Birželio 19 d., su vežėjais Baltijos transporto profesinė sąjunga „Solidarumas“, Lietuvos transporto darbuotojų profesinės sąjungos „Solidarumas“ atstovas Vitalius Jarmontovičius bei Pietų Lietuvos profesinės sąjungos „Solidarumas“ atstovas Arūnas Lekavičius pasirašė tarpinį susitarimą dėl kolektyvinės sutarties.
Šiame susitarime numatyta daugybė efektyvių priemonių, kurios ilgalaikėje perspektyvoje turėtų garantuoti ilgalaikę vairuotojų socialinę gerovę kur kas efektyviau nei atlyginimų koeficiento didinimas. Nesutarimai dėl pastarojo derybų objekto lėmė, kad kai kurių darbuotojų profesinės sąjungos antradienį paskelbė besitraukiančios iš derybų dėl kolektyvinės sutarties.
Gerbdami abiejų pusių pozicijas ir sprendimus, viliamės, kad netrukus mums visiems pavyks pasiekti visas puses tenkinantį susitarimą.
Kodėl jaučiame pareigą tęsti derybas?
Norime pabrėžti, kad kolektyvinės sutarties tikslas yra bendras vairuotojų darbo sąlygų gerinimo paketas.
Kolegos tikriausiai sutiktų, kad nepaisant kai kurių nesutarimų visos derybų šalys mato sąlyčio taškus, siekiant konstruktyvios kolektyvinės sutarties.
Tam kad suprastume pasitraukusių profsąjungų atstovų poziciją reikėtų įvertinti, kad derybas pradėjome nuo abiem pusėms bene finansiškai jautriausio derybų objekto svarstymo – minimalaus mėnesinio atlyginimo koeficiento ir dienpinigių normos. Tikėtina, kad tai ir paskatino priimti skubotus ir kategoriškus sprendimus.
Tačiau norime pabrėžti, kad kolektyvinės sutarties tikslas yra bendras vairuotojų darbo sąlygų gerinimo paketas – atlyginimų koeficientas ir dienpinigiai yra tik maža dalis priemonių, galinčių užtikrinti vairuotojų gerovę.
Ir mes jau turime įrodymą, ką galima pasiekti atvirų derybų metu, nelinkstant į kraštutinumus.
Mūsų tarpinis susitarimas su „Linava“ užtikrino įsipareigojimą įgyvendinti ilgalaikių priemonių, lemsiančių geresnes sąlygas vairuotojams.
Viena iš svarbiausių sutarto paketo dalių – kolektyvinėje sutartyje įtvirtinti visiems darbdaviams privalomo kompleksinių kelionių draudimo įmokų mokėjimą. Į jį būtų įskaičiuojama: būtinoji medicinos pagalba, medicininio repatrijavimo išlaidos, gelbėjimo ir paieškos bei kitos išlaidos.
Taip pat šalys įsipareigojo toliau derėtis dėl vairuotojų trečios pakopos pensijos kaupimo darbdavio lėšomis. Tai yra itin aktuali socialinė garantija šio sektoriaus atstovams. Diskutuojama ir pensinio amžiaus sutrumpinimo vairuotojams galimybė, kaip kad numatyta kai kuriems valstybinio sektoriaus darbuotojams, turintiems didelius darbo krūvius.
Tarpiniame susitarime numatytos ir prevencinės priemonės dažniausiai kylantiems darbo ginčams, kuriems tarp kitų punktų sutarėme įsteigti bendrą darbo ginčų komisiją.
Taip pat šalys įsipareigojo toliau derėtis dėl vairuotojų trečios pakopos pensijos kaupimo darbdavio lėšomis.
Šios priemonės, be abejonės, taip pat gerokai padidins darbdavio sąnaudas, tačiau bus finansiškai optimalesnės ir realiau įgyvendinamos nei drastiškas koeficiento didinimas. Vis dėlto net šis tarpinis susitarimas yra tik ilgo ir nuoseklaus proceso pradžia, kurį tikslingai užbaigti reikalinga ir atstovų iš kitų profsąjungų parama.
Atstovaudami daugiau nei tūkstančio vairuotojų interesus, žinome, kad vairuotojai į šias derybas žiūri viltingai ir laukia konstruktyvaus rezultato iš jų atstovų.
Darbuotojai tikisi, kad kolektyvinė sutartis ne tik užtikrins orius vairuotojų atlyginimus ir dienpinigius, o garantuos jiems ilgalaikę socialinę gerovę. Todėl raginame visus kantriai siekti šių tikslų, nepriimant skubotų sprendimų.
Gintaras Čiužas yra Baltijos transporto profesinės sąjungos „Solidarumas“ pirmininkas.