Dabar jų turėtų užtekti bent porą mėnesių", – tikino jis.

Bendrovės „Maxima LT" atstovė spaudai Renata Saulytė LŽ aiškino, kad jau daugiau nei pusmetį bendrovė parduoda mažiau rūkalų. „Mažmeninėje prekyboje pardavimas smuko apie 35 proc., didmeninėje – apie 53 procentus. Viena pagrindinių priežasčių – vis daugiau žmonių rūkalus perka juodojoje rinkoje, renkasi kontrabandines cigaretes. Jiems kainų didėjimas neaktualus, todėl kaupti atsargų neskubame", – sakė R.Saulytė. Tačiau, jos teigimu, parduotuvių tinklas atsargų turi, tad pigesnėmis cigaretėmis prekiaus dar apie mėnesį.

Pavojaus neįžvelgia

Valstybės sienos apsaugos tarnybos (VSAT) Pagėgių rinktinės vadas pulkininkas Zenonas Žymančius ramina dėl prognozuojamo cigarečių kontrabandos srauto didėjimo. „Cigaretės visada davė milžinišką pelną. Padidėjęs akcizas kontrabandos srauto nepakeis, tačiau su ja susiję žmonės galės labiau pasipelnyti. Prastesnių cigarečių pakelis už sienos kainuoja apie litą, pergabentas per sieną – jau 3 litus. Didinamas akcizas kontrabandininkams suteiks laisvę nustatantyti kainą. Kontrabandinės cigaretės pabrangs iki 4 litų, nors kitoje sienos pusėje jų kaina išliks tokia pati", – pabrėžė jis.

Z.Žymančius atkreipė dėmesį, esą Lietuvoje juodoji rinka maža, todėl čia nusėda tik menka dalis kontrabandinių rūkalų – apie 90 proc. tokių cigarečių iškeliauja į Vakarus.

Keičia taktiką

Per aštuonis šių metų mėnesius, palyginti su 2008-ųjų tuo pačiu laikotarpiu, sulaikyta 4,6 proc. daugiau kontrabandinių cigarečių – iš viso 1,407 mln. pakelių. Kaip LŽ teigė VSAT atstovas spaudai Giedrius Mišutis, daugiausia kontrabandinių cigarečių sulaikyta pasienyje su Rusija (509 tūkst. pakelių) ir Baltarusija (137 tūkst.). Lenkijos (65 tūkst.) ir Latvijos (41 tūkst.) pasienyje tokių rūkalų srautas teoriškai mažesnis. Tačiau didelė dalis šalies viduje sulaikytų kontrabandinių cigarečių (655 tūkst.) atkeliauja būtent per Latvijos sieną, mat jų maršrutas: Rusija–Latvija–Lietuva.

Z.Žymančius pabrėžė pasikeitusią kontrabandininkų gaudymo taktiką: „Stengiamės užbėgti įvykiams už akių, anksčiau to nebūdavo. Iki 2007 metų gaudydavome jau įvežtą kontrabandą. Dabar Lietuvos pasieniečiai, kitame krante pastebėję „judėjimą", informuoja kolegas iš Rusijos. Šie ir pasitinka kontrabandininkus." Ar tai efektyvu? Atsakymą pateikia skaičiai – rusų pasieniečiai pagal kolegų iš Lietuvos suteiktą informaciją šiemet sulaikė apie 1,5 mln. pakelių cigarečių.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis