Pavasarį, dar pirmininkaujant Airijai, nuogąstavome, kad toks susitarimas nebus pasiektas ir Lietuvai teks dvigubas krūvis – vesti derybas dėl ES finansinės perspektyvos ir įgyvendinti savo užsibrėžtus pirmininkavimo prioritetus.
Tačiau Lietuvai pavyksta žongliruoti keliomis užduotimis iškart. Jau susitarėme dėl 2014 metų biudžeto ir ne tik neapleidome savo prioritetų, bet ir artėjame prie istorinių ES Rytų partnerystės sprendimų: Asociacijos sutarties su Ukraina pasirašymo ir analogiškų sutarčių su Gruzija ir Moldova parafavimo Vilniuje lapkričio pabaigoje. Be to, yra dar daugybė kitų mūsų pasiekimų kuriant ES bankų sąjungą, užtikrinant fiskalinę drausmę ir kt. Nepamirškime, kad Lietuva susidūrė su tokiais iššūkiais kaip politinės krizės Egipte ir Sirijoje, įkaitusi atmosfera tarp JAV ir Europos dėl sekimo skandalo.
Jau susitarėme dėl 2014 metų biudžeto ir ne tik neapleidome savo prioritetų, bet ir artėjame prie istorinių ES Rytų partnerystės sprendimų.
Šis Lietuvos derybinis pasiekimas dar yra svarbus tuo, kad tai bus pirmoji daugiametė ES finansinė perspektyva, tvirtinama po Lisabonos sutarties, kuri padidino Europos Parlamento galias ir pagal kurią dėl viso ES biudžeto kartu sprendžia Taryba ir Parlamentas, įsigaliojimo 2009 metais.
Tai ir pirmas kartas, kai Europos Parlamentas pasinaudojo šiomis galiomis ir Tarybos siūlytam biudžetui iš pradžių nepritarė. Taigi Lietuvai pirmajai ES istorijoje tenka ypač kebli ir sudėtinga užduotis suderinti Parlamento ir Tarybos pozicijas dėl ES daugiametės finansinės perspektyvos.
Taip pat džiugu, kad ateinančių septynerių metų ES biudžetas – socialiai orientuotas, pirmiausia, į darbo vietų kūrimą, Jaunimo garantijų iniciatyvą, kurios tikslas didinti jaunimo užimtumą, paramą smulkiajam ir vidutiniam verslui, taip pat į inovacijas, mokslo tyrimus, švietimą ir išmanųjį augimą.
Gediminas Kirkilas yra Seimo pirmininko pavaduotojas, Seimo Europos reikalų komiteto pirmininkas, Socialdemokratų frakcijos narys