Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Asta Sungailienė: Pandemijos pamokos: norint išlikti, transformacija būtina

Daugelis verslų dėl pandemijos praėjusiais metais turėjo laikinai sustabdyti veiklą, kitiems atvirkščiai – teko sparčiai prisitaikyti prie naujos realybės ir pasiruošti didėjančioms veiklos apimtims. Tarp pastarųjų organizacijų buvo ir Lietuvos paštas. Praėję metai mums buvo išskirtiniai. Tačiau juk būtent sudėtingose situacijose išmokstame svarbių pamokų. Kokios jos buvo Lietuvos pašte 2020-aisiais?
Asta Sungailienė
Asta Sungailienė / Luko Balandžio / 15min nuotr.

1. Pasikeisti įmanoma greičiau nei atrodo

Pandemija ir pirmasis karantinas praėjusių metų pavasarį iš esmės pakeitė veiklos sąlygas visiems. Lietuvos paštas – strategiškai svarbi įmonė valstybei ir jos gyventojams. Privalome veikti nenutrūkstamai ir bet kokioje situacijoje rasti sprendimus sklandžiai veiklai užtikrinti. Tad reikalingi pokyčiai veiklai tęsti karantino metu turėjo būti atlikti greitai.

Kone per vieną naktį pašte pakeitėme per šimtą veiklos procesų – nuo operacijų ir tinklo padalinių veiklos iki naujų IT sprendimų bei pokyčių administracijos procesuose. Greitai pakeisti procesus ir juos sustyguoti didelis iššūkis bet kokiai įmonei. Tačiau patirtis įrodė, kad mobilizacija kritinėse situacijose leidžia pasikeisti daug greičiau nei iš pradžių atrodo, kai turi aiškų tikslą. Svarbiausias tikslas tuo metu buvo užtikrinti sklandžią įmonės veiklą, saugias darbo sąlygas darbuotojams dirbantiems „priešakinėse linijose“, o kartu nenutrūkstamas ir kokybiškas paslaugas klientams. Tuo metu jau supratome, kad karantinas iš esmės pakeis ne tik procesus, bet ir pašto veiklos apimtis. Apie tai – antroji pamoka.

Kone per vieną naktį pašte pakeitėme per šimtą veiklos procesų – nuo operacijų ir tinklo padalinių veiklos iki naujų IT sprendimų.

2. Laiku atlikti namų darbai duoda rezultatų

Visame pasaulyje ir Lietuvoje paskutinius metus e.komercijos siuntų skaičius sparčiai auga – žmonės vis daugiau perka internetu. Karantinas paspartino šių įpročių formavimąsi – internetinės prekybos augimas praėjusiais metais įgavo dar neregėtą pagreitį. Pirmojo karantino metu siuntų skaičius Lietuvos pašte buvo toks, kaip kalėdiniu laikotarpiu. Tuo tarpu per Kalėdas taip pat fiksavome rekordinius skaičius siuntų srautui išaugus tris kartus lyginant su tuo pačiu laikotarpiu ankstesniais metais. Šiuo periodu paštomatais per dieną keliaudavo apie 50 tūkst. siuntų. Net ir paprastai ramesnį sausį siuntų srautas vis dar buvo 80 proc. didesnis nei fiksuodavome anksčiau.

Vertindami siuntų augimo tendencijas ir prognozes, Lietuvos pašte pokyčiams buvome pradėję ruoštis dar prieš kelerius metus. Inicijavome pašto operacijų modernizavimo projektus, diegėme išmanaus skirstymo sprendimus, įgyvendinome mobiliojo laiškininko projektą, leidusį pagerinti paslaugų prieinamumą ir kokybę regionuose, plėtėme paštomatų tinklą visoje šalyje. Lietuvos paštas iš tradicinės tik pašto paslaugas teikiančios įmonės palaipsniui tampa modernia siuntų bendrove. Nors transformaciją įgyvendinti buvo sudėtinga, o kartais ir skausminga, tačiau be jos prisitaikyti prie pandemijos atneštų iššūkių būtų buvę kur kas sudėtingiau, o gal ir neįmanoma.

3. Strateginiai darbai negali sustoti net per krizes

Net ir gyvenant tokiu nepaprastu metu, kai kyla pačių įvairiausių nenumatytų operatyvinių rūpesčių, įmonės neturi prabangos nuleisti akių nuo strateginių darbų. Lietuvos paštui 2020-ieji buvo išskirtiniai metai ne tik dėl pandemijos, bet ir įgyvendintų ilgalaikių strateginių projektų. Dalis iniciatyvų organizacijoje buvo įgyvendintos pirmą kartą nuo Nepriklausomybės.

Sėkmingai užbaigėme mobiliojo laiškininko projektą – šiandien Lietuvoje dirba 440 mobiliųjų laiškininkų.

Sėkmingai užbaigėme mobiliojo laiškininko projektą – šiandien Lietuvoje dirba 440 mobiliųjų laiškininkų. Klientų apklausos rodo, kad įgyvendinus šį projektą kaimiškose vietovėse šiandien teikiamos geresnės paslaugos. Beje, pandemijos metu geriau prieinamos paslaugos regionuose tapo kaip niekada svarbios. Mobilieji laiškininkai, kartu su periodine spauda, atokiau gyvenantiems pristatė ir „Maisto banko“ produktus.

