Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Jolanta Bartkūnienė: Etatinis darbo apmokėjimas atskleidė mokyklų silpnybes ir stiprybes

Daugumoje mokyklų, taip pat ir mūsų progimnazijoje, dėl krūvių kaip ir kasmet susitarėme dar prieš mokslo metus. Vieni jau birželio mėnesį aptarėme, kiti rugpjūtį, pasitikslinome dabar, gavę duomenis iš Švietimo valdymo informacinės sistemos (ŠVIS) registrų.
Jolanta Bartkūnienė
Jolanta Bartkūnienė / Asmeninio archyvo nuotr.

Žinoma, etato struktūroje numatyta veikla mokyklos bendruomenei buvo diskusijų objektas. Bet apskritai daugumoje mokyklų bendradarbiaujant vadovui su mokytojais krūviai gražiai pasidalyti.

Atlyginimai didėja apie 11 proc. ir daugiau

Kai dėliojome darbo krūvio struktūrą, mokytojams patiems buvo netikėta pamačius, kad jie atlieka tiek daug veiklų – ugdymo, švietimo, informavimo veiklos su mokiniais, pedagoginiais darbuotojais, vaiko atstovais, mokyklos partneriais, edukacinių renginių ir projektų rengimas ir dalyvavimas, bendruomenės telkimas, dalyvavimas mokyklos savivaldoje, darbo grupėse, veiklos analizių, savianalizių ir ataskaitų rengimas, ugdymo kokybės gerinimo veiklos programų ir projektų rengimas bei dalyvavimas juose, mentorystė jaunesniems kolegoms, metodinės veiklos ir renginiai, kompetencijų tobulinimo programų rengimas ir įgyvendinimas, kiti mokykloje sutarti darbai, kurie nėra apibrėžti kaip kontaktinė veikla. Ir tik dalis šių veiklų buvo apmokama. Nors pasirengimas pamokoms ir sąsiuvinių taisymas buvo apmokamas ir iki etatinio, tačiau tai buvo toks menkas apmokėjimas, pvz., lietuvių kalbos mokytojas už sąsiuvinių taisymą gaudavo apmokėjimą už 1,98 val. per savaitę, dirbdamas su 4 klasėm, kuriose buvo maždaug po 30 mokinių, tokiu atveju apmokėjimas tik už 0,99 min. laiko per savaitę 1 mokinio darbo tikrinimui. Etatinis apmokėjimas sudaro sąlygas mokytojui skirti nuo 30 iki 50 procentų nuo kontaktinių valandų skaičiaus mokinių darbų taisymui ir pasiruošimui pamokoms.

Dabar mokytojai galės gauti atlygį ir už protokolavimą, ir už dalyvavimą posėdžiuose, žodžiu, kiekviena veikla bus įvertinta.

Atlyginimai mokytojams tikrai didėja maždaug apie 11 proc., kai kam gal ir gerokai daugiau, pvz., mūsų progimnazijoje muzikos mokytojui, kuris neturi daug kontaktinių valandų, tačiau nuolat rengia mokinius įvairiems progimnazijos renginiams, atlyginimas didėja apie 30 proc.

Žinoma, daugelis vadovų taupiai dalino valandas už veiklą mokyklos bendruomenei, dėl to, kad nežinojo, kiek gaus lėšų. Gal prasčiau jaučiasi tos gimnazijos, kurios neoptimizavo krūvių iki etatinio apmokėjimo. Reikėtų pasižiūrėti kritiškai į tokią situaciją, kai mokykloje mokosi 200 mokinių, o mokytojų toks pat skaičius, kiek užtektų dvigubai didesniam klasių komplektų skaičiui, todėl dabar atsiranda problemų dėl lėšų trūkumo.

Kitas dalykas – kai skiriamos didelės lėšos mokyklos valdymui užuot jas skyrus ugdymui, tai nėra pagirtina. Iki etatinio apmokėjimo mokinio krepšelio lėšas skirstydavome mes, mokyklų direktoriai. Dabar steigėjas sprendžia, kiek tikslinga lėšų skirti švietimo įstaigos valdymui ir administravimui.

