Vos atšilo orai – gatvėse jau zvimbia motociklai. Vieša paslaptis: plieninius žirgus šiuolaikiniai riteriai apsižergia ne tam, kad pajustų malonumą laikytis Kelių eismo taisyklių (KET) bei gerbti kitus eismo dalyvius. Natūrali daugelio motociklininkų, ypač „britvininkų“ būsena – adrenalino alkis.
Tuo tarpu rimčiausias policijos ginklas kovoje prieš „britvininkus“ – maldos už jų sąžinę ir protą. Mat fiziškai gaudyti ir auklėti tokius nutrūktgalvius labai sudėtinga ir pavojinga.
Nelaimės sezono pradžioje
Laidoti motociklininkų šį sezoną, regis, dar neteko, tačiau po ilgos žiemos vos išdžiuvusios gatvės jau paženklintos krauju: Panevėžyje galingą motociklą „Suzuki GSX R1100“ be valstybinio numerio savaitgalį vairavęs 20-metis krito ir susilaužė šlaunikaulį.
Sekmadienį vėlai vakare sostinės Šeimyniškių gatvėje į avariją pateko motociklas „Yamaha YZF 600“, kurio vairuotojas iš pradžių trenkėsi į vieną, netrukus – į kitą automobilį, o nukrito tik už 100 metrų. Sužalotas jaunas vyras skubiai išvežtas į ligoninę.
Kur kas labiau pasisekė apskritai neturėjusiam teisės vairuoti savąjį motociklą „Suzuki GSX-R 750“ jaunuoliui (gim. 1985 m.), kuris Vilniuje, Ozo gatvėje, rėžėsi į kairėn sukančio automobilio galą. Motociklininkas išvengė traumų, nes prieš pat smūgį sumaniai paguldė „britvą“ ant šono, o pats tęsė kelionę ant pilvo slysdamas per asfaltą.
Motociklo avarijos padariniai |
Beje, šių sostinėje vykusių avarijų kaltininkai, pagal pirminius policijos protokolus, yra mašinų vairuotojai – sukdami į kairę, jie nepraleido tiesiai važiavusių (ar skriejusių?) motociklų.
Itin skaudi nelaimė įvyko balandžio 5 dieną Kaune, Veiverių gatvėje, ties 77-uoju numeriu pažymėtu namu. 15min.lt rašė, kad tuomet automobilis „Mercedes Benz ML320“ susidūrė su ta pačia kryptimi, gretima eismo juosta važiavusiu motociklu „Kawasaki“. 14-metė keleivė, 46-erių metų motociklininko J.M.K dukra, patyrė komą, iš kurios pabudo tik po keliolikos dienų.
„Vos tik kelias dienas atšilo oras – iškart matyti ir greičio viršijimo, ir chuliganiško vairavimo atvejai. Galų gale – ir pirmieji eismo įvykiai Vilniuje: neprasilenkė, rėžėsi į automobilį. Bunda ta kategorija žmonių, kuriems adrenalino stinga“, – pastebėjo Lietuvos kelių policijos tarnybos (LKPT) viršininkas Gintaras Aliksandravičius.
Beje, praėjusį trečiadienį sostinės policija paskelbė motociklininkų „medžioklės“ sezono pradžią: nuo balandžio 27-osios iki gegužės 8-osios Vilniaus pareigūnai kontroliuos mopedų, motociklų ir keturračių motociklų vairuotojų elgesį kelyje.
Persukti radarai – ne stebuklas
2010-ųjų metų pradžioje, apžvelgdami padėtį keliuose ir kalbėdami apie numatomas eismo saugumo priemones, tuometiniai kelių policijos vadovai reklamavo greičio matuoklius, kurie fotografuos motociklininkus iš nugarų ir taip fiksuos pažeidėjų valstybinius numerius. Tai reikalinga, nes motociklų priekyje numerių nebūna, be to, vairuotojai dėvi šalmus ar bent palenkia galvas. Tad vienintelis šansas – fiksuoti gale esantį numerį ir mėginti aiškintis, kas vairavo.
