Dominykas Jakštas: Kaip apmokestinti vienkartinius puodelius

Nuo ministrų pavardžių paskelbimo dienos iki priesaikos praėjo kiek daugiau nei dvi savaitės, o per jas kiekvienas iš jų sulaukė didžiulio visuomenės dėmesio.
Dominykas Jakštas
Dominykas Jakštas / Nuotr. iš asmeninio archyvo

Akivaizdu, kad ši vyriausybė planuoja daug pokyčių, kai kurie iš jų skamba labai radikaliai ir sulaukia daug kritikos. Ir nors opozicija garsiai trimituoja apie tai, kad naujajai vyriausybei trūksta ryžto, Vyriausybės programą turėtume vertinti ne kaip konkrečių veiksmų planą, o komunikacijos priemonę informuoti mus apie tai, kas laukia.

Juk kiekvienas komunikacijos specialistas žino, kad pokyčiai įgyvendinami pirma informuojant, po to sudominant, o tik tada kviečiant veikti (ang. learn, feel, do).

Štai aplinkos ministras Kęstutis Navickas radijo laidoje leptelėjo apie mokestį vienkartiniams puodeliams. Tai sukėlė didžiulį kavos išsinešti mėgėjų įtūžį, kuris nuvilnijo per socialinius tinklus, o ministrui jau netrukus teko atsiimti savo žodžius.

Tačiau, tokia priemonė skambėtų labai logiškai, jei būtų paskutinis pokyčio žingsnis. Pirma, reikėtų pradėti šviesti visuomenę apie tokių puodelių perdirbimo sunkumus, ištirti jų žalą aplinkai, vėliau skatinti kavines vykdyti iniciatyvas, kurios mažintų tokių puodelių vartojimą. Deja, bet visada būna tokių, kurie pokyčiams nepasiduoda, todėl būtent jiems sudrausminti ir skirtas 1 euro mokestis, bet jei tuo metu nei jūs, nei jūsų draugai kavos iš vienkartinių puodelių negers, ar jis bus toks baisus?

Apie tai, kokia gali būti reakcija į prastai komunikuojamas reformas, geriausiai žino Andrius Kubilius.

Sunkiausiai apie būsimus pokyčius komunikuoti sekasi sveikatos apsaugos ministrui Aurelijui Verygai – kritikos jis sulaukė dėl ypač kardinalių planų mažinti alkoholio prieinamumą ir įvesti mokestį daug cukraus turintiems produktams.

Pirmuoju atveju, komunikacija nepavyko dėl to, kad pagrindinė ministro žinutė buvo alkoholio prieinamumo mažinimas, o tuo tarpu viešoji erdvė gausiau diskutuoja apie tai, kaip tokie pokyčiai paveiks šešėlinę rinką. Gyventojai priprato prie to, kad nebegali įsigyti alkoholio po 22 val., pripras ir prie to, kad prekybos centre teks užsukti ir į specializuotą alkoholio skyrių, tačiau tie, kuriuos pastaruoju metu pasiekia ministro žodžiai, puikiai supranta, jog Lietuvoje turime didžiulę šešėlinės akcizinių prekių rinkos problemą.

Šiuo atveju, keliant akcizus tuo pačiu metu reikėtų kalbėti ir apie tai, kam jie bus skirti. Galbūt didžioji dalis jo bus skirta socialinėms programoms ir kovai su alkoholizmu, galbūt papildomas lėšas vyriausybė skirs sienų apsaugai ir kovai su šešėline rinka, tačiau visus šiuos dalykus būtina komunikuoti vienu metu ir taip palenkti kuo daugiau oponentų ar dvejojančių į savo pusę.

Būtent taip nutiko Jungtinėje Karalystėje, kurioje šiemet buvo įvestas mokestis daug cukraus turintiems gaiviesiems gėrimams. Prie kampanijos prisijungė tokie įžymūs žmonės kaip Jamie Oliveris, o surinktos lėšos bus nukreipiamos vaikų nutukimo problemai spręsti. Tačiau ir čia pokytis prasidėjo iš lėto ir palietė tik vieną industriją, o gyventojams su juo susitaikyti buvo daug lengviau, kuomet jie žinojo, ką finansuos už savo mėgstamą gėrimą mokėdami brangiau.

Tačiau kitiems ministrams komunikuoti apie būsimus pokyčius sekasi geriau. Finansų ministras Vilius Šapoka sugebėjo neutralizuoti nepasitenkinimą Stasio Jakeliūno iškelta radikalia idėja panaikinti antrosios pakopos pensijų fondus. Naujasis ministras kalbėdamas su žurnalistais pradėjo nuo racionalių argumentų, paaiškino kodėl iš tiesų kai kuriems žmonėms kaupti pensijas antrosios pakopos fonduose nenaudinga, o galų gale akcentavo pasirinkimo laisvę taip sukurdamas pozityvią žinutę.

Tuo tarpu švietimo ministrė Jurgita Petrauskienė išvengė komunikacijos apie konkrečius pokyčius. Jau dabar matyti, kad studentų skaičiaus sumažinimas ir aukštojo mokslo sistemos pertvarka sulauks didžiulio pasipriešinimo, tačiau, kaip ir su kavos puodeliais, jei iki to laiko sugebėsime įtikinti moksleivius, jog profesinės studijos irgi perspektyvios, šis pokytis nebus toks skaudus.

Savo darbą ministrai jau pradėjo, netrukus prie jų prisijungs ir komandos, tačiau, norint įgyvendinti planuojamus pokyčius, teks įgyvendinti ir puikias komunikacijos kampanijas. Apie tai, kokia gali būti reakcija į prastai komunikuojamas reformas, geriausiai žino Andrius Kubilius.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis