Verslas turėtų būti suinteresuotas, kad profesinių mokyklų techninė bazė būtų šiuolaikiška. Verslo pareiga ne tik sėdėti profesinių mokyklų tarybose, bet ir realiai prisidėti prie jų techninių galimybių gerinimo.
Dar daugiau. Verslas turėtų būti suinteresuotas, kad profesinių mokyklų techninė bazė būtų šiuolaikiška. Verslo pareiga ne tik sėdėti profesinių mokyklų tarybose, bet ir realiai prisidėti prie jų techninių galimybių gerinimo.
Aukštyn kojom
Mūsų švietimo sistema stovi aukštyn kojom. Turime gerokai per daug magistrų, bakalaurų ir gerokai per mažai amato profesinėse mokyklose išmokusių specialistų.
Į tokią keistą poziciją atsistojome dėl to noro visiems būtinai turėti „aukštąjį“. Kita vertus, nors turime tikrai gerų profesinių mokyklų, dalis jų visoje šalyje stagnuoja. Todėl gabūs jaunuoliai mieliau renkasi šiuo metu didesnį prestižą visuomenėje turinčius mokslus.
Pavyzdžiui, Vokietijoje beveik 60 procentų jaunuolių įgyja profesiją profesinėje mokykloje ir tik 18 procentų universitete. Šveicarijoje baigusių profesines mokyklas procentas dar aukštesnis – beveik 80 procentų. Kas antras bankininkas ten studijavo būtent profesinėje mokykloje.
Lietuvoje gi 70 procentų vidurines baigusiųjų sustoja į „aukštąsias“. O tyrimai rodo, kad darbo rinkoje net 60 proc. darbų, kuriems atlikti reikalingi profesinių mokyklų absolventai. Todėl ir turime situaciją, kai dažnai prekybos centro kasoje sėdi teisininkė, o plyteles butuose kloja pedagogas.
Dėl tokios iškreiptos situacijos mums baksnoja ir Europos Sąjunga. Lietuvoje neseniai viešėjęs Europos Komisijos vicepirmininkas Valdis Dombrovskis interviu Lietuvos žiniasklaidai aiškiai pasakė: „Ilgalaikiam konkurencingumui būtina gerai veikianti švietimo sistema. Lietuva turi sumažinti atotrūkį tarp profesinių gebėjimų ir darbo rinkos poreikių bei pagerinti gebėjimų pasiūlą. Reikėtų sukurti patrauklią profesinio mokymo sistemą, kokybiškas pameistrystės ir mokymosi darbo vietoje galimybes“.
Kada pagaliau suprasime, kad koncentruoti, laike neištęsti, į praktiką orientuoti mokslai yra tai, ko šiandien reikia. Iš profesinės mokyklos turi išeiti visiškai darbui pasiruošę specialistai, galintys tuoj pat pradėti efektyviai dirbti.