Lietuvos kariuomenės Karinės oro pajėgos (LK KOP) turi 3 transportinius lėktuvus C-27J „Spartan".
Tai yra kariniai transportiniai lėktuvai, įsigyti iš Italijos bendrovės „Alenia Aeronautika S.p.A" 2006 m.
Bendra sutarties vertė - 75 mln. eurų (įskaičiuota atsarginės detalės, logistinė įranga, speciali VIP salono įranga, pilotų ir techninio personalo mokymai).
Kaip matome, LK KOP lėktuvai naudojami ne tik karinėms, bet ir valstybės vadovų reikmėms, tiek ir įvairioms evakuacinėms misijoms, bet iš esmės ne pagal paskirtį.
Todėl dažni atvejai, kai lėktuvai tiesiog vykdydami karines užduotis būna išskridę, o tuo metu valstybės vadovų ar kitų poreikių neretai patenkinti negali.
Prieš prasidedant karui Ukrainoje, dar eidamas viceministro pareigas Krašto apsaugos ministerijoje, dėl Lietuvos valstybinio lėktuvo inicijavau užduotį surinkti visą informaciją Gynybos resursų agentūrai: įsigijimo, aptarnavimo kainas bei sąlygas, atlikti rinkos analizę.
Tačiau vėliau visi prioritetai, taip pat ir finansiniai nukeliavo paramai Ukrainai bei krašto apsaugos stiprinimui, todėl tolimesni veiksmai buvo atidėti neapibrėžtam laikotarpiui.
Vis dėlto šis klausimas ir aktualumas, kaip matome, niekur neišnyko.
Neabejoju, kad LK KOP galėtų aptarnauti valstybinius lėktuvus, tam būtų reikalinga paruošta bazė bei pilotai.
Ar Lietuva turės valstybinį lėktuvą priklauso nuo politinės valios, ryžto bei finansinių šalies prioritetų. Nepamirškime, kad gyvename skoloje, kuri, augant palūkanoms, brangsta.
Tokį klausimą galėtų apsvarstyti Valstybės gynimo taryba ir priimti sprendimą.
Kokybiška valstybės reprezentacija kainuoja ir yra svarbi, kaip ir ypatingos situacijos, kuomet reikia gelbėti savo piliečius arba greitai reaguoti valstybės vadovams, neliekant ant ledo.
Kitaip tariant, valstybinis lėktuvas yra ir nacionalinio saugumo klausimo dalis.
Balsuočiau UŽ tokį sprendimą. Lėšas valstybinio lėktuvo įsigijimui reikėtų planuoti anksčiausiai 2026 metais.
Juk būtina skaidriai atlikti įsigijimo procedūras, parengti infrastruktūrą bei pilotus.