Su kiekvienu naujo produkto pristatymu tampa aišku, kad „Apple“ nebėra atsiplėšusi lyderė, kurią likę lenktynių dalyviai privalo vytis. Galbūt „Apple“ transformacija iš lyderės į sekėją buvo neišvengiama. Tačiau tai nepalengvina situacijos.
Planšetė „iPad mini“ yra akivaizdus ir pasipūtėliškas – dydžiu ir kaina – atsakas pernai pristatytai planšetei „Amazon Kindle Fire“ ir šią vasarą išleistam „Google Nexus 7“. Prieš tai išleistas „iPhone 5“ tėra „Apple“ pripažinimas, kad žmonės iš tiesų nori didesnio telefono ekrano. „Apple Maps“ žemėlapiai rodo, kad Kupertino milžinė neįvertino gamintojo pateikiamų programų svarbos. Kol „iOS 6“ klientai maišo žemėlapius su žemėmis, „Apple“ repečkojasi, kad pasivytų „Google“, kuriai pati padovanojo septynerių metų lyderystę.
Palyginkite „Apple“ šiandien su griaunančia jėga 1998–2010 metais. Anuomet „Apple“ nereagavo į pokyčius rinkose. Ji juos kūrė. Kas norėjo planšetės prieš „iPad“? Kas rimtai žiūrėjo į išmaniuosius telefonus prieš atsirandant „iPhone“? Šie produktai apibrėžė technologijas artimiausiam dešimtmečiui. Net „Apple“ mažmeninė prekyba – viena mažiausiai apdainuotų jos stiprybių – buvo nesuvokiamas užmojis, kol „Apple“ jo neįgyvendino. Ir ji iki šiol neturi pamėgdžiotojų.
Ir net kai „Apple“ ateidavo į esamas rinkas, ji žengdavo toli į priekį. Prieš „iPod“ buvo „mp3“ grotuvų, tačiau nei vienas jų nebuvo toks draugiškas vartotojui ir neturėjo tokio nuostabaus dizaino. Pirmasis „MacBook Air“ buvo tik baisiai brangus anoreksiškas nešiojamasis kompiuteris. 2010 metais jis tapo įkandama preke, o konkurentų „ultrabook“ klasės kompiuteriai tik bandė jį vytis. Ir galite sakyti ką norite apie stalinį „viskas viename“ kompiuterį „iMac“, tačiau iki tol nebuvo nei vieno taip atrodančio produkto, ir niekada nebus.
„Apple“ yra kompanija, įvedusi terminą „Retina“ vietoje galybės specialių terminų, nusakančių ekrano savybes. Tai buvo kompanija, žinojusi, ko žmonės nori, nors jie patys to nė neįsivaizdavo.
Būnant tokiu geru taip ilgai neišvengiamai susilauksi sėkmės. Ji sąlygos dydį, o kuo kompanija didesnė, tuo ji lėtesnė. Beje, kur skubėti? Žmonės gerai pirko ir 3,5 colio įstrižainės „iPhone“ , kam tai keisti? „Kindle Fire“ tėra mažas, pigus apsišaukėlis – kam nusiristi į jo lygį? Tokius klausimus užduoda akcininkai ir „Apple“ tarybos nariai. Sunku įsivaizduoti, kas laukia ateityje, jei jau dabar esi melžiama pinigų karvė.
Ir kai galiausiai pastebi, kad tavo rinkos dalis nyksta, o žmonės perka didžiulius telefonus ir mažyčius planšetinius kompiuterius rekomenduoja savo draugams, atsiduri neįprastoje padėtyje, kai neišvengiamai turi reaguoti. Sunku dirbti laikantis kažkieno kito plano, o 575 mlrd. dolerių vertės kompanijos įprastai turi įveikti daugiau formalumų. Kitaip sakant, lengviau manevruoti nedideliu burlaiviu nei milžinišku tanklaiviu. O pastaruosius kelerius mėnesius „Apple“ praleido sekdama konkurentų pėdsakais, kuriuos jie paliko prieš metus ar daugiau.
Nieko blogo, kad „Apple“ duoda žmonėms tai, ko jie nori. Būtų kvaila to nedaryti. Ir kompanijos tyrimų padalinys dirba išsijuosęs, kad pristatytų neregėto plonumo „iMac“ ar „Retina“ ekraną turinčius „MacBook“ kompiuterius. Tačiau vis dažniau naujausi kompanijos gaminiai tėra konkurentų progreso atspindžiai. Prieš dešimtmetį būtų nesuvokiama, jei „Apple“ taip vėluotų į vakarėlio siautulį.
Tačiau tokioje situacijoje esame dabar. Vietoje to, kad rodytų kelią, „Apple“ arogantiškai darda kitų išgrįstu keliu.
- - -
Brianas Barrettas yra technologijų portalo Gizmodo.com redaktorius. Originalų įrašą anglų k. rasite čia.