Jei automobilio kaina siekia dešimtis ar šimtus tūkstančių litų, neretai prireikia ir paskolos, o kur paskola, ten ir palūkanos. Jei automobilis perkamas už skolintas lėšas, atsiranda privalomų išlaidų: nustatomi reikalavimai, kaip automobilį apdrausti, kaip ir kur atlikti technines patikras ir pan. Trečia, tik išriedėjus iš automobilių parduotuvės, automobilio kaina smarkiai krenta. Vadinasi, beveik nebėra tikimybės automobilį parduoti už tą pačią kainą, kurią pirmasis pirkėjas sumokėjo. Tiesa, negalima nepaminėti naujame automobilyje įdiegtų technologinių naujovių, dėl ko jį vairuoti ar juo važiuoti maloniau, patogiau, ir to, kad techninė automobilio priežiūra yra greita ir jo savininkui ypač patogi.
Tuo tarpu naudotas automobilis kainuoja pigiau, neretai jį įmanoma įsigyti be jokių paskolų, be to, yra daug lengviau derėtis dėl tokio automobilio kainos. Netgi yra tikimybė kiek pavažinėjus ar paremontavus automobilį parduoti ir atgauti sumokėtus pinigus. Tiesa, kalbant apie naudotą automobilį, kyla pagrįstų klausimų dėl numatytų ir nenumatytų remonto išlaidų. Naujam automobiliui suteikiama daug garantijų: jei garantiniu laikotarpiu mašina sugestų, jei išlįstų kokių trūkumų, savininkui tai neturėtų kainuoti. O naudotas automobilis gali sugesti gana greitai. Bet gali ir nesugesti...
Taigi vienoje svarstyklių lėkštelėje turime akivaizdžiai didesnę naujo automobilio kainą, o kitoje – tik tikėtinas išlaidas (gal prireiks, o gal neprireiks). Paprastai tokiu atveju žmonės linkę tikėtis geriausio – kad neprireiks, o jei ir prireiks – tikrai ne tiek, kad prilygtų naujo automobilio kainai. Todėl nusveria naudoto automobilio alternatyva. Racionalūs pirkėjai, norėdami patikrinti tikimybę (suges ar nesuges), kreipiasi į meistrą.
Kartais – socialinio statuso požymis
Tačiau kartais automobilis – ne tik susisiekimo priemonė, bet ir tam tikras socialinio statuso požymis. Pasaulyje žinomi milijardieriai, važinėjantys senais automobiliais (Warrenas Buffetas, Ingvaras Kampradas) yra veikiau išimtis, o ne taisyklė. Kitaip juk tokie faktai nestebintų ir apie tai nekalbėtume. Būtent dėl savininko statusą pabrėžiančios funkcijos už naujus, prestižinius automobilius jų pirkėjai sutinka mokėti brangiau.
Jei automobilis (naujas ar naudotas) perkamas skolon, vertė neturėtų būti didesnė, negu galima grąžinti per 3–4 metus.
Kaip yra Lietuvoje? Lietuviai kur kas dažniau vairuoja ir perka naudotus, o ne naujus automobilius. Neseniai paskelbtais skelbimų portalo Autoplius.lt duomenimis, vidutinis Lietuvoje vairuojamo automobilio amžius beveik siekia 14 metų, o pernai Lietuvoje vienam naujam automobiliui teko 10,45 naudotų ir naujų į šalį įvežtų automobilių. Viena vertus, Lietuvoje automobilis veikiau laikomas susisiekimo priemone, o ne statuso simboliu.
Tarkime, viešose diskusijose (kai kalbama apie automobilių apmokestinimą, transporto išlaidas), beveik vienbalsiai tvirtinama, kad automobilis – ne prabangos prekė, o susisiekimo priemonė, kurios negali pakeisti ne visada patogus ir ne visada pigesnis viešasis transportas. Kita vertus, ekonominio pakilimo laikais, kai finansinės galimybės buvo didesnės, naujų automobilių dalis taip pat buvo didesnė. Pavyzdžiui, Statistikos departamento duomenimis, paskutiniais ekonominio pakilimo metais (2008 m.) šalyje individualių lengvųjų automobilių, kurių amžius iki dvejų metų, buvo per 9 tūkst., o sunkmečiu (2010 m.) tokio amžiaus automobilių beliko šiek tiek mažiau negu 4 tūkstančiai.
Ar geriau naudotas, ar naujas automobilis, priklauso nuo požiūrio ir finansinių galimybių. Sunku nustatyti, koks požiūris teisingas, o koks klaidingas. O štai kalbant apie finansines galimybes, verta atkreipti dėmesį į štai tokias asmeninių finansų valdymo rekomendacijas: rekomenduojama, kad automobilis (naujas ar naudotas) neturėtų kainuoti daugiau negu žmogus (arba šeima, jei tai vienintelis automobilis) gali uždirbti per pusmetį. O jei perkama skolon, vertė neturėtų būti didesnė, negu galima grąžinti per 3-4 metus. Antraip tai taps ne tik finansų valdymo klaida, bet ir finansine našta.
Julita Varanauskienė yra SEB banko Šeimos finansų ekspertė