Savivaldybės pagalba būtina

Dabartinėje situacijoje, konsultuojantis ir konsultuojant etatinio klausimais, išryškėja savivaldybių noras arba nenoras padėti mokykloms. Pavyzdžiui, Klaipėdos savivaldybė netgi įsteigė teisininko etatą, kuris konsultuoja tik švietimo įstaigų vadovus. Pačiam mokyklos vadovui parengti teisinius dokumentus nėra taip paprasta. Nors visi reikalingi dokumentai ir pareigybių aprašymų pavyzdžiai paskelbti etatinio tinklalapyje, kas labai palengvina vadovų darbą, bet keičiasi visa darbo apmokėjimo sistema.

Gal prasčiau jaučiasi tos gimnazijos, kurios neoptimizavo krūvių iki etatinio apmokėjimo.

Gerai, jeigu mokykloje yra profesinė sąjunga, tada galima pasikonsultuoti su jų teisininkais. Ne iš visų savivaldybių sulaukta pagalbos. Kai kur mokyklų direktoriai palikti vieni. Atkreipiu dėmesį, kad tai išsprendė Švietimo ir mokslo ministerija, dabar teisiniais klausimais www.etatinis.lt profesionaliai konsultuoja Teisės klinika.

Apskritai, ką galėjau teigiamo per tą pasiruošimo laikotarpį pastebėti, kad mes, mokyklų vadovai, pradėjome labiau bendrauti, geranoriškiau dalintis informacija ir patirtimi, užmezgėme stipresnius ryšius.

Norint pritraukti mokytojų – skatinimo priemonės

Padedantieji mokytojai laukiami ne tik mūsų progimnazijoje, bet ir kitose Visagino mokyklose. Ypač jauni anglų kalbos, matematikos mokytojai. Mūsų progimnazijoje jiems užtikrinamas visas etatas ir net daugiau. Savivaldybė skiria tarnybinį butą.

Jaunas pradedantis mokytojas, turintis visą krūvį ir daugiau, Visagine gauna per tūkstantį eurų, jeigu nepilnas krūvis – maždaug 730 eurų „popieriuje“. Jam skiriama kontaktinių valandų: nuo 507 iki 756, o pasiruošimui pamokoms – nuo 60 iki 100 proc. Jeigu vadovas geranoriškas ir suinteresuotas išsaugoti specialistą, tai skirs ir maksimalų koeficientą, ir maksimalų procentą už pasirengimą pamokoms, ir iš „trečiosios kišenės“ iki 40 proc.

Nepastebėdavome, kad beveik visi mokytojai dirba ne visu etatu, gauna minimalų užmokestį arba negauna jokio už veiklas, skirtas bendruomenei.

Etatinis – tik į naudą

Įvedus etatinį, šiek tiek padidėjo ir Visagino mokyklų direktorių atlyginimų koeficientas. Ne visų, bet kai kurių iki šiol jis buvo mažesnis negu dabartinis minimalus. Didėja dar ir dėl to, kad atsirado galimybė pasinaudoti įstatymo nuostata, nustatančia veiklos sudėtingumo kriterijus. Anksčiau to nebuvo įmanoma padaryti. Taigi, kas dirba, kas turi pakankamai mokinių, tai etatinis apmokėjimas tiktai į naudą.

Atkreipčiau dėmesį ir į pagalbos mokiniui specialistų etatus. Iki mokytojų etatinio darbo apmokėjimo įvedimo progimnazijoje turėjome visų pagalbos specialistų po etatą, tačiau šiais metais, nors mokinių skaičius kaip ir pernai – daugiau nei 500, švietimo pagalbos specialistams prisideda dar po 0,25 etato, o logopedui – ir puse etato daugiau. Padidinti etatus švietimo pagalbos specialistams – tai buvo steigėjo sprendimas, ir tai yra taip pat etatinio apmokėjimo pliusas.

Paprastai buvome linkę girtis gerais rezultatais, skųstis, kad maži atlyginimai. Bet nepastebėdavome, kad beveik visi mokytojai dirba ne visu etatu, gauna minimalų užmokestį arba negauna jokio už veiklas, skirtas bendruomenei. Kad ir kaip dabar būtų, esu įsitikinusi, jog situacija mokytojams tikrai pagerės.

Jolanta Bartkūnienė yra Visagino „Gerosios vilties“ progimnazijos direktorė.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
„ID Vilnius“ – Vilniaus miesto technologijų kompetencijų centro link
Reklama
Šviežia ir kokybiška mėsa: kaip „Lidl“ užtikrina jos šviežumą?
Reklama
Kaip efektyviai atsikratyti drėgmės namuose ir neleisti jai sugrįžti?
Reklama
Sodyba – saugus uostas neramiais laikais