„Ar ši iniciatyva buvo įgyvendinta?“, – 15min.lt pasiteiravo LKPT vadovo G.Aliksandravičiaus.
Gintaras Aliksandravičius |
„Taip, Lietuvoje tai jau yra daroma. Tie patys radarai, kurie šiuo metu veikia magistraliniuose keliuose, turi tokią galimybę, tik reikia sukeisti jų veikimo kryptį. Yra aparatai, kurie fiksuoja atvažiuojantį transportą. Yra grupė tokių, kurie stebi ir atvažiuojančius, ir nuvažiuojančius. Ir pernai tą darėm, ir šiemet, motociklininkų sezono metu, suderinę su kelininkasi kai kurių radarų kryptis, matyt, pakeisime.
– Ar tai reiškia, jog tokia policijos taktika pasiteisino?
– Na, sakykim, galbūt. Iš dalies. Nes tuos chuliganus, kurie užlanksto tų greitaeigių sportinių motociklų numerius, identifikuoti ne visuomet pavyksta. Žodžiu, sunku šią iniciatyvą vienareikšmiškai įvertinti.
– Ar policija, jūsų požiūriu, dar turi kažkokio potencialo ar bent minčių, kaip pagerinti pareigūnų pozicijas kovoje prieš chuliganiškai vairuojančius motociklininkus?
– Potencialas ir priemonės tiesiogiai priklauso nuo tam skiriamų lėšų. Kol kas verčiamės su esamu patrulinių motociklų parku. Kaip tik praėjusią savaitę pradėjo intensyviau patruliuoti tos policijos įstaigos, kurios turi motociklus. Ir mes – Lietuvos kelių policijos tarnyba, pradėjome patruliavimą motociklais. Bet kol kas daugiau patrulinių motociklų nebus. Bet, kaip žinote, baigiasi formuotis savivalda, tai galbūt kažkur bendrų programų dėka kai kurios policijos įstaigos ir įsigis vieną ar kitą dviratę transporto priemonę, skirtą patruliuoti.Pernai 20 policijos pareigūnų buvo apmokyti ekstremalaus motociklo vairavimo. Mūsų instruktoriai net buvo išvykę į Norvegiją. Todėl valdyti motociklus mokame! Tačiau vaikymasis, ekstremalus vairavimas ne visuomet pasiteisina, tai labai pavojingas dalykas.
– Būtumėte linkęs naudoti principą „prieš motociklininkus – su motociklais?“
– Principas toks, kad tai bent prevenciškai gerai veikia. O tas vaikymasis, ekstremalus vairavimas – ne visuomet pasiteisina. Tai yra labai pavojingas dalykas. Beje, būtent pernai 20 policijos pareigūnų buvo apmokyti ekstremalaus motociklo vairavimo. Mūsų instruktoriai net buvo išvykę į Norvegiją. Todėl valdyti motociklus mokame!
– Tačiau demonstruoti tų įgūdžių realybėje nesinori?
– Be abejo. Tiems, kas vairuoja motociklus, norėčiau patarti, kad visada paklustų policijos reikalavimams sustoti, net jei gresia atsakomybė. Siūlyčiau pagalvoti, kad situacija gali susiklostyti taip, jog gali atsitikti nelaimė, eismo įvykis. Vis dėlto dar yra tokių, kurie ignoruoja policijos pareigūnų reikalavimus, bet po to neretai patys patenka į avarijas. Sudaužomi ir aplamdomi ne tik motociklai – nukenčia ir žmonių sveikata!
– Kas dar drausmina motociklų mėgėjus?
– Labai veiksmingos priemonės – kai gyventojai mums praneša apie galimus pažeidimus. Mes savo ruožtu irgi renkame informaciją, identifikuojame vietas, kur vyksta kažkokie organizuoti susibūrimai, nesaugūs važiavimai. Tokiose vietose veikiame įprastomis policijos priemonėmis.
