Kiekviena istorija, dėl kurios įvykių įkarštyje skambinama Bendrojo pagalbos centro (BPC) telefonu 112, per emocijas gali būti apipinta išgalvotomis detalėmis ir likti paženklinta nepagrįstomis nuoskaudomis. Tai patvirtina ir šis atvejis, susijęs su stirnos žūtimi greitkelyje Kaunas–Klaipėda. Į BPC skambinę žmonės liko nusivylę, kad „nesulaukė jokios pagalbos“, išskyrus neadekvatų patarimą „patiems nutempti stirną už ragų nuo kelio“.
O 112 tarnybos atstovai tikina atlikę savo užduotį, kai operatorė profesionaliai suvaldė situaciją ir vidury nakties išjudino kitas atsakingas institucijas.
Mikroautobusas greitkelyje susimėtė. Supratome, kad toje vietoje yra kažkas negerai.
„Naktį iš sekmadienio į pirmadienį, važiuodami greitkeliu Kaunas–Klaipėda, jau netoli Klaipėdos, pastebėjome, kaip priekyje važiuojantis mikroautobusas kelyje susimėtė. Supratome, kad toje vietoje yra kažkas negerai, tad sumažinome greitį, o privažiavę arčiau pamatėme ant važiuojamosios dalies esančią sužeistą stirną. Ji buvo pačiame kelio viduryje, ties pirmą ir antrą juostas skiriančia linija“, – pasakojimą pradėjo įvykio liudininkė Diana (pavardė redakcijai žinoma).
Greitkeliu keliavusi pora nutarė paskambinti telefonu 112 ir papasakoti apie susidariusią situaciją.
„Operatorė pasiūlė patiems už ragų nutempti nuo kelio sužeistą stirną!!!!! Lyg tai būtų kačiukas. Juo labiau kad skambinęs vyriškis yra su negalia, jis turi kojos protezą!“ – raštu piktinosi moteris.
Įvykio liudininkė 15min žodžiu paaiškino, kad stirna buvo maždaug metų amžiaus, gyvūnas galėjo sverti apie 70–80 kilogramų. „Nebuvo visai jauniklis, tikrai ne. Jis dar bandė stotis ant užpakalinių kojų, tačiau pristigo jėgų. Vis dėlto jis po truputį šliaužė kelkraščio link“, – pasakojo 15min pašnekovė.
Jos teigimu, BPC operatorė paskui pasakė, kad „kažkas atvažiuos, ir nurodė mums laukti.“
Pora pastatė automobilį taip, kad blokuotų sužeistą gyvūną nuo kito transporto. Kita vertus, žmonės naktį greitkelyje patys rizikavo savo turtu, sveikata ir gyvybe. „Dėl to, kad stirna buvo likusi ant kelio, tikrai galėjo įvykti nelaimė. Ir mes patys galėjome pakliūti į avariją, kol ją saugojome. Bet gaila buvo žiūrėti į besikankinantį žvėriuką, kuris niekam nerūpi. Kaip ir nerūpi žmonių saugumas kelyje. Pralaukėme pusantros valandos, bet niekas neatvyko, o stirnaitė, pati pasiekusi kelkraštį, nugaišo“, – apgailestavo neabejinga, bet išties emocinga įvykio liudininkė.
BPC pateikė situacijos vertinimą
Bendrojo pagalbos centro atstovė viešiesiems ryšiams Vilma Juozevičiūtė 15min pranešė, kad skambutis dėl kelyje sužeistos stirnos telefonu 112 buvo gautas balandžio 10 d. 1 val. 28 min. nakties.
Su operatore kalbėjo vyras. Buvo pranešta, jog ant važiuojamosios kelio dalies guli sužeistas stirniukas.
„Operatorė viską atliko tinkamai: pranešimą priėmė, užregistravo ir informaciją perdavė Valstybinei aplinkos apsaugos tarnybai (VAAT). VAAT savo ruožtu apie sužeistą gyvūną informavo Dauparų medžiotojų būrelį“, – teigiama BPC paaiškinime.
