Tokiam smalsuoliui paslaugą dažniausia padaro asmuo, jau turintis priklausomybę nuo alkoholio ar narkotinių medžiagų, siekiantis sąmoningai ar nesąmoningai plėsti vartotojų ratą.
Priklausomybę galima stabdyti mažinant pasiūlą ir paklausą.
Pasiūlą dažniausia stabdome draudimais, apribojimais. Akivaizdus pavyzdys – tai buvo sėkmingai daroma 2016-2020 m. Seimo kadencijoje, kai priėmus Alkoholio kontrolės įstatymo pataisas, jo suvartojimas per 4 m. sumažėjo apie 2 l. gryno alkoholio.
Sudėtingiau suvaldyti paklausą. Draudimai ir apribojimai čia veikia tik iš dalies. Stiprus prevencinis veiksmas čia gali būti švietimas, o kovai su pasekmėmis – sėkmingas jau unifikuotų sveikimo, reintegracijos programų taikymas Priklausomybių ligų, psichikos centruose, savipagalbos grupėse ir reintegracijos centruose.
Tačiau yra problema – kaip suorganizuoti ir padrąsinti priklausomą asmenį kreiptis į gydymo įstaigas. Todėl kitas svarbus faktorius yra jau sveikstančių žmonių įjungimas į pagalbą su pasekmėmis, t.y. motyvacinių pokalbių pravedimas priklausomybę turintiems asmenims. Tai sėkmingai daro priklausomybių konsultantai, kurių rengimas pradėtas taip pat 2016–2020 m. kadencijoje, tačiau šiuo metu konsultantų grupių rengimas vis atidedamas, peršant mintį, kad jie iš viso nereikalingi. Niekas kitas negali taip sėkmingai ir įtikinamai papasakoti savo pavyzdžiu, savo išgyvenimais kitam dar vartojančiam alkoholį ar narkotines medžiagas, kaip jau šį kelią praėjęs žmogus ir įtikinti, kad įmanoma pakeisti savo gyvenimo būdą ir įpročius.
Priklausomybė – nepagydoma, tik sustabdoma, prisilaikant tam tikro režimo, liga, už kurią niekas neturėtų būti sodinamas į kalėjimą.
Juo pasitikėdamas priklausomas žmogus atranda drąsos kreiptis į gydymo įstaigą, kuri gali suteikti kvalifikuotą pagalbą. Plungės rajono savivaldybėje sėkmingai dirba 3 priklausomybių konsultantai: Plungės visuomenės sveikatos biure tokiomis konsultantų paslaugomis naudojasi apie 100 žmonių, kurie visiškai arba iš dalies pakeitė savo gyvenimo būdą, grįžo į darbo rinką, o jų šeimos ir artimieji tapo laimingesni.
Cukraligė, liga, už kurią žmonių niekas nesodina į kalėjimus, atvirkščiai – į juos žiūrima su užuojauta, jiems sudaromos sąlygos palaikyti savo sveikatą. Panaši liga yra priklausomybė – nepagydoma, tik sustabdoma, prisilaikant tam tikro režimo, liga, už kurią niekas neturėtų būti sodinamas į kalėjimą.
Remiantis šia prielaida, tam tikras baudžiamosios atsakomybės perkėlimas į administracinę būtų reikalingas ir galimas, jei būtų pirmiausiai ir tinkamai tam pasiruošta.
Pradėti reikia ne nuo dekriminalizavimo, bet nuo prevencinių priemonių paketo pateikimo: švietimo, ankstyvosios intervencijos, psichikos centrų veiklos organizavimo ir stiprinimo.
Jaučiame dideles baimes, kad dekriminalizavus visų narkotikų naudojimą, vargiai apčiuopsime vadinamus mažus kiekius „sau“, išlieka tikimybė, kad maži vartotojai taps dileriais, o teisėsaugai bus dar sunkiau nustatyti tikruosius jų platintojus. Reiškia vartotojų ratas gali plėstis ir procesas taps nevaldomas.
Mano nuomone pradėti reikia ne nuo dekriminalizavimo, bet nuo prevencinių priemonių paketo pateikimo: švietimo, ankstyvosios intervencijos, psichikos centrų veiklos organizavimo ir stiprinimo, priklausomybių konsultantų rengimo – apibendrintai galima pasakyti, kad reikalingas socialinių ir sveikatos paslaugų paketas. Ir visos šios priemonės turi būti su konkrečiomis datomis, apimtimis ir, žinoma, numatytu finansavimu, neperkeliant atsakomybės tai padaryti kitos kadencijos Seimui.
Tik įgyvendinus šias ir kitas priemones, gerokai padiskutavus apie atsakomybę, teisėsaugos funkcijas, galime pereiti nuo baudžiamosios prie administracinės atsakomybės.