Mes, mokyklų vadovai, esame tiesioginiai mokytojų darbdaviai, privalome atsižvelgti į jų teigiamą požiūrį į mokytojų etatinio apmokėjimo reformą. Mes visi esame suinteresuoti, kad mokytojų darbo užmokestis kiltų, nes tai viena svarbiausių profesijų valstybėje. O kad naujas užmokesčio modelis tai garantuos, rodo didžiulė numatyta suma etatiniam modeliui:
95 milijonai eurų. Manau, kad visi valstybėje norime, jog mokytojo atlyginimas būtų padorus ir siektų bent 1000 eurų į rankas.
Pereinant prie etatinio, didžiausi iššūkiai laukia mokyklų vadovų. Reikės numatyti, kas sudarys mokytojų 36 darbo valandas, o direktoriams teks iš naujo perskaičiuoti mokyklų finansus, apskaičiuoti „žirkles“ — tam tikras ribas, numatančias, kiek mokykla gali skirti lėšų mokytojo atlyginimui pagal kvalifikaciją. Labiausiai mokyklų vadovus neramina garsusis „penktas priedas“, dėl kurio teks įsitikinti, ar apmokėjimas atitinka mokytojų veiklą, reikės apskaičiuoti apmokėjimus pagal mokytojų kvalifikacines kategorijas. Daug laiko skirsime įdėmiam ir teisingai skaičiavimui.
Kita vertus, dėl etatinio mokytojų apmokėjimo modelio direktoriams suteikiama galimybė skatinti mokytojus. Kai kuriems iš jų bus galima sumokėti už tai, už ką niekuomet nesumokėdavome. Pavyzdžiui, mokykloje turime šokių mokytoją. Jis niekada neturėjo daug kontaktinių valandų, nes daugumoje mokyklų šokių mokytojai tiesiog negali jų turėti. Visgi šis žmogus važinėja po visą Lietuvą, su savo šokių kolektyvais dalyvauja ne tik Dainų šventėse, bet ir daugelyje kitų koncertų ir konkursų užsienio šalyse. Be to, pagal darbo kodeksą dar pusę etato jis galės dirbi ir kitoje mokykloje. Taip pat pasitaisys ir tikybos mokytojo, anglų kalbos mokytojų situacija, kuriems niekada nebuvo mokama už sąsiuvinių taisymą. Pagaliau bus galima tai padaryti.
Vienas svarbiausių dalykų yra mokyklos kultūra – šviesa, kuri sklinda iš mokyklos ir pritraukia šeimas pasirinkti vesti savo vaikus į ją: renginiai, koncertai, paskaitos tėvams, vakaronės ir visa kita neformali veikla. Papildomų veiklų įtaka ugdymo kokybei yra labai didelė. Bet kurio dalyko mokytojai ruošia vaikus įvairiems konkursams, užsiima neformaliuoju ugdymu. Pavyzdžiui, sveikos gyvensenos būrelį lanko visų klasių mokiniai, kurie domisi sveika gyvensena. Tai yra bendrųjų žmogaus kompetencijų ugdymas. Vaikai tokiose veiklose išmoksta kritiškai mąstyti, komunikuoti, bendrauti su kitais žmonėmis, taip sudaromos galimybės vaikams atrasti savo gebėjimus įvairiose srityse. Daugelis mokytojų anksčiau taip dirbo iš pašaukimo ir entuziazmo. Tik dabar galėsime už tai sumokėti. Nesvarbu, kad šiemet galbūt nedaug. Jeigu bus padidintas finansavimas, kitąmet užmokestis kils. Mokyklos kultūra yra be galo svarbi visam švietimo įvaizdžiui ir mokytojo prestižo gerinimui.
Mes savo mokykloje apie etatinį apmokėjimą pradėjome kalbėti nuo Velykų. Sutarėme, kad mūsų mokykloje, pirmiausia, mokytojai patys turės paprašyti mokyklos vadovo, kaip jo manymu, už kokius darbus jam turėtų būti mokama, kokias turi kitas veiklas be kontaktinių valandų. Turėjome jau tris posėdžius, ketvirtas vyks birželio 25 d. Tuomet pasirašysime naujas darbo sutartis ir susitarsime, ką žmogus dirbs be kontaktinių valandų.
Manau, kad kai norime, visuomet viską galime sukritikuoti. Mano nuomone, susierzinimas tarp žmonių ir mokytojų kilo, nes žmonėms paprasčiausiai trūko informacijos. O šiuo metu daug klausimų atsako internetinė svetainė etatinis.lt. Konsultantai kiekviename regione gali konsultuoti ne tik Vilniaus ir Kauno, bet ir kitas apskritis. Žmonės bijo naujovių ir pokyčių, bet viskas prasideda nuo pirmo žingsnio. Mes pokyčiams esame pasiruošę.
Aušra Burbienė yra pradinių mokyklų asociacijos vadovė, Kauno Prano Mašioto pradinė mokyklos direktorė.