Gintaras Vaičekauskas: Atsargiai. VRM ministras uždraus žagsėti

Žagtelėjau. Prisipažinsiu, žagtelėjau, kai perskaičiau VRM ministro E. Misiūno naujų draudimų sąrašą, kuris privertė pagalvoti ar tikrai sveikiems ir sąmoningiems šios valstybės piliečiams jie skirti. Pasiūlymuose yra dalykų apie kuriuos galime diskutuoti, bet, yra ir atvirų nesąmonių.
Gintaras Vaičekauskas
Gintaras Vaičekauskas / Nuotr. iš asmeninio archyvo

Pavyzdžiui:

  • Ministras nori uždrausti gerti vandenį vairuojant.

  • Ministras nori uždrausti valgyti vairuojant.

  • Ministras nori uždrausti rūkyti vairuojant.

Penkiolika metų kūriau televizijos laidą „Reidas“. Tai buvo laida apie saugų eismą ir gyvenimo grimasas keliuose. Pripažinsiu, kad per tuos 15 metų teko užfiksuoti įvairiausių tragiškų ir kartais kurioziškų istorijų. Pora faktų.

Tik uždraudus naudoti mobiliuosius telefonus ir tuo pačiu metu vairuoti, jau kitą dieną, po naujos tvarkos įsigalėjimo, teko filmuoti avariją, kai Kalotėje, automobilis „Ford Transit“, nuvažiavęs nuo kelio, sudužo į medžius. Avarijos priežastis – vairuotojas valgė „beliašą“ ir vairas išslydo iš rankų. Yra tekę filmuoti avariją, kai mažas vaikas, sėdėdamas ant galinės sėdynės pakalbino mamą, o ši atsisukus į vaiką, išvažiavo į priešpriešinę eismo juostą. Kita istorija apie tai, kai nuorūkos pelenai pradėjo byrėti ant vairuotojo marškinių, jis metė vairą, puolė valytis degančius pelenus ir išvažiavo į priešingą eismo pusę, deja, tai buvo paskutinis jo išvažiavimas. Istoriją papasakojo gyvas likęs keleivis.

Sutinku, tragiškų pavyzdžių yra bet ar tai priežastis kurti naujus draudimus? Ar tai tikrai priežastis kurti naujas taisykles pagal retai pasitaikančias išimtis? Tai tada pripažinkime, kad žmonių sąmoningumo tiesiog nebevertiname ir siekiame tapti policine valstybe. Nors ministras ir džiaugiasi, jog padėtis keliuose gerėja, bet jam vis tiek dar norisi kažką uždrausti. Va, norisi, ir viskas. Viskas gerai, bet, gerbiamas ministre, kurioje vietoje padėtis gerėja? Statistika gerėja? Nieko panašaus.

Pažvelkime į kelis skaičius iki 2019 m. balandžio 29 d. Įskaitiniai įvykiai: 2018 metais – 751 įvykiai, 2019 metais – 900. Skirtumas ministro nenaudai – 149. Šiais metais užregistruota 19,84 proc. daugiau kelių eismo įvykių, kuriuose buvo sužaloti žmonės, nei per tą patį praėjusių metų laikotarpį. Tiesa, žuvo juose 6 žmonėmis mažiau. 2018 m. – 58, o 2019 m. – 52, bet sužeistus žmones skaičiuojame tūkstančiais. 2018 m. – 865, o šiais, iki vakar dienos jau – 1078. Pokytis – 24,62 proc. Tai čia buvo pastraipa, apie tai, kai pirma sakinio dalis, paneigia antrąją sakinio dalį.

Keliuose viskas gerai, bet kai ką uždrauskime. Statistika blogėja, tai, gal todėl kažką uždrauskime, ar čia kaip suprasti? Ir apskritai, džiaugtis statistika yra slidus dalykas. Visada prisiminsiu vieną pavyzdį. Prieš keliolika metų, šalies kelių policijos ir eismo priežiūros viršininkų ir komisarų suvažiavime buvo išgirtas vienas Lietuvos rajonas. Baigėsi suvažiavimas ir tame rajone naktį per avariją žuvo 4 žmonės ir tai dar ne viskas, po paros, ar kelių, tame pačiame rajone per avariją žuvo dar 4 žmonės.

Gerbiamas ministre, kurioje vietoje padėtis gerėja? Statistika gerėja? Nieko panašaus.

Grįžkime prie naujų inicijuojamų draudimų. Kaip įsivaizduojate pakeles, kuriose stovi automobiliai, juose sėdi žmonės: vieni rūko, kiti geria vandenį, treti užkandžiauja, o dar vieni kūdikiams keičia pampersus. Bet ar Lietuvos pakelės pritaikytos masiniam automobilių stoviniavimui? Ir čia prisimenu dar vieną istoriją. Kelyje „Klaipėda-Liepoja“ kelkraštyje sustojo automobilis, kurio ekipažas norėjo nuraminti automobilio gale verkusį kūdikį.

Tuo metu, kelkraščiu, sportinio dviračio pedalus mynė kitas pilietis. Mynė nuleidęs galvą. Kartkartėmis žvilgtelėdamas į priekį, bet kad ten, priekyje, sustojo automobilis, jis nepastebėjo. Važiuota į lengvą įkalnę. Galva nuleista ir kaip jau supratote, žmogus įkrito į automobilio saloną per galinį langą, visai šalia kūdikio. Vaikas nenukentėjo, o dviratininkas sunkios būklės buvo išvežtas į ligoninę. Išgyveno, šalmas jį išgelbėjo. Šiuo atveju reiktų uždrausti ir sauskelnes, ir dviratininkus, kūdikiams verkti bei automobiliams stovėti kelkraščiuose.

Nesuprantu ministro noro drausti, drausti bet ką. KET ir taip draudžia vairuojant užsiimti veikla, kuri trukdo vairuoti ir blaško dėmesį, bet ar buvo kas nors už tai nubaustas? Pakelkite rankas? Na štai, nėra. Taip ir čia. Kas kontroliuos tuos draudimus? Čia kaip ir su draudimais rūkyti balkonuose. Sako, kad policija kontroliuos, žmonės filmuos rūkančius, o tada jau baus. Ministre, tikrai neturite ką veikti? Policijos pareigūnai neturi ką veikti? Gaudys rūkančius balkonuose ir geriančius kavą vairuojant?

Kaip blogai reikia galvoti apie savo valstybės piliečius, kad jiems, vėl prisiminkime, norėjo net gardus ir aptvarus įrengti, tiems, kurie festivalių metu norėtų parūkyti ar alaus atsigerti.

Kas kontroliuos tuos draudimus?

Kažkaip darosi neramu ar sugebėsime pervažiuoti Lietuvą neareštuoti. Tikiu, kad 2020 m. Seimo rinkimuose draudimų entuziastams nebepavyks turėti daugumos. Tikiu, kad bus išrinkti žmonės, kurie gerbia savo šalies piliečius, tiki jų sąmoningumu ir tada draudimų balaganas mūsų europietiškoje valstybėje baigsis.

Nes dabar tas valdančiųjų noras vis ką nors uždrausti, sureguliuoti, panaikinti, tik rodo, kad jie tebegalvoja, jog tik jie žino kaip mes turime gyventi, kaip ir kokiu oru kvėpuoti, ką valgyti ir kada tai daryti. Jie nesiruošia ieškoti kompromisų, jie ruošiasi uždrausti.

Gintaras Vaičekauskas yra Liberalų sąjūdžio frakcijos narys Seime.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų