O buvęs antkapinis paminklas Salomėjai Nėriai (gerai, kad perkeltas, riaušių nebuvo), stovėjęs už sunaikinto Nežinomojo kareivio kapo? O vieši memorialai stribams, kuriais kaip savo kareiviais rūpinasi Rusijos valdžia? Vertėtų perkelti į kapines, bet. Matom daromą arba palaikomą politiką, ir nuo jos nepabėgsi paveldų kūlgrindomis, kurios vis dėlto tiesiamos per pelkes. Gal galėtų rastis papildomų kelio ženklų?
Ne vienas nustebdavo, o kitas pagirdavo už toleranciją, kad Lietuva gerbia ir saugo jos sostinės užgrobėjo širdies kapą. Paradoksas? Vienas Lietuvos dvasios fenomenų? Čia tikrai praverstų kelio ženklas. Pavyzdžiui, daili stela su autentišku tekstu trimis kalbomis.
„Brangus mylimas Vilniau, tave sostine padarė – reikia tai atvirai pasakyti – ne lenkiška ranka, bet didžios pastangos lietuvių tautos, kada ji grūmėsi rūsčioje ir didžioje kovoje su visu ją supančiu pasauliu, neišskiriant nė Lenkijos. Nepaprasta valia pagoniškos Lietuvos didvyrių, kurie tada statė didžią valstybę nuo jūros ligi jūros, nuo garsiųjų Maskvos sienų ligi pat drumstos Vyslos krantų – valia didžiųjų karžygių Kęstučio ir Algirdo, didingų savo jaudinančia sandora, taip pat didžių istoriniuose ginčuose Vytauto ir Jogailos – iškėlė šias sienas, pastatė pamatus mūsų miesto, savo sostinės.
Józef Pilsudski.“
Toks būtų paminklas J.Pilsudskio sąžinei, kartais prašnekdavusiai bent žodžiais, jei ne darbais.
Tegul politikai, istorikai, filologai ginčijasi, ką reiškė 1922 metais būsimojo diktatoriaus Vilniuje ištarti žodžiai „mūsų miesto“? Ar už jų slypėjo „Mes, Pilsudskis...“, ar „Mes, Vidurio Lietuva“ (marionetinė valstybėlė ligi inkorporacijos į kaimyninę okupuojančią valstybę), ar „Mes, Lenkija...“? Svarbiau matyti tos dvilypės asmenybės polinkius į kilnią pozą, kai kada pasakant ir tiesą. Tokie proveržiai gali būti gerbiami, ir tai paaiškintų šio vilniečio širdies paminklo saugojimą nekerštingos Lietuvos sostinėje.
Muravjovo-Koriko paminklo (jei būtų išlikęs) gal nesaugotume, nors paveldosaugininkų nuomonę šiuo hipotetiniu klausimu būtų įdomu išgirsti.
Muravjovo-Koriko paminklo (jei būtų išlikęs) gal nesaugotume, nors paveldosaugininkų nuomonę šiuo hipotetiniu klausimu būtų įdomu išgirsti.
Paminklas raudonarmiečiams ant tilto primena veikiau pastarąjį atvejį. Neišvestieji prieš 20 metų namolio, jie tebestovi Stalino užkariavimų sargyboje. Sovietinė taikos gynimo demagogija tada reiškė būtent užkariavimų įtvirtinimą „naveki“. Jei nūnai stokojame pilietinės ir proto jėgos, kuri perkeltų raudonarmiečius į ramesnę, tinkamesnę ir neprovokuojančią muziejinę vietą, apačioje galėtų rastis nors teisingas užrašas – kelio ženklas „Taikos sargyboje, tai yra SSRS užkariavimų sargyboje“, metai, autorius.
Artėjant savivaldos rinkimams, lietuviškos ir valstybiškos partijos Vilniuje galėtų tai įsirašyti į artimiausių edukacinių darbų programas.
Atėjus mūsų pirmininkavimui Europos Sąjungos Tarybai, sostinės valdžia įtaisė Seimui piramidę su informacija apie keturis valstybės raidos etapus (be dabartinio). Seimas gal ir pats ką žino, o svečiai turėtų stebėtis vienu nestabiliu trumpalaikiu žemėlapiu su maždaug 1922 m. linijomis. Čia atskirai rodomas prancūzų valdytas Klaipėdos kraštas ir lenkų okupuota „Vidurio Lietuva“. Nuo 1920 metų trimis tarpvalstybinėmis sutartimis – Maskvos, Balduri ir Suvalkų – ši žemė vis dar buvo priskirta arba palikta Lietuvai. Gaila, rodoma be kelio ženklų, kurie paaiškintų smalsuoliams anuos laikinus Europos lopus.
Prie daugelį erzinančio surūdijusio krantinės vamzdžio visai tiktų unikalus kelio ženklas – fliuksinis užrašas „Mordstream“. Objektas taptų menu, turistų ir dujininkų atrakcija. Girdėjau, kad Fluxus ministerija ir meras tam pritaria.
Vytautas Landsbergis yra Europos Parlamento narys, Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų garbės pirmininkas