Rokas Grajauskas: Kodėl švietimo ministru turėtų būti ekonomistas

Pagrindinis veiksnys, lemsiantis, ar Lietuvai per artimiausius kelis dešimtmečius pavyks prisivyti Vakarų Europos ekonominio išsivystymo ir pragyvenimo lygį, bus švietimo sistemos kokybė. XXI amžiuje ekonomikas į priekį vis labiau stums inovacijos, moksliniai tyrimai bei aukštą pridėtinę vertę kuriančios ūkio šakos. O progresą šiose srityse lems vienas pagrindinis veiksnys – tai žmogiškieji ištekliai ir jų kokybė.
Rokas Grajauskas
Rokas Grajauskas / Nuotr. iš asmeninio archyvo

Kiekybė, o ne kokybė

Nors švietimo sistema turi daugiau tikslų nei tik aprūpinti darbo rinką reikiamas žinias ir įgūdžius turinčiais specialistais, tačiau tai tikrai yra ir turėtų būti vienas iš pagrindinių jos tikslų.

Vis tik šiuo metu Lietuvos aukštojo mokslo sistema yra labiau orientuota į kiekybę, o ne kokybę. Visoje Europos Sąjungoje (ES) esame antri pagal studentų skaičių, tenkantį tūkstančiui gyventojų, o pagal šį rodiklį mus lenkia tik Graikija. Tuo pačiu nei vienas Lietuvos universitetas nepatenka net į 500 geriausių pasaulio universitetų sąrašą.

Visoje Europos Sąjungoje (ES) esame antri pagal studentų skaičių, tenkantį tūkstančiui gyventojų, o pagal šį rodiklį mus lenkia tik Graikija.

Be to, kaip parodė neseniai atlikta nevyriausybinės britų organizacijos „Chartered Institute of Personnel and Development“ tyrimas, Lietuva yra viena iš pirmaujančių ES pagal aukštąjį išsilavinimą įgijusių asmenų netinkamą panaudojimą.

Anot tyrimo, besiremiančio Europos Komisijos duomenimis, 22 proc. dirbančiųjų Lietuvoje turi per aukštą išsilavinimą savo užimamai pozicijai. Pagal šį rodiklį ES mastu ir vėl nusileidžiame tik Graikijai.

Kitaip tariant, sąlyginai menkus švietimo sistemos išteklius mes padalijame per plačiam skaičiui studentų bei juos aptarnaujančiam akademiniam ir administraciniam personalui, ir todėl nepasiekiame pagrindinio tikslo – suteikti studijuojantiems kokybišką ir konkurencingą išsilavinimą.

Neatitinka rinkos poreikių

Kita problema yra vis labiau ryškėjantis skirtumas tarp realių darbo rinkos poreikių ir švietimo sistemos (ne)sugebėjimo tuos poreikius atitikti.

„Investuok Lietuvoje“ vertinimu, artimiausiais metais Lietuvoje sparčiausiai augs specialistų poreikis informacinių technologijų (IT) inžinerijos, robotikos ir automatikos, biotechnologijų sektoriuose. Tuo tarpu populiariausios studijų programos (tiek pagal daugiausiai jas besirenkančius studentus ir skiriamą valstybės finansavimą) išlieka ekonomika, teisė, statybų inžinerija, automobilių techninė eksploatacija, verslo vadyba ir administravimas, buhalterinė apskaita, medicina ir slauga.

Pagal dabartinį aukštųjų mokyklų absolventų skaičių, didžiausios „žirklės“ po 4 metų susidarys IT sektoriuje – specialistų trūkumas šiame sektoriuje gali siekti 4000, vertinant tik tas kompanijas, kurios šiuo metu jau veikia Lietuvoje.

Ir nors Vyriausybė kasmet peržiūri valstybės finansuojamų aukštojo mokslo vietų skaičių bei prioritetus vis didesnį dėmesį skiriant technologiniams mokslams, šie tempai neatitinka darbo rinkoje vykstančių pokyčių tempo.

„Investuok Lietuvoje“ vertinimu, pagal dabartinį aukštųjų mokyklų absolventų skaičių, didžiausios „žirklės“ po 4 metų susidarys IT sektoriuje – specialistų trūkumas šiame sektoriuje gali siekti 4000, vertinant tik tas kompanijas, kurios šiuo metu jau veikia Lietuvoje. Šios žirklės kasmet didėja ir kituose inžineriniuose, technologiniuose sektoriuose.

Specialistų trūkumas jau tapo rimta problema ne tik pritraukiant užsienio investicijas, bet ir sukuriant paskatas plėstis vietinės kilmės verslui. Šiai problemai gilėjant, tai bus vis didesnis apynasris tolimesnei Lietuvos ekonomikos plėtrai. O modernios, inovacijomis varomos ekonomikos sukūrimas ims atrodyti kaip vis didesnis miražas.

Rokas Grajauskas yra „Danske Bank“ Baltijos šalių analitikas

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis