Vilija Targamadzė: Bendrųjų programų atnaujinimo abrakadabra

Jau kelerius metus kalbama apie bendrųjų programų atnaujinimą. Jų kaita suprantama – keičiasi pasaulis ir požiūris į švietimą, siekiame parengti mokinius gyvenimui šiuolaikiniame pasaulyje ir kurti ateitį. Bendrosios programos turi būti rengiamos, remiantis Bendrųjų programų atnaujinimo gairėmis. Po ilgų diskusijų šios gairės ministro įsakymu buvo patvirtintos 2019 m. lapkritį, o šį darbą koordinuoja Nacionalinė švietimo agentūra (toliau – NŠA). Bendrosios programos (toliau – BP) yra svarbios, nes jos reglamentuoja ugdymo turinį, todėl BP didele dalimi lems Lietuvos švietimo kokybinius pokyčius ilgalaikėje perspektyvoje.
Vilija Targamadzė
Vilija Targamadzė / Asmeninio archyvo nuotr.

Kaip vyksta BP atnaujinimas?

Procesas gražiai suplanuotas ir išviešintas Mokykla2030 tinklalapyje: 2021 m. sausio-balandžio mėn. numatytas Pradinio ir pagrindinio ugdymo BP projektų svarstymas su bendruomene, koregavimas. 2021 m. balandžio mėn. – parengtos rekomendacijos dėl pradinio ir pagrindinio ugdymo atnaujintų BP diegimo. 2021 m. gegužės mėn. – parengti atnaujintų vidurinio ugdymo BP projektai. Šios datos svarbios, nes žymi projektų rengimo pabaigą ir atveria kelią programų išbandymui 2021-2022 mokslo metais.

Skaitlinguose viešuosiuose aptarimuose Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos (toliau – ŠMSM) bei NŠA atstovai ir svetainė mokykla2030.lt tikina, kad BP atnaujinimas vyksta sklandžiai ir skaidriai, pagal planą.

Kas kelia nerimą?

Švietimo bendruomenėje vis daugiau nerimo: ir dėl atskirų programų kokybės, ir dėl atnaujinimo gairėse įtvirtintų nuostatų įgyvendinimo, ir dėl ugdymo sričių aprėpties bei joms skiriamų ugdymo plano valandų. Mokytojų asociacijų, nevyriausybinių organizacijų, kitų suinteresuotų grupių abejones ir rūpestį išsakančius laiškus gauna Seimo Švietimo ir mokslo komitetas (toliau – ŠMK), atskiri jo nariai. Į darbotvarkę įtraukiami su BP atnaujinimu susiję parlamentinės kontrolės klausimai.

Į kai kuriuos žvilgterėkime chronologine tvarka.

ŠMK 2021 m. kovo 17 d. posėdis: „Bendrojo ugdymo programų atnaujinimo proceso aptarimas“.

ŠMSM atstovai tikina, kad veiklos vyksta pagal planą. Kokybę aptarsime, kai kovo 31 d. bus baigta programų projekto antroji versija.

ŠMK 2021 m. gegužės 5 d. posėdis: „Vidurinio ugdymo pertvarkos koncepcijos pristatymas“.

Vidurinio ugdymo pertvarka kelia daug klausimų, susikerta skirtingos nuomonės, bet viceministras dr. R.Skaudžius į tai žvelgia filosofiškai (cituojamas gegužės 5 d. posėdžio pasisakymas): „Reikia susitaikyti su tuo, kad tos nuomonės visada bus skirtingos, kad realiai yra ir tam tikros interesų grupės, kurios garsiai reiškiasi“. Žadama daug ir įvairių diskusijų, visi būsią išgirsti. Ar tikrai švietimo ateitį lems nuomonių ir interesų kova?

Ar tikrai švietimo ateitį lems nuomonių ir interesų kova?

