Tačiau Europos energetikos sąjungos idėja, kuriai pritaria daug vyriausybių ir ekspertų, – platesnis reikalas. Tai ne tik saugumas ir formalus koordinavimas; energetikos sąjunga – naujas požiūris, dėl kurio reikia atsisakyti senų įpročių ir bendradarbiauti sprendžiant visus su energija susijusius klausimus – klimato kaitos, konkurencingumo ar darbo kūrimo srityse.
Pirmiausia energetikos sąjunga reiškia solidarumą ir pasitikėjimą kitomis valstybėmis narėmis. Vyriausybės turėtų numatyti bendrą planavimo tvarką, kuri padėtų spręsti skubias problemas ir kolektyviai įveikti krizę.
Reikia diskutuoti ES lygmeniu, rasti konsensusą ir suteikti įgaliojimus Europos Komisijai derėtis visos ES vardu. Tik taip galima pasiekti optimalių rezultatų.
Antra, energetikos sąjunga reiškia realų koordinavimą. Normalu, kad kiekviena šalis gali rinktis, kokį energijos šaltinį naudoti. Tačiau energetikos sąjunga reiškia, kad bet kuri vyriausybė įstatymą, radikaliai keičiantį jos energetikos sistemą, parlamentui teiks pirmiausia pasikonsultavusi su partneriais dėl galimų pasekmių jų sistemoms, o vėliau juos įtrauks į įgyvendinimo procesą. Žinoma, niekas neturėtų veto teisės, bet toks koordinavimas padėtų išvengti trikdžių ir padidintų saugumą.
Trečia, energetikos sąjunga reiškia bendras investicijas. Vyriausybės turėtų daug labiau nei dabar derinti savo investicijų programas ir sąlygas, kad investuotojams užtikrintų nuoseklumą ir saugumą. Priežastis paprasta: gerai veikiančiai energetikos sistemai būtina pažangi, saugi ir tvirta infrastruktūra visame žemyne.
Ketvirta, tai reiškia tikros energijos rinkos kūrimą. Vyriausybės nebetrukdys rinkai dirbtinėmis priemonėmis, kuriomis siekia apsaugoti savo rinkas ar bendroves. Ir tai reiškia, kad jos sukurs geriausias sąlygas investicijoms, o taip pat apsaugos pažeidžiamus vartotojus.
Galiausiai tai reiškia kalbėjimą vienu balsu. Dėl svarbių energetikos susitarimų su kaimynėmis turime derėtis kartu, kaip jau ilgą laiką daroma tarptautininės prekybos srityje. Bendros derybos – dar svarbesnės energetikos srityje. Liūdnas pavyzdys – valstybių narių nesutarimai dėl projekto „South Stream“. Reikia diskutuoti ES lygmeniu, rasti konsensusą ir suteikti įgaliojimus Europos Komisijai derėtis visos ES vardu. Tik taip galima pasiekti optimalių rezultatų.
Kad visa tai pasiektume, nereikia keisti ES sutarčių – pakaktų pakeisti kelis ES teisės aktus. Laikas nestovi vietoje – metas pradėti veikti.
Güntheris H. Oettingeris yra Europos Komisijos pirmininko pavaduotojas, atsakingas už energetiką
Šis komentaras parengtas specialiai 15min.lt