Skambinančiam vyrui klausiant, ką jam daryti, ar atvažiuos kas nors ir paims stirniuką, operatorė jo pasiteiravo, ar jis negalėtų sužeisto stirniuko „patraukti nuo važiuojamosios dalies“.
Apie galimybę patraukti stirną nuo kelio pasiteirauta siekiant užtikrinti tiek kitų eismo dalyvių, tiek ir paties sužeisto gyvūno saugumą.
„To buvo pasiteirauta siekiant užtikrinti tiek kitų eismo dalyvių, tiek ir paties sužeisto gyvūno saugumą“, – teigė BPC atstovė V.Juozevičiūtė.
BPC administracijos vertinimu, šis pokalbis vyko labai mandagiai ir korektiškai. O apie jokį tempimą „už ragų“, kaip paaiškėjo atidžiai pasiklausius pokalbio įrašą, net nebuvo užsiminta.
Įvykio liudininke tapusi moteris vėliau 15min prisipažino, kad frazės apie tempimą būtent už ragų iš tiesų galėjo ir nebūti. Pašnekovė taip pat sutiko, kad operatorė per telefono ragelį negalėjo „matyti“, kad pagalbos prašantis asmuo yra neįgalus ir nepajėgus atlikti veiksmo, kurį kitas tokioje situacijoje atsidūręs vyras galbūt padarytų ir niekieno neraginamas.
Žadino arčiausiai gyvenantį medžiotoją
Klaipėdos rajono Medžiotojų ir žvejų klubo „Dauparai“ vadovas Denonas Bernardas Kugelevičius 15min sakė, kad puikiai pamena šį atvejį.
„Mums perdavė informaciją, kad stirna dar gyva. Todėl, kai prižadinau arčiausiai įvykio vietos gyvenantį medžiotoją, patariau jam pasiimti šautuvą, nes gali prireikti“, – pasakojo D.B.Kugelevičius.
Jo žiniomis, medžiotojas naktį išlipo iš lovos, apsirengė, paėmė ginklą, sėdo į automobilį ir nuvyko į nurodytą vietą. Tačiau nieko nerado. „Iš ryto jis dar sykį nuvyko ten pat apsidairyti, bet ir vėl nieko nerado“, – pasakojo „Dauparų“ pirmininkas.
Pasak klubo vadovo, kaskart šiek tiek užtrunka, kol „suvaikšto“ informacija. Šiuo atveju BPC skambino VAAT atstovams Vilniuje, pastarieji perdavė žinią medžiotojams Klaipėdos rajone. D.B.Kugelevičiaus teigimu, žaibiškai atsidurti įvykio vietoje medžiotojui neįmanoma, tačiau maždaug viena valanda tokiais atvejais yra protingas terminas, per kurį sureaguojama.
Iškalbingi garso įrašai
Beje, 15min neseniai narpliojo istoriją, kai Bendrojo pagalbos centro darbu viešai piktinosi agentūros „Modilina“ vadovė Jolanta Sadauskienė, pageidavusi pagalbos, kai nuošalioje vietoje pabūgo įtartino automobilio ekipažo. Kuri pusė teisi socialiniame tinkle „Facebook“ ir žiniasklaidoje kilusioje diskusijoje, tuomet padėjo įvertinti tiek BPC atstovų, tiek J.Sadauskienės sutikimu paviešintas pokalbio garso įrašas.
Šiuo atveju, dėl žuvusios stirnos skelbti pokalbio įrašą nebūtų prasminga, nes dėl jo turinio abiem šalims jokių nesutarimų nebekyla.
BPC atstovai ne kartą yra viešinę garso įrašus, kurie padeda įsivaizduoti, kokių neįprastų ir komplikuotų pokalbių pasitaiko pagalbos tarnybos operatoriams.