O kas tada gina viešąjį, valstybės interesą? Kas gina mokinio interesą? Juk Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo 4 straipsnyje pasakyta: „Ugdymo turinys kuriamas šio įstatymo 3 straipsnyje nurodytiems švietimo tikslams įgyvendinti“, taigi – ne interesų grupių tikslams. Apie įstatyme įvardintus švietimo tikslus nuolat primena tik Lietuvos tėvų forumas...

ŠMK 2021 m. gegužės 26 d. posėdis: „Bendrojo ugdymo programų atnaujinimo proceso pristatymas“.

Atmosfera švietimo bendruomenėje kaista. Tačiau viceministras dr. R.Skaudžius, NŠA direktorė R.Krasauskienė, pasitelkę VDU profesorę E.Sakadolskienę, Seimo narį L.Slušnį ir du NŠA tarybos narius(U.Kaunaitę, A.Varanauską), iš esmės nenurodo BP atnaujinimo problemų. Tiesa, šioks toks debesėlis užslenka: NŠA direktorė užsimena, kad lietuvių kalbos ir literatūros, matematikos, istorijos, gamtos mokslų programas, sukėlusias daug diskusijų, planuojama peržiūrėti.

Ir štai staigmena!

Gegužės 28 d. Nacionalinės švietimo agentūros tvarkomos svetainės mokykla2030.lt naujienose skaitome: Kviečiame teikti pasiūlymus BP atnaujinimo gairių keitimui – iki birželio 7 d. Įsidėmėkime šią datą.

Su keitimu galime susipažinti perskaitę švietimo ir mokslo ministrės įsakymo projektą.

Pasiūlymams pateikti skirta tik penkios darbo dienos. Gal keičiamos tik kokios smulkmenos? Ką siūloma keisti?

„Atsižvelgiant į tai, kad į bendrą atnaujinamą ugdymo turinio kontekstą įtraukiamas:

  • priešmokyklinio ugdymo programos atnaujinimas,
  • inicijuojami vidurinio ugdymo programos pokyčiai,
  • ir atsižvelgiant į švietimo būklės tyrimus, ugdymo mokslų tendencijas, tarptautinių organizacijų rekomendacijas, į kompetencijų sąrašą įtraukiama skaitmeninė kompetencija.“

Kad priešmokyklinis ugdymas įtraukiamas – gerai. Bet apie priešmokyklinio ugdymo pokyčius viešoje erdvėje, bent aš, diskusijų negirdėjau. Taigi, viešų aktyvių diskusijų nebuvo. Ar joms organizuoti pakaks 5 darbo dienų?

Keista, nes vidurinio ugdymo sąrangos svarstymas tik prasidėjo, o projekte jau įrašyti mokomieji dalykai.

Keista, nes vidurinio ugdymo sąrangos svarstymas tik prasidėjo, o projekte jau įrašyti mokomieji dalykai, kurių sąrangos projekte nebuvo arba jie siūlomi kaip pasirenkamieji, pavyzdžiui, Geografinės informacinės sistemos, Taikomosios technologijos ir kiti. Yra pokyčių ir pagrindinio ugdymo programų sąraše. Kaip jie bus apsvarstyti per 5 dienas?

Dar įdomesnė situacija su skaitmenine kompetencija. Kovo 17 d. Seimo ŠMK posėdyje viceministro pranešime teigta, kad ši kompetencija BP projekte jau integruota. Iš Ministrės Įsakymo projekto aiškėja, kad ją tik siūloma įtraukti...

Tai ką ir kodėl siekiama pakeisti bendrojo ugdymo sistemoje? Ar pokyčiams aptarti tikrai pakanka 5 darbo dienų?

Traukinys važiuoja. Tik kaip su tais traukinio vairuotojais? Ar traukinys tikrai važiuoja tais bėgiais ir ta kryptimi ir kokie kokybiniai pokyčiai ugdyme numatomi, jei dar nėra net apibrėžta ugdymo kokybės samprata? Kritinė situacija. Vienareikšmiškai.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų