Atsakomybės našta užgulė ir verslo vadovų pečius. Kaip atrasti balansą siekiant suvaldyti kaštus drastiškai mažėjant pajamoms, kaip užtikrinti reikiamų prekių tiekimą, kaip neprarasti klientų, kaip išsaugoti darbuotojus? Ar šiuo laikotarpiu dar galima galvoti apie verslo etiką, atsakomybę? Ekonomikos klestėjimo laikotarpiu visi teoretikai vienbalsiai tvirtino, kad verslo įmonės turi būti atsakingos ne tik prieš savo akcininkus, bet ir darbuotojus, visuomenę, aplinką. Verslo elitas „lenktyniavo“ komunikacijos kanaluose pristatydamas socialines iniciatyvas, socialinės atsakomybės aspektas buvo diskutuojamas kiekvienos didesnės įmonės valdybos posėdžiuose.
Neabejotinai, ir šio išbandymo laikotarpiu, visuomenė tikisi verslo savininkų, įmonių aktyvumo, pagalbos užtikrinant reikalingas priemones kovai su pandemija, paramos. Ir verslo vadovams tai tampa dar didesniu iššūkiu. Visuotinai suprantama verslo paskirtis – generuoti pelną savininkams, kad šie galėtų jį reinvestuoti ar investuoti į kitas verslo šakas. Todėl verslo vadovai pirmiausia bando atsakyti į jiems esminį klausimą – kaip užtikrinti įmonės tvarumą? Iš kitos pusės, rinkoje nė viena įmonė negali vystytis atsietai nuo kitų rinkos dalyvių, partnerių, vartotojų. Tai skatina verslą galvoti apie ilgalaikes pasekmes ir atliepti visuomenės (ne vien verslo savininkų ar darbuotojų) lūkesčius.
Pandemijos akivaizdoje susivienijome. Tikiuosi, kad tokie ir liksime, o ši situacija įrodys, kad savo verslais galime didžiuotis.
Pastaruoju metu kas dieną matome verslo iniciatyvų skubiai reaguoti gaminant trūkstamas apsaugos ar dezinfekcijos priemones, testuojant pacientus, nemokamai tiekiant maistą ar interneto ryšį medikams, paremiant labiausiai to stokojančius visuomenės narius. Įkurtas ne vienas pagalbos ar paramos fondas („Gydymo įstaigų paramos fondas“, „Laikykitės, medikai!”, pilietinė inicatyva „Stiprūs kartu”). O Lietuvos gamintojų bei tiekėjų, galinčių tiekti rinkai ir sveikatos sistemai būtinas priemones per vos dvi savaites radosi tiek daug, kad VšĮ „Versli Lietuva“ ėmėsi koordinuoti pagalbos iniciatyvą „Verslas prieš COVID-19“ kasdien atnaujindama informaciją apie juos savo tinklapyje.
Čia paminėtos tik kelios, viešoje erdvėje pristatomos iniciatyvos. Pasidomėję verslo kasdienybe rasime ir visą eilę tylių iniciatyvų – įmonės ar jos savininko pelno sąskaita mažinamos nuomos kainos nuomininkams, nemažinamos algos darbuotojams, siūloma pagalba darbuotojų šeimos nariams, nemokamai teikiamos paslaugos.
Pandemijos akivaizdoje susivienijome. Tikiuosi, kad tokie ir liksime, o ši situacija įrodys, kad savo verslais galime didžiuotis.
Doc. Dr. Neringa Ivanauskienė yra ISM Vadovų mokyklos dekanė.