Vilija Viešūnaitė: Gudraujančius verslininkus stebės FIFA

Vykstant didelio visuomenės dėmesio sulaukiantiems sporto renginiams, tokiems kaip olimpinės žaidynės, Europos ir pasaulio krepšinio ar futbolo čempionatai, įvairių produktų reklamose galima išgristi tokius teiginius „čempionato gėrimas“, ant etikečių pamatyti čempionatų simbolikos elementų ir pan., tačiau ne visada tokie veiksmai yra teisingi ir teisėti.
Vilija Viešūnaitė
Vilija Viešūnaitė / Asmeninio albumo nuotr.

Artėjant pasaulio futbolo čempionatui, tarptautinė futbolo federacija (FIFA) jau yra iniciavusi teisinius veiksmus prieš prieš apytiksliai 100 įmonių, kurios naudojo prekių ženklus be FIFA sutikimo. Nors daugiausia jų – Brazilijoje, kurioje vyksta daugiausia su šiuo renginiu sietinų įvairių marketingo kampanijų, tačiau jų akiratyje gali atsidurti Lietuvos verslininkai.

Draudžiami ne tik simbolikos naudojimas, bet ir bandymai susieti prekę su renginiu

Draudžiama tiesiogiai ar netiesiogiai naudoti Tarptautinės futbolo federacijos nepatvirtintus prekių ženklus bei prekes ir paslaugas, kuriuose egzistuoja FIFA ar Pasaulio taurės simbolika: čempionato logotipas ir žodinis prekių ženklas „Wold Cup 2014“ (įskaitant ir jo vertimą į lietuvų kalbą), oficialus talismanas, šūkis, dizaino elementas (stilizuota žalia figūra), trofėjus (taurė), plakatas bei fanų logotipas.

Draudžiama tiesiogiai ar netiesiogiai naudoti Tarptautinės futbolo federacijos nepatvirtintus prekių ženklus bei prekes ir paslaugas, kuriuose egzistuoja FIFA ar Pasaulio taurės simbolika.

Neretai verslininkai bando gudrauti ir apeiti šias taisykles naudodami vadinamąjį Ambush marketing (liet. „Integracija be leidimo“), kai siekiama produktą susieti su konkrečiu renginiu to renginio neremiant ir prie jo neprisidedant. Kitais žodžiais tariant, tai yra naudojimasis renginio vardu, siekiant patraukti vartotojų dėmesį.

Tokių reklaminių akcijų buvo ne kartą pasitaikę futbolo čempionatų metu. Pavyzdžiui, 2010 metų Pasaulio taurės metu Olandijos alaus įmonė „Bavaria“ (tuo tarpu oficialus čempionato rėmėjas buvo „Budweiser“) suorganizavo reklaminę akciją, kurios metu 36 modeliai, dėvinčios oranžine atributika, mačo pradžioje išbėgo į aikštę reklamuodamos „Bavaria“ alų.

Dėl tokios reklaminės akcijos FIFA padavė pastarąją įmonę į teismą, tačiau byla baigėsi taikos sutartimi, kurioje nustatyta, kad „Bavaria“ iki 2022 m. pabaigos privalės laikytis FIFA komercinės programos.

„Ambush marketing“ naudojamas ir Lietuvoje

Kaip pavyzdį Lietuvoje galima būtų paminėti atvejį, kai 2011-ųjų metų Europos vyrų krepšinio čempionato metu oficialus Lietuvos rinktinės rėmėjas buvo „Nike“, o čempionato – „Champion“.

Ttačiau kita gerai žinoma ir panašias prekes platinanti konkuruojanti kompanija čempionato metu organizavo akciją, kurios metu šalia krepšinio arenų automobilio priekaboje vežiojo milžininško dydžio batą, imituojantį kompanijos produkciją, ir taip galėjo vartotojams kurti asociaciją, jog šis prekės ženklas yra susijęs su „Eurobasket 2011“.

Kaip neperžengti raudonos linijos?

Jei minėti ar panašūs ambush marketing veiksmai būtų naudojami pasaulio futbolo čempionato kontekste, verslo subjektai, siekiantys pasipelnyti iš pasaulio futbolo čempionato, gali sulaukti rimtų pasekmių.

Tai nereiškia, kad verslas čempionato metu negali naudoti žodžių „futbolas“, „čempionai“, „Brazilija“ ir pan., tačiau jų naudojimas neturėtų sudaryti įspūdžio, jog verslo subjektas yra tiesiogiai ar netiesiogiai susijęs su FIFA rengiamu Pasaulio čempionatu.

Vilija Viešūnaitė yra advokatų kontoros TRINITI partnerė

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų