Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Mindaugas Kukaitis: Vyriausybė negali siūlyti atšaukti diplomatų

Diplomatinės tarnybos įstatymo 36 straipsnyje skelbiama, kad diplomato atšaukimas yra pradedamas iš anksto apsvarsčius diplomatinio atstovo atšaukimo klausimą Seimo Užsienio reikalų komitete. Tai reiškia, jog Seimo Užsienio reikalų komiteto sprendimas yra privaloma diplomatų skyrimo ir atšaukimo dalis. Įstatymas nenurodo, jog ji yra tik rekomendacinio pobūdžio.
Mindaugas Kukaitis (380)
Mindaugas Kukaitis (380) / Asmeninio archyvo nuotr.

Seimo Užsienio reikalų komitetas priėmė sprendimą neatšaukti iš pareigų ambasadoriaus Vengrijoje Renato Juškos  ir ambasadoriaus Azerbaidžane Artūro Žurausko. Mano nuomone, Vyriausybė negali apeiti šio sprendimo ir teikti teikimą Prezidentei atleisti diplomatus iš pareigų, nebent Konstitucinis Teismas išaiškintų kitaip šią įstatymo nuostatą.

Vyriausybė, ignoruodama Seimo Užsienio reikalų komiteto sprendimą, galbūt pažeidžia keturis esminius principus: parlamentinės kontrolės privalomumo principą; valdžių padalinimo principą; subordinacijos principą ir legitimumo principą.

Be to, atlikus tyrimą dėl diplomatų pokalbių paviešinimo su tyrimo išvadomis ir pačiu tyrimu privalėjo būti supažindinti patys diplomatai (niekas nepanaikino jų asmeninės teisės žinoti išvadų, kuriose apie juos kalbama, turinio) ir Seimo Užsienio reikalų komitetas, nes jis priiminėjo sprendimą dėl atšaukimo. Nesuteikus galimybės susipažinti su tyrimu ir išvadomis, buvo pažeistas skaidrumo principas.

Vyriausybė negali apeiti šio sprendimo ir teikti teikimą Prezidentei atleisti diplomatus iš pareigų.

Jeigu tyrimo išvados nėra tokios, jog rekomenduojama pagal nustatytus faktus ir įrodymus atšaukti diplomatus iš pareigų, tai Užsienio reikalų ministerija neturėjo teisinio pagrindo teikti teikimą atšaukti diplomatus iš pareigų.

Premjeras A.Butkevičius dar prieš ministerijos atlikto tyrimo išvadų paskelbimą yra pareiškęs, kad aukščiau minimi ambasadoriai, kurių paviešintuose pokalbiuose kalbama ir apie premjerą, yra praradę pasitikėjimą. Remiantis informacijos teikimo visuomenei principais politiko, pareigūno ir tarnautojo viešai išsakyta asmeninė nuomonė yra prilyginama oficialiai pozicijai, todėl manau, jog A. Butkevičius jau iš anksto yra viešai paskelbęs savo oficialią, o ne asmeninę poziciją diplomatų atžvilgiu.

Dėl to Vyriausybei priimant sprendimą siūlyti Prezidentei atšaukti ambasadorius R.Jušką ir A.Žurauską iš pareigų, premjeras A.Butkevičius turėjo nusišalinti nuo sprendimo priėmimo, nes tai – galimas privačių ir viešų interesų derinimo ir nešališkumo principų pažeidimas.

Mindaugas Kukaitis yra advokatas, Lietuvos advokatų garbės teismo pirmininkas

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
„ID Vilnius“ – Vilniaus miesto technologijų kompetencijų centro link
Reklama
Šviežia ir kokybiška mėsa: kaip „Lidl“ užtikrina jos šviežumą?
Reklama
Kaip efektyviai atsikratyti drėgmės namuose ir neleisti jai sugrįžti?
Reklama
Sodyba – saugus uostas neramiais laikais