Taip pat istoriniu įvykiu ne tik Lietuvos paštui, bet ir Lietuvai, tapo Vilniaus logistikos centro atidarymas, kuriame pradėtas automatizuotas siuntų skirstymas. Daugeliui mažai žinomas faktas, kad Lietuva buvo likusi vienintelė šalis Europoje, kurioje siuntos skirstytos rankiniu būdu. Šis projektas buvo kertinis įmonės modernizavimo kelyje – dabar ne tik efektyviau skirstysime siuntas, bet ir turėsime apie jas daugiau duomenų, o tai leis priimti geresnius sprendimus ir pasiūlyti naujas paslaugas klientams. Jau per Kalėdas išmanieji įrenginiai padėjo susitvarkyti su rekordiniu siuntų kiekiu, o kovo 1-ąją naujasis skirstymo procesas startavo pilnu pajėgumu.

Įgyvendinti strateginiai modernizacijos projektai ir efektyvesnė veikla toliau leido gerinti darbuotojų darbo sąlygas.

Įgyvendinti strateginiai modernizacijos projektai ir efektyvesnė veikla toliau leido gerinti darbuotojų darbo sąlygas. Jiems ne tik galėjome pakelti atlyginimus (pavyzdžiui, laiškininkams jie per paskutinius kelerius metus kilo maždaug 25 proc.), suteikti modernesnes darbo priemones (laiškininkai buvo aprūpinti planšetėmis, naujais darbo rūbais, mobilieji laiškininkai – tarnybiniais automobiliais), atnaujintuose pašto skyriuose užtikrinti patogias erdves poilsiui, bet ir investuoti į mokymus bei kvalifikacijos kėlimą. Daugelis šių iniciatyvų organizacijoje buvo įgyvendinta pirmą kartą.

4. Ankstesnis įdirbis atveria naujas galimybes

Pandemijos metu Lietuvos pašto svarbiausia užduotis buvo užtikrinti nenutrūkstamą universaliųjų pašto paslaugų teikimą, prenumeratos ir pensijų pristatymą. Tačiau ne mažiau svarbu buvo augti kartu su rinka išaugus e.komercijos siuntų kiekiams. Šį tikslą pavyko sėkmingai įgyvendinti, nors Lietuvos paštas šiame segmente konkuruoja ne tik su užsienio valstybių paštais, veikiančiais Lietuvoje, bet ir su naujoves siūlančiais startuoliais. Taip pat išskirtinė situacija kartu su tinkamu ankstesniu įmonės komandos įdirbiu atvėrė ir papildomų veiklos galimybių.

2019 m. pradėjome glaudesnį bendradarbiavimą su Kinijos paštu.

Paskutinius kelerius metus nuosekliai stiprinome tarptautinės veiklos sritį. 2019 m. pradėjome glaudesnį bendradarbiavimą su Kinijos paštu. Šiuo periodu Lietuvą pasiekė pirmieji konteineriai su siuntomis Europai iš šios šalies. Dėl užsimezgusios partnerystės, per pandemiją sutrikus tarptautinėms logistikos grandinėms, sėkmingai pritraukėme tarptautinio tranzito projektus į mūsų rinką. Lietuva tapo logistikos centru į Europą pirmą kartą istorijoje atvykus traukiniui iš Kinijos su pašto siuntomis. Jas po kitas Europos šalis išskirstė Lietuvos paštas.

5. Viskam reikalinga susitelkusi komanda

Susitelkimas ir lyderystė leido Lietuvos paštui praėjusiais metais pereiti sudėtingiausius etapus. Vienas jų – kalėdinis laikotarpis karantino sąlygomis. Daliai darbuotojų susirgus ar patekus į saviizoliaciją, esant rekordiniam siuntų srautui, startavome su savanorystės projektu – kvietėme kolegas iš visų padalinių, įskaitant ir vadovų komandą, įsitraukti į siuntų pristatymą. Jie skyrė savo laiką, dažnai ir gerokai po darbo valandų ar savaitgaliais, kad padėtų tvarkytis su išskirtiniais siuntų srautais: pristatė jas į paštomatus, dirbo skirstyme ar mobiliuosiuose punktuose – tam, kad siuntos klientus pasiektų laiku.

Šio projekto rezultatas – ne tik pristatytos siuntos, naujai sugalvoti veiklos patobulinimai, bet ir tvirtesnė komanda. „Imu ir darau“ pavyzdys kartu leido ir sumažinti atskirtį tarp padalinių, geriau suprasti vieniems kitus, įtvirtinti bendradarbiavimo praktikas.

Kas toliau?

Kas laukia Lietuvos pašto 2021-aisiais? Ši tema verta atskiro komentaro, tačiau jei reikėtų apibūdinti vienu žodžiu: transformacija. Ją būtina tęsti tam, kad paštas galėtų sėkmingai veikti besikeičiančioje aplinkoje, ieškoti naujų galimybių, užtikrinti kokybiškas šiuolaikiškas paslaugas. Esu dėkinga kiekvienam Lietuvos pašto darbuotojui, kuris kartu žengia svarbių pokyčių keliu. Tikiu, kad tai yra kelias, vedantis į bendrovę, kuria didžiuotųsi mūsų darbuotojai, klientai ir visi Lietuvos gyventojai.

Asta Sungailienė yra „Lietuvos pašto“ generalinė direktorė.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Netikėtai didelis gyventojų susidomėjimas naujomis, efektyviomis šildymo priemonėmis ir dotacijomis
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?