Viena pagrindinių teismo psichologo užduočių – padėti vaikui, patekusiam į suaugusiesiems pritaikytą baudžiamąjį procesą, jaustis saugiau, patirti kaip įmanoma mažiau neigiamo baudžiamojo proceso poveikio. Kita vertus, teismo psichologai ypač reikalingi ir teisininkams profesionalams, kurie ne visada geba įvertinti vaiko amžiaus tarpsnio specifiką, jo psichologinius ir emocinius poreikius, asmenybės ir raidos problemas. Šiandien plačiai pripažįstama, kad tinkamai neidentifikavus ir neįvertinus nepilnamečių psichologijos aspektų, gali kilti rimtų kliūčių teisingumo įgyvendinimui.
Psichologui taip pat labai svarbu per gana trumpą laiką paruošti vaiką ir jo artimuosius teisinei apklausai. Žinoma, šis procesas gali būti patikėtas ir vaiko teisių apsaugos specialistui ir (arba) socialiniam darbuotojui, kuris turi tam tikrų specialiųjų žinių, tačiau dažniausiai saugų ir nešališką kontaktą su vaiku užmezga tas žmogus, kuris vėliau ir vykdo jo apklausą specializuotame vaiko apklausos kambaryje.
Specializuotos vaiko apklausos patalpos teisme yra ypatingos – čia kuriama speciali, draugiška ir saugi vaikui aplinka, mažametis bendrauja tik su psichologu, o nuotolinio vaizdo ir garso priemonių dėka, šio kambario aplinka sujungta su ta teismo posėdžio sale, kurioje teisininkai bei kiti proceso dalyviai turi galimybę stebėti apklausą, užduoti papildomus, bylos nagrinėjimui aktualius klausimus.
Vis dėlto, jei vaikas yra pakviestas dalyvauti ir liudyti teismo posėdžių salėje, teismo psichologas iš anksto bendrauja su vaiku, paaiškina, kokios jo teisės, pareigos, kaip vyks ir kiek tęsis pati procedūra. Tai – nelengvas, profesionalumo ir milžiniškos atsakomybės reikalaujantis darbas, nes vaikui kyla labai daug natūralių klausimų: kas su juo kalbėsis? Kur bus jo tėvai? Ar nesusitiks su kaltinamuoju ar įtariamuoju? Kas vyks po to ir kt. Kartais ne mažiau vertinga nuoširdi vaiko tyla, pauzės ar atsisakymas kalbėti – sudėtingose bylose reikia pastebėti ir įvardinti vaiko baimes, padėti įveikti jas, kartais net susitikti ne vieną kartą ir įsigilinti, kokią įtaką vaiko savijautai turi jį supanti aplinka.
Pasitaiko atvejų, kai apklausoje dalyvaujantis vaikas turi specialiųjų poreikių, tam tikrų negalių ar sutrikimų, kurios trukdo efektyviam informacijos surinkimui. Pavyzdžiui, vaikas nesupranta klausimų, pateikia nelogiškus atsakymus, negali išsėdėti vietoje, nerišliai kalba, tyli ir pan. Tokiose situacijose kvalifikuoto specialisto nuomonė tampa dar svaresnė – pažintis su vaiku leidžia geriau numatyti apklausos strategiją, tinkamai pasiruošti ir formuluoti klausimus.
Galima pasidžiaugti, kad psichologo dalyvavimas ir pagalba teisminiame procese duoda pastebimų rezultatų. Specialisto – vaiko psichologo – pagalba teisėjui (tiesioginė apklausiant vaiką ir netiesioginė patariant, paaiškinant vaiko reakcijos priežastis, jo suvokimo ribas, pojūčius, rengiant šiomis temomis mokymus, dalijantis profesinėmis žiniomis) yra neįkainojama. Norisi tikėti, kad teisėsaugos institucijose daugės šios srities specialistų, o jų įdirbis bei žinių sklaida leis teisininkams nustatyti tiesą sukeliant minimalių nepatogumų vaikams, neverčiant jų kartoti istorijų, kurias, neabejotina, norisi pamiršti.
Aušra Augaitienė yra Klaipėdos apygardos teismo vyriausioji specialistė (psichologė).