Sutrūkinėjęs javų pėdas, kareivio ir statybininko rankos, darbininkės pilvas, skylės kareivio pilve. Tai tik keli defektai, aiškiai matomi plika akimi einant Žaliuoju tiltu ir pakėlus galvą į daug dėmesio pastaruoju metu sulaukiančias skulptūras.
Pasak VGTU mokslininkų, palyginus 2009-ųjų ir dabar atliktos ekspertizės nuotraukas, matyti, kad skulptūrų būklė gerokai pablogėjusi. Trūkiai formuojasi ne tik per suvirinimo siūles, bet ir per lietas korpusines skulptūrų detales.
„Dalis skulptūrų stovi tik todėl, kad jų viduje yra laikančioji plieninė armatūra. Kokia yra šios plieninės armatūros būklė, nežinoma“, – rašoma išvadose.
Kritinė būklė yra dar viena priežastis kuo greičiau imtis skulptūrų nuėmimo darbų.
„Tos išvados, kurias gavome iš ekspertų, ragina dar labiau paskubinti darbus. Parengiamieji darbai buvo atliekami, bet suskubsime dar labiau. Kaip sako ekspertai, jeigu vėjas didelis, tas skulptūras reikėtų aplenkti ir pro jas neiti, nes jų dalys gali kristi ant šaligatvių“, – sakė Vilniaus meras Remigijus Šimašius.
Tiksli data, kada darbai prasidės, neskelbiama, bet jie turėtų trukti kelias dienas. „Nesinori daryti nei miesto šventės dėl skulptūrų nukėlimo, nei dar kokių dalykų. Tai ūkinis veiksmas, nebus eismo uždarymo, dėl ko reikėtų iš esmės susirūpinti. Tai bus sklandus, dalykiškas nukėlimas ir iš to nereikėtų daryti ypatingos istorijos“, – įtikinėjo meras.
Pirmiausia ketinama savotiškai supakuoti skulptūras į rėmus, kurie prilaikys ir pačias skulptūras, ir atskiras jų detales. Tokiu būdu tikimasi apsisaugoti nuo to, kad skulptūros subyrės jas nukėlinėjant. Šių darbų metu prie skulptūrų bus draudžiamas pėsčiųjų eismas, vaikščioti ir važinėti dviračiais nebus galima ir apačioje esančia Neries krantine.
Vėliau bus imtasi skulptūrų nupjovimo. Vilniaus savivaldybės Miesto ūkio ir transporto departamento direktorius Virginijus Pauža pažymėjo, kad skulptūros yra ne keturios, kaip kartais sakoma, o aštuonios, tad darbo tik padaugėja.
„Kol vyks paruošiamieji darbai, bus ribojamas tik pėsčiųjų judėjimas ta tilto puse. Vadinasi, kai vienoje pusėje bus sutvarkyta, tada pereisime į kitą pusę ir ribosime pėsčiųjų eismą kitoje pusėje. O kai jau vyks pati nukėlimo procedūra, mes ribosime ir transporto eismą vienoje eismo juostoje toje pusėje, kur vyks darbai“, – darbų eigą aiškino V.Pauža.
Pasak R.Šimašiaus, pranešimų apie galimas provokacijas nei savivaldybė, nei specialiosios tarnybos neturi, bet esą tiek policija, tieks Valstybės saugumo departamentas apie viską informuoti, pasiruošę šiam įvykiui.
Nukėlimo darbai kainuos 38 tūkst. eurų, juos vykdys savivaldybės įmonė „Grinda“ ir subrangovas „Betono demontavimo technika“.
Nuo Žaliojo tilto skulptūros keliaus į įmonės „Grinda“ saugomą aikštelę. Kol kas nėra paskelbtas konkursas joms restauruoti, nes jau penki tokie konkursai žlugo. Be to, sumos, kurių restauravimui gali prireikti, yra milžiniškos, o miestas tokių pinigų neturi. Vietos skulptūroms galbūt atsiras kokiame parke, bet tai irgi nenuspręsta.
Pats meras neslepia tikrai nebūsiąs tas, kuris siūlys net ir atnaujintas skulptūras grąžinti ant Žaliojo tilto. Artimiausiu metu jų vietoje pražys gėlės, o vėliau galbūt bus ieškoma kitokio šios vietos įamžinimo sprendimo.
Keturios skulptūrų grupės, vaizduojančios kareivius, darbininkus, valstiečius ir studentus, ant Vilniaus Žaliojo tilto pastatytos 1952 metais. Diskusija dėl jų nukėlimo paaštrėjo Rusijai įsivėlus į karą su Ukraina ir užvirus mūšiams šios šalies Rytuose.