Teismai nuosekliai ieško galimybių tobulėti bei gerinti savo veiklą. Teismų veiklos viešumas yra vienas svarbiausių demokratinės teisinės valstybės bruožų. Tai priemonė užtikrinti, kad teismas vykdytų teisingumą pagal įstatymą, o visuomenė žinotų ir galėtų kontroliuoti, kas vyksta teisme. Skaidrumas kuria pasitikėjimą teismais ir valstybe, nes uždaros durys ir draudimai gali kelti įvairiausių abejonių.
Šiuo metu asmenys gali laisvai dalyvauti viešuose teismo posėdžiuose bei tokiu būdu gauti informaciją apie priimtus teismo sprendimus. Tačiau iki šiol, dėl galiojančio draudimo filmuoti ir fotografuoti, yra ribojami būdai, kaip informacija gali būti surenkama bei pateikiama viešai auditorijai. Kintančioje visuomenėje, glaudžiai susijusioje su informacinių technologijų plėtra ir poreikiu greitai gauti informaciją, toks absoliutus draudimas tapo netikslingas ir subrendo poreikis pokyčiams. Juolab kad vis daugiau valstybių minėto draudimo atsisako.
Leidimas filmuoti ir fotografuoti suteiks galimybę matyti ir girdėti daugiau objektyvios, nešališkos informacijos apie teisingumo vykdymo sistemą. Toks pokytis padidins teismo kaip institucijos prieinamumą ir atvirumą. Nauji pokyčiai prisidės ir prie teismo darbo kokybės gerinimo, sprendimų aiškumo, sąžiningesnio teismo proceso, geresnio teismo sprendimų motyvų supratimo, o taip pat tikslesnio visuomenės informavimo.
Ne proceso dalyviams filmuoti ar daryti garso įrašus teisme bus leidžiama visuomenės informavimo, mokymo ar mokslo tikslais. Asmuo, kuris pagrįs, kad jis gautą medžiagą naudos minėtais tikslais, galės gauti teismo leidimą. Pastebėtina, kad priimti pakeitimai yra susiję tik su galimybe fiksuoti teismo sprendimo paskelbimą. Techninių priemonių naudojimas kitu metu (pvz., šalims ar liudytojams duodant paaiškinimus ir pan.) ir toliau liks apribotas.
Siekiant užtikrinti filmavimų ir teismo leidimų išdavimo tvarką, Teisėjų taryba parengs techninių priemonių naudojimo ir teismo leidimų jas naudoti išdavimo tvarką, kuriose bus nustatyti aiškūs techniniai ir organizaciniai reikalavimai (pvz., įrašo pobūdis, įranga, filmavimo vieta, tvarka ir reikalavimai, leistinas kamerų skaičius, prašymų išduoti leidimą pateikimo ir jų nagrinėjimo tvarka ir kt.).
Įrašant teismo sprendimus ypatingas dėmesys bus skiriamas asmens duomenų apsaugai – teismas, skelbdamas sprendimą viešame posėdyje, neskelbs bylos medžiagos, teismo pripažintos nevieša, ir kitos sprendimo paskelbimui nebūtinos privačios informacijos. Be to, teismas turės teisę atsisakyti išduoti leidimą naudoti technines priemones, jei tai bus būtina siekiant apsaugoti kitų asmenų teises ar kitus įstatymų saugomus interesus. Teismo posėdžių salėje gauti įrašai negalės būti naudojami taip, kad būtų pažeistos kitų asmenų teisės ar įstatymų saugomi interesai arba būtų iškraipytas teismo sprendimo turinys ar esmė, taip pat negalės būti naudojami politinės ar kitokios reklamos, satyros, pramogų ir kitais su pagarba teismui nesuderinamais tikslais.
Asmenims, pažeidusiems nustatytus reikalavimus, bus taikoma įstatymų nustatyta atsakomybė, pvz., kartu su techninių priemonių naudojimą įteisinančiais teisės aktais buvo priimti ir atitinkami Administracinių nusižengimų kodekso pakeitimai.
Pagal Europos Sąjungos teisingumo rezultatų suvestinę Lietuva Europoje yra tarp lyderių pagal įgyvendinamas iniciatyvas teismų veiklos efektyvumui užtikrinti. Pirmaujame teikdami informaciją apie teismų veiklą visuomenei. Ši iniciatyva neabejotinai taip pat prisidės prie teismų atvirumo ir skaidrumo didinimo.
Aurimas Brazdeikis yra Lietuvos Aukščiausiojo Teismo pirmininko patarėjas.