Yra tokie vežėjai, kurie ima labai greitus katerius ir patys gabena žmones iš Turkijos į Graikijos teritoriją.
Kovo mėnesį Europos Sąjunga ir Turkija pasiekė susitarimą, kuris turėjo užkirsti kelią prieglobsčio ieškotojų rizikingai kelionei Viduržemio jūra.
Europos Sąjungos išorės sienų valdymo agentūros FRONTEX duomenimis, po šio susitarimo nelegalūs migrantai išties pradėjo vengti kelionės jūra, nes jų srautas akivaizdžiai sumažėjo.
Tačiau nuo 2008-ųjų metų nelegalus Viduržemio jūroje stebintys Lietuvos pasieniečiai teigia, kad situacija Graikijos ir Turkijos pasienyje vis dar reikalauja kontrolės.
Penktadienį 15min išgirdo iš pirmų lūpų, su kuo Graikijos Lesbo saloje Lietuvos pasieniečiams tenka susidurti kiekvieną dieną.
Rūpinasi nelaimėliais
VSAT orlaivio vadas Darius Kazlauskas yra vienas iš trylikos lietuvių, kurie du mėnesius dalyvaus operacijoje „Poseidon Sea 2016 – Rapid Intervention“.
„Jeigu kalbėti apie operaciją, tai pati operacija susideda iš veiksmo Viduržemio jūroje stebėjimo. Būtent – kaip žmonės keliasi iš Turkijos į Graikijos teritoriją, kokiu maršrutu tas veiksmas vyksta“, – sakė orlaivio vadas D.Kazlauskas.
VSAT pareigūnai taip pat stebi, kad Viduržemio jūroje nenutiktų nelaimingų atsitikimų.
Mes su savimi gabename stebėjimo įrangą – dieninio matymo kamerą, termovizorinę įrangą, taip pat turime ir teleskopą, kad kuo anksčiau viską pastebėtume ir perduotumėme į žemę.
Kartais orlaivio pilotai užtinka migrantus, kurie niekaip negali pasiekti kranto ar kurių valtelės subliuško vidury Egėjo jūros.
Jei jų gyvybei gresia pavojus, tikslią nelaimėlių vietą VSAT pareigūnai perduoda Graikijos pasieniečiams.
Išgelbėti neturi galimybės
Tuomet atplaukia paieškai ir gelbėjimui skirti graikų laivai, kurie ištraukia prieglobsčio ieškotojus iš vandens.
Išgelbėti migrantus patys „Eurocopter“ pilotai neturi galimybės, tam reikalingas kitokio tipo sraigtasparnis.
VSAT pareigūnas D.Kazlauskas taip pat svarstė, jog galbūt reikėtų kitokių pajėgumų užtikrinti operacijos „Poseidon Sea 2016 – Rapid Intervention“ sėkmę.
„Galbūt reiktų ne tik sraigtasparnių, kurie gali stebėti, bet ir sraigtasparnių, kurie galėtų tuos nelaimėlius ištraukti iš vandens, kad kuo greičiau ateitų pagalba“, – sakė D.Kazlauskas.
Tam reikalingi tokio tipo sraigtasparniai, kuriuos turi Lietuvos kariuomenės Karinės oro pajėgos.
Turi specialią įrangą
Tačiau FRONTEX operacijos dalyvių pagrindinis prioritetas nėra gelbėti skęstančius ar į nelaimę patekusius prieglobsčio ieškotojus.
Jų užduotis – apsaugoti Europos Sąjungos išorės sieną, todėl VSAT pareigūnų grupė taip pat gabeno įrangą, kuri reikalinga kovai su nelegalia migracija.
Pati operacija susideda iš veiksmo Viduržemio jūroje stebėjimo.
„Daugiausia mes su savimi gabename stebėjimo įrangą – dieninio matymo kamerą, termovizorinę įrangą, taip pat turime ir teleskopą, kad kuo anksčiau viską pastebėtume ir perduotumėme į žemę“, – sakė D.Kazlauskas.
Ginkluoti kontrabandininkai
Orlaivio vadas pripažino, kad sunkiausia už rankos pagauti nelegalų kontrabandą organizuojančius asmenis – žmonių kontrabandininkus
„Yra tokie vežėjai, kurie ima labai greitus katerius ir patys gabena žmones iš Turkijos į Graikijos teritoriją. Ir tada, iš tiesų, būna labai sudėtingos operacijos“, – sakė ne kartą tarptautinėse operacijose dalyvavęs VSAT pareigūnas.
Tokie asmenys taip pat būna ginkluoti, todėl jų sulaikymas yra ypač rizikingas, kadangi reikia neleisti jiems pasprukti į Turkijos vandenis, kuriuose FRONTEX operacijos dalyviams jie tampa nepasiekiami.
„Tai yra mažiau matoma situacija. Bent jau praeityje kaip teko stebėti, vienas kitas atvejis per mėnesį, iš viso – gal keturis“, – prisiminė D.Kazlauskas
Laimė, Lesbo saloje organizuojamose FRONTEX misijose dalyvaujantys VSAT pareigūnai tokių sulaikymų metu nėra nukentėję.