Greičio matuoklis Klaipėdoje |
– Ar motociklininkų gretose įžvelgiate kažkokių tendencijų: galbūt jų bendruomenė tampa vis kultūringesnė, atsakingesnė, o gal atvirkščiai?
– Bendros tendencijos išlieka tos pačios. Yra dvi kategorijos: vairuojantys miesto motociklus, vadinamieji baikeriai, yra organizuoti, jie puoselėja tam tikrą gyvenimo būdą ir motociklų vairavimo kultūrą. Jie turi organizacijas, jose egzistuoja hierarchija ir vidaus tvarka. Bet yra ir kita grupė – gal net ne grupė, o pavieniai asmenys, kurie važinėja tais sportiniais motociklais. Kai kur vyksta, sakykime, visiškas taisyklių ignoravimas.
Ši grupė šiandien yra pagrindinis taikinys kelių policijos taikiklyje.
Geras motociklininkas – lėtas motociklininkas
Kokį idealų vaizdą keliuose ir miesto gatvėse norėtų matyti eismo priežiūros specialistai ir lankstančių motociklininkų nemėgstantys drausmingi vairuotojai? Tokį, apie kurį kalbama KET (žr. video apačioje).
15min.lt iliustracija/Filmuotoje medžiagoje užfiksuota, kaip motociklininkas juda ne pasirinkta eismo juosta, o tarp automobilių srautų. |
Nors motociklai vertinami ir kaip patogi transporto priemonė, piko metu leidžianti išvengti laiko gaišimo spūstyse, pagal KET toks gudrus važiavimas – pažeidimas.
15min.lt pateiktas vaizdo medžiagas (žr. video apačioje), kurioje užfiksuoti tarp lėtai judančių mašinų eilių smagiai važiuojantys motociklai, Vilniaus kelių policijos pareigūnai pakomentavo taip: „KET 122 punktas – jeigu kelio važiuojamoji dalis ženklinimo linijomis ir (arba) kelio ženklais suskirstyta į eismo juostas, transporto priemonės turi važiuoti šiomis juostomis. Užvažiuoti ant brūkšninių ženklinimo linijų leidžiama tik persirikiuojant į kitą eismo juostą, kirsti ištisines ženklinimo linijas leidžiama tik šių taisyklių 2 priede nurodytais atvejais. Esant ištisinei ženklinimo linijai (viengubai ar dvigubai), skiriančiai priešingų krypčių eismo juostas, vairuotojas privalo važiuoti dešiniau nuo jos.
KET 115 punktas – jeigu eismas labai intensyvus ir visos juostos užimtos, keisti važiavimo juostą leidžiama tik prireikus pasukti, apsisukti ar sustoti.
Taigi, motociklų vairuotojai važiuodami tarp juostų (manevruodami tarp automobilių) pažeidžia abu šiuos punktus, o atsakomybė už tai numatyta LR ATPK 124 ¹ str. 7 d. (įspėjimas arba 20-40 litų bauda). Tie patys KET pažeidimai, sukėlę pavojingą situaciją, tai yra privertę kitus eismo dalyvius staigiai keisti judėjimo greitį, kryptį arba imtis kitokių veiksmų savo ar kitų žmonių saugumui užtikrinti (LR ATPK 124 ² str. 1 d.) , – užtraukia baudą vairuotojams nuo 400 iki 800 litų su teisės vairuoti transporto priemones atėmimu nuo 3 iki 6 mėnesių, o asmenims, neturintiems teisės vairuoti transporto priemones, – baudą nuo 1 000 iki 2 000 litų.“
Kelių patruliai kaskart akcentuoja, kad tokie pažeidimai lengviausiai įrodomi, kai jie fiksuojami vaizdo įrašymo priemonėmis.