Justas Džiugelis. Supraskime pagaliau – mokykla turi taikytis prie vaikų, o ne atvirkščiai

Kai buvau 6-erių, vertinimo komisija nusprendė, kad, jei sėdžiu vežimėlyje, tai ir mokytis negaliu. „2 + 2 jis dar suskaičiuos, tačiau daugybos lentelės tikrai neišmoks“, – tuomet buvo pasakyta mano tėvams. Laimė, jie tuo nepatikėjo. Kaip nepatikėjo ir mano mokytoja Vaiva, savo iniciatyva mane lankiusi ir mokiusi namuose.
Jusas Džiugelis
Jusas Džiugelis / Valdo Kopūsto / 15min nuotr.

Man pasisekė. Tačiau kiek daug vaikų „nurašomi“ dar ankstyvoje vaikystėje. Net nesuteikus jiems šanso įrodyti, kad užaugę nebūtinai gali tapti valstybės išlaikytiniais.

Būtent ši ydinga vaikų „rūšiavimo“ tvarka pastūmėjo mane pradėti politinį kelią. Kalbėti ir inicijuoti Lietuvai būtinus pokyčius – ir jau atrodė, kad jie visai čia pat.

Dar 2021 m. Seime sutarėme, kad nebegalime leisti mokykloms nepriimti „nepatogių“ vaikų. Šios krypties laikytis įsipareigojome ir Nacionaliniame švietimo susitarime.

Žinoma, pokytis nelengvas. Pritaikyta turi būti ne tik fizinė aplinka, bet ir mokymosi procesas, priemonės. Mokyklos turi didinti švietimo pagalbos specialistų, kurie talkintų mokytojams, skaičių. Pedagogai savo ruožtu taip pat turi įgyti specifinių žinių.

Bet juk ir Roma nebuvo pastatyta pernakt.

Mokyklų adaptacijai buvo skirti ketveri metai – iki šio rugsėjo, kada įtraukusis ugdymas taptų visuotinis.

Ir štai – likus kiek daugiau nei pusmečiui, randasi parlamentarų, kurie siūlo užtraukti rankinį stabdį ir numatyti galimybę mokykloms atsisakyti „nepatogių“ vaikų, jei šios nepasirengusios jų priimti.

Vadinasi, nepasirengusios mokyklos ir toliau galėtų nieko nekeisti. O tos, kurios tinkamai pasirengė, būtų dar labiau „perpildytos“ vaikais su specialiaisiais ugdymosi poreikiais, tikslingai juos čia nukreipiant, ir taip savotiškai „baudžiamos“ už dedamas pastangas.

Likus kiek daugiau nei pusmečiui, randasi parlamentarų, kurie siūlo užtraukti rankinį stabdį ir numatyti galimybę mokykloms atsisakyti „nepatogių“ vaikų, jei šios nepasirengusios jų priimti.

Vaikai su specialiais poreikiais ir toliau būtų diskriminuojami. Jie negalėtų pasirinkti lankyti artimiausios mokyklos, jei ši nebūtų pritaikyta. Net ir „pasirinkti“ negalėtų, nes galutinis sprendimas, kur mokytųsi vaikas, tektų ne tėvams, o savivaldybės vaiko gerovės komisijai.

Įsigaliojus tokioms pataisoms, sugrįžtume prie buvusios drakoniškos tvarkos, kuri neatsitiktinai yra kritikuojama tarptautinių žmogaus teisių institucijų.

Labiausiai liūdina tai, kad, kaip ir buvo iki šiol, švietimo įstaigų interesai būtų iškeliami aukščiau vaikų interesų.

Niekada su tuo nesutiksiu. Dėsiu visas pastangas, kad sistema būtų atnaujinta ne kosmetiškai, o visuotinai – taip, kaip jau ir sutarėme. Ir kad jokios siūlomos pataisos nesustabdytų jau įsibėgėjusio įtraukiojo ugdymo diegimo.

Supraskime pagaliau, kad tai mokykla turi taikytis prie vaikų, o ne atvirkščiai.

Šanso vertas kiekvienas vaikas.

Komentaras buvo publikuotas Seimo Socialinių reikalų ir darbo komiteto pirmininko Justo Džiugelio „Facebook“ paskyroje.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų