Šios avarijos aplinkybių tyrime staigmenos ir netikėti posūkiai jau tapo norma. Naujausi siurprizai – bent kol kas ramybėje paliktas BMW vairuotojas ir į ekskavatorininką bei jo vadovus vėl krypstantis žvilgsnis.
15min neseniai rašė, kad šios neeilinės BMW ir ekskavatoriaus avarijos dalyvių likimai – ekspertų rankose.
Greičiau, nei buvo tikimasi, Lietuvos teismo ekspertizės centro specialistai pateikė savąsias išvadas.
Esminius akcentus galima būtų sudėlioti taip:
Taip, BMW vairavęs vyras įvykio metu buvo neblaivus, jam iš kraujo mėginio nustatytas 1,47 promilės girtumas.
Taip, automobilis BMW remontuojame kelio ruože važiavo apytikriai 77 km/val. greičiu, pusantro karto viršydamas čia leidžiamą 50 km/val. greitį.
Tačiau vienintelė BMW ir ekskavatoriaus susidūrimo priežastis, ekspertų vertinimu, buvo ekskavatoriaus valdytojo mostas kaušu. Ekspertizės išvadose pažymima, kad net jei BMW vairuotojas būtų blaivas ir jei važiuotų leistinu 50 km/val. greičiu – esant analogiškam ekskavatorininko mostui nei susidūrimo, nei tragiškų jo pasekmių, tikėtina, nebūtų pavykę išvengti.
Su klausimais apie bylos aktualijas ir perspektyvas 15min vėl kreipėsi į Kauno apygardos prokuratūrą. Šįkart pareigūnai nuo visuomenės dėmesio atsiribojo.
„Ikiteisminis tyrimas tebevyksta. Tyrimui vadovaujančio prokuroro vertinimu, daugiau informacijos, siekiant nepakenkti ikiteisminio tyrimo sėkmei, šiuo metu suteikti negalime“, – 15min pranešė Lietuvos Respublikos generalinės prokuratūros Komunikacijos skyriaus (Kaune) vyriausioji specialistė Izabelė Bočkienė, pridūrusi, kad galbūt ateityje situacija pasikeis ir „bus daugiau viešintinos informacijos.“
15min iš patikimų šaltinių neoficialiai sužinojo, kad šį mėnesį prokuratūra yra priėmusi nutarimą dėl bylos BMW vairuotojo atžvilgiu nutraukimo. Jo, kaip įtariamojo, statusas panaikintas.
Prokuratūrai žiniomis nesidalijant, galima tik spėlioti, ar šiuo metu įtariamųjų tyrime nėra visai, ar tyrėjų akys jau nukrypo į Lietuvos teismo ekspertizės centro dokumentuose įvardijamą asmenį arba jį samdžiusią firmą.
Pradinis grėsmės eismo saugumui kilimo momentas, kaip įvardijo LTEC, buvo ekskavatoriaus kaušo pasisukimas link važiuojamosios kelio dalies. Ekspertai priminė įstatymų nuostatas, kad būtent rangovai objektuose privalo užtikrinti tiek darbų saugą, tiek aplinkui judančių žmonių apsaugą nuo statybos darbų keliamo pavojaus apsaugą.
Šio ruožo remonto darbus atliko kelininkų bendrovė „Kauno tiltai“, tačiau konkrečiai ekskavatorius, patekęs į įvykį, priklausė projekto subrangovų kompanijai „Mitnija“.
Suprasti akimirksniu
- Avarija įvyko 2019 m. liepos 13 d. apie 13.25 val. remontuojame kelyje Kėdainiai–Krekenava–Panevėžys ties Kalnaberže (Kėdainių r., Surviliškio sen.).
- Pirminiai pranešimai iškreipė įvykio vaizdą: policija skelbė, kad BMW viso labo „kliudė stovintį ir žvyro lyginimo darbus atlekiantį ekskavatorių“. Ugniagesių platintoje informacijoje rašyta, kad remontuojamame kelio ruože BMW atsitrenkė į ekskavatorių.
- Įspūdį apie BMW vairuotojo atsakomybę sustiprino vietinės žiniasklaidos publikacija, kurią galima reziumuoti taip: liudininkai esą matė, kad šis BMW vairuotojas, tikriausiai būdamas girtas, lėkė apie 150 km/val. greičiu (juolab ir anksčiau jis pagarsėjo kaip kelių erelis, tiesa, policijai niekaip neįkliūdavęs).
- Gelbėtojams teko traukti iš suknežinto BMW 530 prispaustus žmones. PAGD žiniomis, viena keleivė buvo be sąmonės, ligoninėje jai nustatyta koma. Dėl patirtų sužalojimų į gydymo įstaigą pristatyti BMW vairuotojas (g. 1981 m.) ir keleiviai (moterys g. 1986 m. ir 1964 m. ir vyras g. 1970 m.), o ekskavatorininkas (g. 1986 m.) nesužeistas. Vėliau vyriausios keleivės gyvybė užgeso ligoninėje.
Nutikimas remontuojamame kelyje Kėdainiai–Krekenava–Panevėžys pradžioje atrodė ir oficialiai buvo įformintas kaip banalus, stereotipus apie šios mašinų markės vairuotojus atitinkantis įvykis – esą BMW lėkė per greitai ir rėžėsi į dirbantį ekskavatorių. O įvykio padariniai buvo rimti: sužeisti 4 žmonės, vieno kurių gyvybė ligoninėje užgeso.
Atrodė, kad suvokimas apie šią avariją kardinaliai pasikeitė, kai viešoje erdvėje atsirado geros kokybės vaizdo įrašas: ne BMW rėžėsi į traktorių, o būtent ekskavatorius kaušu pribloškė pro šalį judantį lengvąjį automobilį. Vis dėl to avarijos aplinkybes tirianti policija ir bylai vadovaujanti prokuratūra buvo nutarusi laikytis tiesaus kurso: kaltinti dėl visko tik BMW vairuotoją, kurio padėtį blogino ir atsakomybę sunkino ligoninėje jam nustatytas apsvaigimas nuo alkoholio. BMW vairuotojui pagal Baudžiamąjį kodeksą (BK) grėsė nuo 3 iki net 10 metų laisvės atėmimo bausmė.
BMW vairuotojas kol kas baudžiamas administracine tvarka už KET pažeidimus, o baudžiamosios bylos perspektyvos išlieka sunkiai prognozuojamos.
Dabar, kaip numatoma Administracinių nusižengimų kodekse, jam skiriamas ir draudimas vairuoti transporto priemones ir piniginė bauda už vairavimą neblaiviam ir viršytą greitį.
Tiesa, nutraukusi šiam vairuotojui tyrimą pagal BK 281-ąjį straipsnį, prokuratūra dar gali įvertinti tiek jo, tiek kitų šios istorijos dalyvių atsakomybę pagal BK 132-ąjį straipsnį (Neatsargus gyvybės atėmimas).