Iš esmės atstatytume buvusias eismo sąlygas be jokių papildomų išlaidų ir per minimalų laiką. Įteisinę aukščiau minėtą pakeitimą, grįžtume prie buvusio normalaus eismo, kai vairuotojai, esant raudonam šviesoforo signalui, turėdavo pilnai sustabdyti automobilį, praleisti per žalią šviesą važiuojančius automobilius bei einančius pėsčiuosius ir, įsitikinę saugumu, galėdavo pasukti į dešinę.
Aišku, išliks ir sudėtingesnės sankryžos, kur eismas yra ir bus reguliuojamas papildomomis šviesoforų sekcijomis. Bet tai visiškai nesikirstų su pasiūlymu, nes ten būtų privaloma laikytis tų sekcijų reguliavimo. Žalios rodyklės buvo įrengtos absoliučioje daugumoje šviesoforų. Ir tik po tų nelemtų 2014 metų, kai kažkoks nepakankamos kompetencijos ir neplataus mąstymo valdininkas Butkevičiaus vyriausybėje pasiūlė rodykles nuimti, jos po truputį pradėtos nuiminėti. Bent jau naujai įrengiamuose šviesoforuose jos daug kur jau nebuvo montuojamos. Atseit, to reikalauja Europos Sąjunga ir tai padidins eismo saugumą.
Pasirodo, apie Europos Sąjungos reikalavimą buvo meluojama, o kažkokios teigiamos įtakos eismo saugumui nebuvimą galima buvo matyti ir nebūnant specialistu. Štai prieš keletą dienų net ir policijos generalinis komisaras Renatas Požėla viešai pareiškė, jog policija neturi jokių duomenų, kad sankryžose su žaliomis rodyklėmis įvyktų daugiau kokių tai nelaimingų atsitikimų negu sankryžose be jų.
Susisiekimo ministerija tuo tikrai turėtų patikėti ir pripažinti klaidą. Bet tokios kompetencijos, valios ir drąsos ten nėra. Pažvelkime į šią „žalių rodyklių“ istoriją plačiau. Ji parodė mūsų valdininkų nekompetenciją bei pomėgį dangstytis melu. Ir netgi ne tai blogiausia, kad kažkas sugalvoja kažkokią nesąmonę. Blogiausia, kad net penkerius pastaruosius metus neatsirado nė vieno ministro ar premjero, kuris tai suprastų ir sustabdytų, kad visą tą laiką buvo meluojama, neva to reikalauja kažkokios tai Europos Sąjungos direktyvos. Ir net dabar, nuėmus rodykles ir sukomplikavus eismą miestuose, nekalbama apie tai, kad buvo klaida ir melas, nenorima pripažinti ir taisyti.
Štai susisiekimo ministras Jaroslavas Narkevičius aiškina, kad kalčiausios savivaldybės, kurios rodyklių nuėmimui nepasiruošė. Ypač kalta Vilniaus savivaldybė. Ministras meluoja, kad Kauno ir Klaipėdos savivaldybės pasiruošė. Bent jau apie Kauną to nepasakytum, nes nuėmus žalias rodykles atsirado kamščiai ten, kur jų niekada nebūdavo. Gerasis ministras žada leisti kai kur žalias rodykles atstatyti. Kaip dovaną. Ir tik su ministerijos leidimu. Dėl kiekvieno šviesoforo. Pačios savivaldybės, pasirodo, neturi pakankamos kompetencijos nuspręsti, reikia sankryžoje rodyklės ar ne.
Įsivaizduoju situaciją pagal ministro sumanymą. Pavyzdžiui, Klaipėdos taryba nusprendžia vienoje sankryžoje atstatyti žalias rodykles. Teikia argumentuotą raštą ministrui. Ministras kviečia konsiliumą, o po to ir išvažiuojamąjį posėdį į tą sankryžą Klaipėdoje. Tada vyksta ilgi debatai, pasisako ministerijos „žinovai“ už ir prieš, pasitelkiami gerai apmokami specialistai iš kitų institucijų ir po kurio laiko, jeigu Klaipėdą lydės sėkmė, ji gaus leidimą rodykles atstatyti. Vaizdas gal ir šaržuotas, bet kaip kitaip, kai tokio lygio valdininkas kalba tokį absurdą. Netgi premjeras Saulius Skvernelis čia nemato ministerijos nekompetencijos, nemato, kad toks sprendimas apskritai yra ydingas.
Būtų, aišku, iš įpročio apkaltinęs konservatorius, bet nesugalvojo kaip, tai apkaltino savivaldybes, kad jos nepasiruošė. O miestai ir juose gyvenantys žmonės kenčia dėl susidariusių papildomų didelių ir beprasmių kamščių. Apie kamščius kalbama daug. Tačiau kažkodėl niekas nekalba apie paprasčiausią vairuotoją, apie žmogų prie vairo. Apie žmogų, kurio asmeninis laikas yra svarbiausias resursas jo gyvenime. Apie vairuotojų laukimą prie tuščių sankryžų įjungtais varikliais, apie jų visiškai beprasmį laiko gaišimą bei oro taršos didinimą ir taip ne pačiuose švariausiuose mūsų miestuose.
Nesuprantama, kad toks šviesoforų „modernizavimas“ paleido į miestus tūkstančius visiškai teisėtai valdžią keikiančių ir dėl to stresuotų (kas jau savaime didina pavojų eismo saugumui) vairuotojų. Vairuotojų, kurie, pralaukę ir prasikeikę prie tokių „modernizuotų“ šviesoforų, gali ir nevalingai greitį padidinti, kad kompensuotų tą prastovėjimą. O tai tikrai neprisidės prie geresnio eismo saugumo.
Jonas Koryzna yra Kauno miesto savivaldybės tarybos narys