Į dar sudėtingesnę situaciją yra patekę tėvai auginantys specialių poreikių turinčius mažamečius. Vilnietis Alvydas Mikalauskas, kurio penkiametė dukra Simona turi kalbos sutrikimą, lemiantį tarties problemas, teigė praradęs viltį rasti pagalbą specializuotose ikimokyklinio amžiaus ugdymo įstaigose. Tiesa, daugiskaita šiuo atveju netgi netinka, nes šalies sostinėje veikia tik vienas darželis – „Čiauškutis“, kuris specializuojasi kalbos sutrikimų turinčių vaikų ugdyme.
„Su žmona ne vieną mėnesį nesėkmingai mynėme šios įstaigos slenkstį, tačiau galiausiai sulaukėme lakoniško raštiško atsakymo, kad visos turimos vietos yra užimtos, o papildomų šiemet skirti neplanuojama. Mums ir kitoms „už borto“ likusioms šeimoms buvo pasiūlyta kreiptis į įstaigą kitąmet. Tačiau dukra auga ir kalbos defektus reikia taisyti jau dabar, nes vėliau bus per vėlu“, – lūdnai konstatavo mažametės tėvas.
Efektyvi pagalba – kuo anksčiau
Vaikų kalbos sutrikimų priežastys yra labai įvairios. Svarbus tiek paveldimumas, tiek aplinka. Įtakos turi, kokios vaikų biologinės savybės, kokie ir kokiu amžiaus tarpsniu atsirado centrinės nervų sistemos pažeidimai, kokia vaikų kalbinė kultūrinė aplinka.
Dienos centro vadovę Indrę Kavoliūnaitę įkurti ikimokyklinio ugdymo įstaigą, kurioje tinkamą priežiūrą ir lavėjimo galimybes rastų ir kalbos sutrikimų turintys vaikai, paskatino šeimos draugų patirtis.
Kiekvieno vaiko kalbos vystymosi tempas skiriasi. Vieni vos sulaukę dvejų metukų taria žodžius, o kiti kalba sakiniais. Skirtumai priklauso nuo asmenybės savybių, psichomotorinio vystymosi ypatumų bei aplinkos sąlygų. Norint įvertinti vaiko kalbą, būtina atsižvelgti į bendruosius kalbos vystymosi dėsningumus. Jei kalba ryškiai skiriasi nuo bendraamžių, reikia neatidėliotinai kreiptis į logopedą.
„Dažnai tėvai neatkreipia dėmesio į vaiko kalbos sutrikimus, tiesiog tikėdamiesi, kad tai su laiku susitvarkys ir vaikas pasivys bendraamžius. Tačiau toks aplaidumas gali skaudžiai atsiliepti ateityje. Su vaikais, turinčiais kalbos sutrikimų, būtinas nuolatinis kasdienis darbas, specialūs tartį lavinantys pratimai. Nors tėvai dažnai patys stengiasi lavinti mažamečio kalbą elementariais nesudėtingais pratimais, tačiau efektyviai padėti ryškesnių kalbos problemų turintiems vaikams gali tik specialistai”, – pažymėjo logopedė Audronė Rutavičienė.
Pedagoginė ir psichologinė pagalba yra efektyviausia ikimokykliniame amžiuje. Kuo anksčiau bus pastebėtos kilusios raidos problemos, tuo lengviau jas pavyks išspręsti. Ankstyvasis ugdymas užkerta kelią tolesnėms vaiko vystymosi komplikacijoms. Pavėlavus ir vaikui sulaukus mokyklinio amžiaus, pasak specialistės, gali tekti vytis nuvažiuojantį traukinį: šalinti kalbos sutrikimus, mokymosi sunkumus ir negalias, kurių galėjo ir nebūti, jei vaikas būtų laiku gavęs pagalbą.
Iniciatyvos imasi patys vilniečiai
Pastaraisiais metais mažamečių raidos tyrimus atliekantys vaikų psichologai sutartinai pastebi vieną bendrą tendenciją – kuo anksčiau pradedamas vaiko lavinimo procesas, tuo labiau išlavintus gabumus vaikas turi ateityje. Pirmieji ketveri-penkeri gyvenimo metai yra kritiniai vaiko raidai.
Valstybinėms ikimokyklinio ugdymo įstaigoms negalint patenkti specialaus ugdymo poreikio, iniciatyvos sostinėje vis dažniau imasi patys mažamečius auginantys tėvai, ieškantys alternatyvų atžalų lavinimui.
Vienas iš tokių pavyzdžių – sostinės Karoliniškių mikrorajone rugsėjo 1-ąją duris atvėręs vaikų dienos priežiūros centras „Vaiko šypsena“, kuriame išskirtinis dėmesys skiriamas darželinukų kalbos lavėjimo skatinimui, kūrybiniam ugdymui.
Dienos centro vadovę Indrę Kavoliūnaitę įkurti ikimokyklinio ugdymo įstaigą, kurioje tinkamą priežiūrą ir lavėjimo galimybes rastų ir kalbos sutrikimų turintys vaikai, paskatino šeimos draugų patirtis.
„Pažįstamos šeimos, auginančios specialių poreikių turinčias atžalas ėjo kryžiaus kelius, siekdamos rasti tinkamą pagalbą, tačiau net ir šios pastangos liko be rezultatų. Vaikai turintys kalbos sutrikimų kartu su tėveliais lieka prie užtrenktų durų. Tikimės jiems padėti”, – pagrindinę priežastį paskatinusią imtis iniciatyvos įvardijo I.Kavoliūnaitė. Tėvų palaikymas ir didelis susidomėjimas – geriausia paspirtis judėti į priekį.